تعامل قوا در آستانه انتخابات ریاست جمهوری باید بهتر شود
به گزارش سرویس پیشخوان خبرگزاری رسا به نقل از جوان، یکی از موضوعاتی که در روزهای اخیر خبرهای بسیاری را در سطح رسانهها به خود اختصاص داده بحث سخنرانی رئیسجمهور در صحن علنی مجلس بود. موضوعی که با مخالفتها و موافقتهای بسیاری در بین نمایندگان مردم مواجه شد، عدهای آن را مثبت، برخی هم آن را نشان از روحیه تکروی و قانونگریز بودن دولتمردان خواندند. اما آنچه در این بین باید مورد توجه قرار بگیرد این است که چرا ارتباط بین دو قوه مجریه و مقننه به گونهای شده که با یک سخنرانی به سمت بحران پیش میرود؟ چرا رسانههای کشور در هر سطحی به این فضای التهاب و درگیری دامن میزنند؟
درکنار این موضوع بحث «انتخابات آزاد» که چند هفتهای است از سوی افراد و جریانی خاص فضای سیاسی کشور را پر کرده هم باعث واکنش مقام معظم رهبری شده و به تعبیر برخی ازسیاسیون کلیدواژه اصلی جریان برانداز در انتخابات آتی خیلی زودتر از آنچه احساس میشد نمایان شده است. حجتالاسلام محمدعلی بزرگواری، نماینده دو دوره هشتم و نهم مجلس شورای اسلامی در اینباره با «جوان» به گفتوگو پرداخته است.
آنچه در هفتههای اخیر منشأ تحلیلها و گزارشهای بیشماری شد، بحث حضور رئیسجمهور در صحن علنی مجلس بود، به عقیده شما چرا موضوعی که میتواند سرمنشأ تحول مناسبی در تعامل بین دو قوه شود اینگونه دستاویز اختلاف افکنی و تشدید روابط بین قوا شده است؟
باید زمینه این وضع را در گذشته و در سالهای قبل جستوجو کرد، مثلاً در مجلس هشتم. اما بهصورت کلی باید گفت وظیفه قوه مقننه قانونگذاری و نظارت برعملکرد قوه مجریه است و نماینده مردم در این بین ناظر مستقیم بر کار تمامی دستگاهها میباشد. اراده مجلس هم بر این بوده تا با همه وجود به سخنان رئیسجمهور گوش فرا دهد و منتظر سخنان گرهگشا و کارشناسانه آقای احمدینژاد بودهایم.
اکثر نمایندهها هم از آقای احمدینژاد درخواست داشتند که با سعه صدر و با در نظر گرفتن لزوم حفظ وحدت در مجلس سخن بگوید و زمینه اختلاف بیشتر بین دوقوه را فراهم نکند هر چند که سخن گفتن ایشان در مجلس قانونی و از جمله حقوق وی است و کسی نمیتواند جلوی این کار را بگیرد. مردم نیز از همه ما چه نمایندگان و چه رئیسجمهور - بر اساس فرمایش رهبری مبنی بر لزوم حفظ یکپارچگی انتظار حفظ آرامش را دارند که همه باید عامل به آن باشیم.
بنده هم قبل از این گفته بودم که اگر رئیسجمهور میخواهد در ارتباط با هدفمندی یارانهها و اجرای فاز دوم آن سخن به میان آورد باید کارشناسانه در این زمینه صحبت کند و با آمار و ارقام برای نمایندگان توضیح دهد که اجرای آن در برهه کنونی به صلاح بوده و به مردم و کشور فشار وارد نمیکند. درکنار آن بارها گفته شده که مجلس با رئیسجمهور و دولت دشمنی ندارد و اگر سخنی مطرح میشود همه برای خیرخواهی و برداشتن باری از دوش مردم است تا اینکه سختی کمتری را متحمل شوند.
البته این را هم نمیشود نادیده گرفت که ممکن است در مجلس چند نفری هم با آقای رئیسجمهور از گذشته تاکنون از سر لجاجت کینهای هم به دل داشته باشند، اما اکثریت مطلق مجلس نه با رئیسجمهور و نه با هیچ شخص دیگری دشمنی و کینهای ندارد و اگر گاهی اوقات انتقاداتی مطرح میشود از سر دلسوزی است.
