۰۲ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۸:۴۴
کد خبر: ۱۵۳۸۲۳

مخالفت مسلمانان هند با حضور نویسندگان حامی سلمان رشدی در نمایشگاه کتاب

خبرگزاری رسا ـ در آستانه برگزاری نمایشگاه کتاب جیپور، مسلمانان هند خواستار ممنوعیت حضور نویسندگان حامی سلمان رشدی در این نمایشگاه شدند.
سلمان رشدي

 

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از پایگاه خبری استیتس من، در آستانه برگزاری فستیوال ادبی جیپور، گروه‎های مسلمان به برگزارکنندگان این فستیوال هشدار دادند که از نویسندگانی که سال قبل در این فستیوال قطعاتی از کتاب آیات شیطانی سلمان رشدی را قرائت کردند، دعوت نکنند.


این گروه‎های اسلامی هشدار دادند نباید از کسانی که احساسات مذهبی جامعه را نادیده گرفته و آن را جریحه دار کرده‎اند برای حضور در چنین فستیوالی دعوت به عمل آورد.


مجاهد نقوی، یکی از علمای مسلمان به این پایگاه خبری گفت: اگر هر کدام از این نویسندگان، که احساسات مذهبی جامعه را جریحه دار کردند به اینجا بیایند تا در فستیوال ادبی جیپور شرکت کنند، ما مخالفت خواهیم کرد و آنان مجبور خواهند بود که با عکس العمل تند ما مواجه شوند. 


وی گفت: جیت تاییل، یکی از این چهار نویسنده که سال گذشته یکی از بخش های آیات شیطانی را قرائت کرد، قرار است امسال نیز در فستیوال ادبی شرکت کند و ما مخالف حضور وی هستیم. جیت تاییل، روچیر، هاری کانزورو و آمیتاوا کومار، چهار نویسنده ای هستند که بخش هایی از کتاب ممنوعه آیات شیطانی را خوانده اند و یک عمل غیرقانونی انجام داده اند. 


نقوی گفت: روز گذشته گروههای مسلمان ایالت کنفرانسی به نام عظمت ناموس رسول تشکیل داده و مخالفت خود را با حضور این نویسندگان در فستیوال امسال ابراز کردند.


ساجد صحرایی، یکی دیگر از علمای مسلمان که از سازمان دهندگان کنفرانس عظمت ناموس رسول بوده است نیز گفت که برگزارکنندگان فستیوال ادبی باید اطمینان بدهند که هیچ نویسنده یا سخنرانی، که پیش از این احساسات جامعه را جریحه دار کرده است، در این مراسم حضور نمی یابد.


این فستیوال ادبی از بیست و چهارم ژانویه و به مدت پنج روز برگزار خواهد شد.


سال گذشته قرار بود سلمان رشدی نیز در این فستیوال شرکت کند اما به دلیل مخالفت شدید مسلمانان حضور وی ملغی شد.


با این حال، چهار نفر از نویسندگانی که در فستیوال حضور داشتند قطعاتی از کتاب آیات شیطانی را قرائت کردند که خشم بسیار گروههای مسلمان را به همراه داشت./990/ب901/ک

ارسال نظرات