رئیسجمهور با خرد جمعی مسئولان اقتصادی زیر دست خود در زمینه اجرای فاز دوم هدفمندی یارانهها به اجماع رسیده باشد. مخالف این حرف برخی افراد هستم که میگویند اگر در فاز اول 400 تومان به جیب افراد رفت از سوی دیگر 500 تومان از جیب آنها خارج شد و این سخن را مغرضانه میپندارم.
حضورآقای احمدی نژاد درصحن مجلس درشرایط فعلی مثبت ارزیابی میشود؟
حضور رئیسجمهور در مجلس شورای اسلامی ثمرات زیادی دارد و همه میتوانیم از این فرصت در راستای برطرف کردن اختلافات استفاده کنیم.
حضور رئیسجمهور در مجلس شورای اسلامی باعث مودت و صمیمیت میشود و به این دلیل از این حرکتهای مبتکرانه رئیسجمهور استقبال میکنیم.
مجلس شورای اسلامی اصرار دارد تا هدفمندی یارانهها در سالجاری و شرایط کنونی اجرا نشود و این مصوبه باید اجرا شود. ما قبلاً هم این احتمال را دادهایم که رئیسجمهور برای مسائل دیگری صحبت کند ولی اصلیترین احتمال سخنرانی وی درباره اجرای طرح هدفمندی یارانهها در مجلس عنوان شده است.
همیشه گفتهایم باید سخنان رئیسجمهور را شنید و استدلالهای کارشناسان را نیز بررسی کرد ولی مجلس زیربار فشار مضاعف به مردم نمیرود و با این روند مخالف هستیم.
با توجه به اینکه در نوبتهای گذشته مانند طرح سؤال از رئیسجمهور احمدینژاد در صحن علنی مجلس سخنرانی کرد و این حضور به مودت و صمیمیت موجود بین مجلس و دولت کمک نکرد، آن موقع رئیسجمهور به اجبار و برای طرح سؤال به مجلس آمد ولی در شرایط کنونی رئیسجمهور برای سخنرانی خود خواسته به مجلس میآید و این دو با هم تفاوت بسیاری دارند.
مجلس باید راه تعامل را در ماههای پایانی عمر دولت هموار کند ولی در این مسیر نباید با اعمال فشار بر مردم موافقت کند زیرا مردم دیگر تحمل شوکهای جدید به بازار را ندارند.
مقام معظم رهبری با جایگاه ویژه خود در نظام جمهوری اسلامیایران و اشراف کاملی که به تمام حوزهها دارد به فراخور شرایط جامعه نصایح و مطالباتی را از دستگاههای گوناگون و گروههای مختلف خصوصاً از قوای سهگانه مطرح مینماید.
راهکارهای معظم له برای مسئولان و مرتبطین هر دستگاه به صورت خاص راهگشا و توسعهدهنده فعالیتها بوده است. ایشان در دیدار سالانه خود با نمایندگان مجلس شورای اسلامی از مجلس چهارم به بعد خواستههایی را از نمایندگان ملت مطرح نمودهاند که با هدف حذف بسیاری از مشکلات و معضلات جامعه عنوان نمودهاند.
فضای کشور چند هفتهای است که شدیداً رنگ و بوی انتخابات ریاست جمهوری را به خود گرفته است، به عقیده شما چه الزاماتی باید در این رابطه ازسوی سیاسیون و رسانهها مورد توجه قرار بگیرد؟
سال آینده کشور بار دیگر آزمون سخت و حساسی را پشت سر خواهد گذاشت که هوشیاری و داشتن بصیرت در این آزمون از اهمیت ویژهای برخوردار است. آنچه قبل از انتخابات برای کشور لازم و ضروری به شمار میرود تأمین آرامش و امنیت کشور، تشویق برای حضور حداکثری و تبلیغ درست است که مسئولان ذیربط باید به این مهم توجه کافی داشته باشند. در زمان برگزاری انتخابات نیز فراهمسازی بسترهای لازم برای حضور حداکثری مردم در پای صندوقهای اخذ رأی و برگزاری انتخاباتی سالم و به دور از حاشیه موضوع مهمی است و باید به آن توجه شود.
مهمترین مسئله در بحث انتخابات داشتن بصیرت و هوشیاری پس از انتخابات است که همه باید صددرصد از هوشیاری کامل برخوردار بوده و بدانند هیچ اشتباه و قانونشکنی در انتخابات قابل اغماض نیست. همه باید از مسائل تفرقهانگیز پرهیز کرده و به این مسائل دامن نزنند چراکه دامن زدن به مسائل تفرقهانگیز خیانتی بزرگ و غیر قابل گذشت است.
جریان برانداز در انتخابات سال88 هم با کلیدواژه «انتخابات آزاد» قصد حضور پررنگ در عرصه انتخابات را دارند، باتوجه به واکنش مقام معظم رهبری در این رابطه، میتوان شانسی برای بحرانسازی این جریان در انتخابات پیش رو قائل شد؟
در انتخابات 88 اصلاحطلبان امتحان بسیار بدی دادند و خود را برای همیشه از چشم مردم انداختند. جریان اصلاحات در انتخابات 88 در حالی با شعار پایبندی به قانون وارد عرصه انتخابات شده بود که بعد از انتخابات علیه قانون اقدام کرد. جریان فتنه از دل جریان اصلاحات بیرون آمد و علیه انقلاب اسلامی آشوب کرد. ملت ایران هیچگاه اقدامات فتنهگران را فراموش نخواهد کرد.
در هیچ کجای دنیا به جریانی که به دنبال براندازی باشد فرصت شرکت در عرصههای سیاسی نمیدهند، جریان فتنه برای همیشه به گورستان تاریخ پیوسته است و آن دسته از اصلاحطلبانی که همچنان از جریان فتنه حمایت میکنند تفاوتی با فتنهگران ندارند. اصلاحطلبانی که قصد حضور مجدد در عرصه انتخابات را دارند باید رسماً از جریان فتنه اعلام برائت کنند نه اینکه بگویند فتنهگران را قبول ندارند، آنها باید اقدامات جریان فتنه را محکوم کنند.
چه طیفی از این جریان حق حضور در انتخابات را دارد؟
اصلاحطلبانی که از جریان فتنه اعلام برائت کردهاند میتوانند مجدداً وارد عرصه سیاسی کشور شوند و خود را در معرض رأی مردم قرار دهند اما کسانی که مرز مشخصی با فتنهگران نداشته باشند حق حضور در هیچ رقابت سیاسی را ندارند. این را هم باید عنوان کرد که یکی از مهمترین شاخصهها در حکومتی مبتنی بر مردمسالاری دینی انتخابات است که در حال حاضر در کشورهای دنیا که بحث مردمسالاری مطرح میگردد از انتخابات به عنوان یک نماد اصلی نامبرده میشود و باعث تعجب است که سردمداران آزادی بیان از کشورهایی حمایت میکنند که هیچگاه نظر مردم برایشان مهم نبوده است. عربستان سعودی که همواره مورد تأیید غرب است یکی از آن کشورهاست.
دانشمندان و پژوهشگران علوم سیاسی و اجتماعی بر این عقیدهاند که اگر در کشوری که انتخابات در آن برگزار میگردد بین 40 تا 60 درصد مردم شرکت کنند یعنی حضور مردم در انتخابات آن کشور چشمگیر است. در کشور ما بدون استثنا در 34 انتخابات برگزار شده تاکنون حداقل شرکتکنندگان 50 درصد بوده است و تنها یکبار استثنا از این مقدار کمتر شد، در سال 88 نیز که شاهد شکوفایی کامل این موضوع بودیم و 85درصد واجدین شرایط شرکت کردند که این مسئله واقعاً کمنظیر است.
مردمسالاری در کشور ما کاملاً حاکم است، باید به این مسئله توجه داشت که ساز و کار انتخاباتی در ایران به همراه یکسری مسائل اسلامی است، مثلاً در بحث خبرگان رهبری این مسئله حتماً مورد توجه است که شخص فقیه باشد یا کسانی که میخواهند در انتخابات شرکت کنند باید از یکسری فیلترها عبور کنند. در انتخابات سال 88 بعد از اینکه بحث تقلب مطرح گردید، اصحاب فتنه صراحتا اذعان داشتند که اگر مقام معظم رهبری و تدبیر ایشان نبود و معظم له یک قدم عقب مینشست شرایط کشور ما از افغانستان نیز بدتر میشد زیرا در صورت پذیرش هرگونه ابهام تقلب توسط رهبری سبب میشد نهادهای بینالمللی انتخابات آینده را برگزار کنند و این یعنی تقدیم کشور به بیگانگان.
جمله مقام معظم رهبری در این ارتباط که در جمع مردم قم عنوان شد وجه مشترک بین جریانهای مخالف داخلی و خارجی است، اپوزیسیون خارجی از یک طرف و جریان دوم خرداد و جریان انحرافی از طرف دیگر هر روز به نوعی این بحث را راه میاندازند و منظور از راهاندازی این بحث عدم حضور شورای نگهبان در تأیید صلاحیتهاست. کسانی که در فتنه چهار سال قبل حضور داشتند میدانند که اگر این فیلتر فعال باشد هیچگاه نخواهند توانست در انتخابات شرکت نمایند یا حداقل ابتدا توبه نمایند و بعد وارد گود انتخاباتی شوند. آنانی که دائماً انتخابات آزاد را مطرح میکنند مقصودشان این است در صورتی که رأی نیاوردند اعلام کنند که انتخابات آزاد نبوده و موجب شده این افراد رأی نیاورند.
کسانی که تفکراتشان با نظام سازگار نیست در حقیقت کسانی هستند که در فعالیت خود نیز از مسیر درست خارج شدهاند و میدانند مردم متدین و دنبالهرو امام و رهبری اگر حضور حداکثری داشته باشند بر اساس ارزشهای واقعی نظام، فرد اصلح را بر میگزینند به همین دلیل به هر صورتی و حتی با تشدید فشارهای اقتصادی و ایجاد نارضایتی در پی عدم حضور مردم در صحنه انتخابات هستند.
بسیاری معتقدند حلقه انحرافی هم برنامههای گسترده و ویژهای برای انتخابات آتی دارند به طوری که در بخش رسانه نزدیک به40سایت برای تحقق اهداف خود راهاندازی کردهاند یا با پروژه بیآبرو کردن برخی افراد مطرح نظام درپی رسیدن به اهداف تبلیغاتی انتخاباتی خود هستند، ارزیابی شما از فعالیتهای این جریان چیست؟
بدون تردید جریان انحرافی هیچ توفیقی در انتخابات ریاست جمهوری نخواهد داشت چراکه دست آنها برای همه رو شده است.
نظام جمهوری اسلامی تاکنون از همه ظرفیتهای افراد و گروهها و احزاب استفاده کرده و هیچ فردی نمیتواند بگوید این نظام برای سپردن مسئولیتها، سیاه و سفید بودن را ملاک قرار میدهد.
نظام جمهوری اسلامی چهره هیچ شخص و گروهی را خاکستری نشان نمیدهد و ملاک برای حضور در همه عرصهها پایبندی به شریعت اسلامی و قبول داشتن اصول پذیرفته شدهای است که 98 درصد مردم به آن رأی مثبت داده و از همه مهمتر صدها هزار شهید در راه اعتلای آن جان دادهاند. فضای انتخابات آن گونه که مشاهده میشود تاکنون عاقلانه بوده و بسیار مهم است که افراد و گروهها به سخن و فرموده رهبری مبنی بر عدم وارد شدن زودهنگام به فضای انتخاباتی تمکین کردهاند.
مسیر برای ورود همه کسانی که به نظام و قانون اساسی و از همه مهمتر معتقد به اصل ولایتمطلقه فقیه بودهاند، باز است. وقتی از اصل ولایت فقیه سخن به میان میآوریم یادمان باشد همان اصلی است که با محوریت آن نهضت و انقلاب به پیروزی رسید و جوانان بسیاری برای حاکمیت این اصل جان دادند. البته برخی افراد به خودی خود نمیتوانند در انتخابات به عنوان کاندیدا خود را معرفی کنند، معاندین انقلاب و یاوران و سران فتنه از جمله این افراد هستند که چهره آنها برای همه مردم شناخته شده است. جریان انحرافی و فتنه در اصل یک جریان با یک نوع تفکر است و درصد پایبندی افراد این دو جریان به قانون و اصول و ارزشها و ولایت مشخص است و بیشک هرگز نخواهند توانست اعتماد مردم را به سوی خود جلب کنند.
برخیها معتقدند مجلس در جهت رفع دغدغههای اقتصادی و معیشتی مردم در ماههای اخیر اقدام خاصی را صورت نداده است ، نظرشما در این رابطه چیست؟
لازم است نمایندگان مجلس هر چه زودتر برنامهریزی فوری در راستای اقتصاد مقاومتی داشته باشند و برای غنیسازی این فرهنگ در جامعه از هماکنون تمام قانونهای ما در چارچوبی برگرفته از اقتصاد مقاومتی باشد. به فرموده مقام معظم رهبری که فرمودند «اقتصاد ما باید مقاومتی باشد»،مقاومت راه مقابله و پیروزی بر دشمنان داخلی و خارجی نظام جمهوری اسلامی ایران است. هدف دشمنان از طرحریزی توطئههای مختلف از پیروزی انقلاب تا کنون، تضعیف روحیه مقاومت و ایستادگی مردم غیور ایران اسلامی است.
اقتصاد کشور در شرایط بحرانی و سختی قرار گرفته که توجه به آن امری حیاتی و ضروری است. تاکنون این شرایط سخت و خطرساز تنها در سایه تدبیر و رهنمودهای رهبری قابل تحمل و مقاومت بوده است. تحریمهای اقتصادی صادرات بشکههای نفت داخلی به خارج از کشور را نیز کاهش داده است. دشمنان این انقلاب و اسلام برابر ما جنگ اقتصادی به راه انداخته و با تمام توان و فشار خود بر کشورها، ما را در تحریمی بیسابقه قرار دادهاند و بهترین روش مقابله با آن، اقتصاد مقاومتی است.
باید موضوع اقتصاد مقاومتی در حلقههای صالحین اقشار بسیج مطرح و با بحث و تبادل نظر راهکارهایی عملی در این زمینه ارائه شود تا اعضا حداقل آن را در زندگی خود بهکار بندند. مصادیق اقتصاد مقاومتی در هر قشر و صنف بسیج باید مشخص شود و افراد الگو و پیشقدم در این طرح تشویق و تقدیر شوند. من از مخالفان طرح اصلاح انتخابات، سؤال از رئیسجمهور و برخی موارد مطرح شده دیگر در مجلس بودم چرا که معتقدم در چنین شرایطی که مهمترین مسئله کشور مسائل اقتصادی است طرح این موارد به صلاح کشور نبود. بنده هم معتقدم در شرایط کنونی هرگونه قانونی که وقت مجلس را بگیرد نباید در اولویتهای مجلس قرار بگیرد، به هر حال با توجه به زمانی که تا انتخابات باقیمانده است باید دقت کنیم مسائلی که زمان زیادی از مسئولان میگیرد و گاهی به اختلاف تعبیر میشود به وجود نیاید.
اکنون مسئله بستن بودجه از اهمیت ویژهای برخوردار است و لازم است دولت هر چه زودتر لایحه بودجه سال 92 را تقدیم مجلس کند چرا که تا پایان سال مدت زیادی نداریم و فرایند برنامهریز و تصویب بودجه در مجلس نیز حداقل دو ماه به طول میانجامد. از ابتدای سال آینده لازم است، قانون جدید بودجه اجرایی شود، بنابر این هر چه زودتر باید این لایحه ارائه شود تا در زمان مناسب تصویب و از ابتدای سال برای دستگاهها ملاک عمل باشد تا مجبور نشویم یکدوازدهم یا دودوازدهم بودجه را تنظیم کنیم که به نفع کشور نیست.
سهم قوه مجریه در تعدیل مشکلات اقتصادی مردم چقدر است و آیا دولت توانسته دراین جهت اقدامات قابلی را صورت دهد؟
دولت باید نظارت عالی خود را بر بازار چندین برابر کند،دولت باید با تقویت نیروهای مربوطه به کنترل بازار و اصناف پرداخته و همچنین جو روانی جامعه را کنترل کرده و نیازمندیهای بازار را به موقع فراهم کند و باید با حضور پررنگ دولت، بعد از دو ماه شرایط نسبتاً خوبی بر بازار حاکم شود. اقتصاد مقاومتی با تربیت نیروهای مقاومت در بدنه فکری برنامهریزی و اجرای دولت و همچنین در جامعه و ردههای میانی و پایین جامعه محقق میشود. تمام بازوهای اجرایی نظام باید کارآمد، توانمند و بهروز باشند و با این نیروهاست که مسیر هدایت و تأمین اقتصاد مقاومتی و شکل گرفتن نقش دین و مکتب اسلامی و شیعه در پیچ تاریخی که در جهان در حال ایجاد است، محقق میشود.
اگر بخواهیم هویت مکتب انقلاب خود را به جهانیان صادر کنیم و الگوی بیداری اسلامی و جهانی باشیم، باید اقتصاد مقاومتی را در دستور کار و بلکه در متن جامعه قرار دهیم و با مشارکت همگانی در پیشرفت روزبه روز آن کوشا باشیم. هرچند مقاومت مردم ایران با توجه به فشارهای اقتصادی کم نمیشود، چون مردم ما از مکتب عاشورا درسهای زیادی گرفتهاند. مردم، بصیر و آگاه و گوش به فرمان رهبر هستند و ملت ما تاکنون ثابت کرده است از بسیاری گردنههای سخت و چالشهای جدی با سربلندی بیرون میآید. مسئولان با تبیین و آگاهسازی، توجه به واحدهای متوسط و کوچک، کاهش وابستگی به نفت و بهرهبرداری از ظرفیتهای بومی، محلی و خاص کشور ایران و جامعه اسلامی تلاش بسیار خوب و گستردهای را آغاز کردهاند.
به عنوان یکی از اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس، توجه به بخش کشاورزی را تاچه میزان در کمک به بخش تولید داخلی وتحقق مطالبات اقتصادی رهبری اثرگذار میدانید؟
در سالی که از سوی مقام معظم رهبری به سال تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی نامگذاری شده، تولید ملی باید در صدر فعالیتها و برنامهریزیهای دولت قرار گیرد.
با توجه به وضعیت کشاورزان و نیز محصولات تولیدی، حکایت از آن دارد که از تمامی ظرفیتهای صنعت کشاورزی به خوبی استفاده نشده است. استفاده از تمامی ظرفیتها و پتانسیلهای بخش کشاورزی موجب رونق این صنعت شده و به بهبود وضعیت تولید و نیز کشاورزان منجر میشود.
دولت باید تسهیلات لازم را برای سرمایهگذاری بخش خصوصی در کشور مهیا کند. بخش خصوصی ظرفیت بالایی در توسعه اشتغال کشور دارد و توسعه صنعت کشاورزی در گرو حمایت همه جانبه دولت است. برای نیل به اهداف اقتصادی کشور باید مزیتها و پتانسیلهای صنعت کشاورزی را فعال کرد و به همین دلیل نیز ایجاد صنایع تبدیلی از مناسبترین مزیتها به شمار میآید.
برخی از محصولات کشاورزی بعد از تولید و بدون فرآوری به بازار عرضه میشوند، اما دلالان همیشه به عنوان دستهای پشت پرده در تعیین قیمت آن نقش دارند، به طوری که حضور آنها در بازار پیامدهای بسیار منفی از قبیل بیثباتی قیمت را در بردارد. دولت میتواند با حمایت از صنعت کشاورزی و نیز استفاده از پتانسیلهای این صنعت موجب رونق آن شده و زمینه اشتغال را نیز در این بخش فراهم کند./971/پ201/ج