۰۷ بهمن ۱۳۹۱ - ۲۲:۴۶
کد خبر: ۱۵۴۴۰۶

چند خبر کوتاه از سازمان تبلیغات اسلامی قم

خبرگزاری رسا ـ برگزاری مسابقه کتابخوانی در اداره‌کل تبلیغات اسلامی قم و برگزاری کمیته قرآنی دهه فجر در قنوات بخشی از اخبار سازمان تبلیغات اسلامی قم است.
سازمان تبليغات اسلامي

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از روابط عمومی اداره کل تبلیغات اسلامی استان قم، حجت‌الاسلام عباس اسکندری، مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قم در مراسم اهدای جوایز به برگزیدگان مسابقه کتابخوانی کوثر کربلا ویژه ائمه جماعات و مسابقه اخلاق ویژه بانوان، به تحلیلی از شرایط حساس بین‌المللی، منطقه‌ای و داخلی و سیر دشمنی‌های نظام سلطه علیه جمهوری اسلامی پرداخت و کفت: دشمنان ما وقتی متوجه حرکت عظیم انقلاب اسلامی شدند باور نمی‌کردند که این نهضت در دنیا اینقدر تأثیرگذار و منشأ تحولات مختلف در بین ملت‌ها باشد.

وی ادامه داد: نظام سلطه از همان ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی، احساس خطر کرد و هر چه در توان داشت به کار بردند تا ندایی که در کشور ما بلند شده بود به گوش ملت‌های دیگر نرسد؛ البته کارهایی که دشمنان علیه جمهوری اسلامی می‌کردند سبب شد صدای ما به همه دنیا برسد.

حجت‌الاسلام اسکندری تحمیل جنگ هشت ساله علیه جمهوری اسلامی را فرصت مناسبی برای جمهوری اسلامی دانست و تأکید کرد: دشمنان وقتی از جنگ تحمیلی نتیجه نگرفتند، هجمه فرهنگی را شروع کرده و اعتقاد داشتند که با برنامه‌های ضدفرهنگی در مدت سه سال، نظام جمهوری اسلامی را سرنگون خواهند کرد اما با وجود اینکه در این جنگ فرهنگی همانند جنگ نظامی، ضایعاتی به وجود آمد ولی شاهد رشد فعالیت‌های مذهبی، معنوی و اخلاقی بوده‌ایم.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قم، گرایش ملت‌های غرب به اخلاق، معنویت، اسلام و مکتب تشیع را فرصت خوبی دانست که فرهنگ اسلام ناب در جهان گسترش یابد.

حجت‌الاسلام اسکندری ادامه داد: وقتی دشمنان متوجه شدند که امکان ساقط کردن نظام جمهوری اسلامی از طریق هجمه فرهنگی وجود ندارد، به فشارها و تحریم‌های اقتصادی روی آوردند و روز به روز حلقه این محاصره را تنگ‌تر می‌کنند تا مردم در فشار اقتصادی قرار گیرند و مقابل نظام بایستند.

به گفته وی، گرچه ملت ما در این ایام سختی‌های زیادی را تحمل می‌کنند اما جنگ اقتصادی به پایان خود نرسیده است و با انسجام، همبستگی، پرهیز از اختلافات و حرکت در مسیر رهنمودهای مقام معظم رهبری می‌توان در این جنگ اقتصادی توفیق پیدا کرد.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قم با بیان اینکه فعالیت‌های فرهنگی و تبلیغی، موسمی نیست تا فصل کاری آن تمام شود، اظهار کرد: جنگ نظامی در هشت سال به وقوع پیوست و پرونده آن بسته شد و با اقتداری که نیروهای مسلح جمهوری اسلامی دارند، کسی جرأت ندارد به کشور ما حمله کند اما پرونده جنگ فرهنگی هنوز باز است و دشمنان با امکانات زیادی که دارند به دنبال ترویج فساد و فحشا، دلسرد کردن مردم نسبت به اخلاق و معنویت و شبهه افکنی هستند.

وی بر لزوم استمرار فعالیت‌های فرهنگی و تبلیغی تأکید کرد و یادآور شد: اجرای حرکت‌های نوین و فعالیت‌های فاخر، نیاز روز جامعه ما است، چراکه نسل جوان ما به شدت به معارف اسلامی نیاز دارند.

حجت‌الاسلام اسکندری تأکید کرد: همیشه مسائل اقتصادی در اولویت اول برنامه‌های دولت‌ها قرار داشته که البته توجه به مسائل رفاهی مردم،‌ تفکر اشتباهی نیست اما اینکه همه توان کشور را در بخش اقتصادی و رفاهی متمرکز کنیم درست نیست.

وی تصریح کرد: توجه به اقتصاد منهای فرهنگی، کشور را به سمت الگوهای غربی می‌برد، در حالی که بیشتر مشکلات کشورهای غربی، نبود معنویت و اخلاق است.

حجت‌الاسلام اسکندری خاطرنشان کرد: اگر کشور ما به تمام معنا آباد باشد ولی در آن نماز خوانده نشود، هیچ ارزشی ندارد، بنابراین دولت‌ها و خانواده‌ها باید اهتمام جدی در تعمیق‌بخشی به مسائل دینی و اعتقادی داشته باشند.

برگزاری مسابقه کتابخوانی در اداره‌کل تبلیغات اسلامی قم

مسابقه کتابخوانی در دو بخش ویژه ائمه جماعات استان از کتاب کوثر کربلا اثر آیت‌الله جوادی آملی و مسابقه ویژه خانواده‌های ائمه جماعات، کارکنان تبلیغات اسلامی، هیأت‌های مذهبی بانوان و بانوان فرهیخته از کتاب اخلاق اثر حجت‌الاسلام محدثی برگزار شد.

در این مسابقه که روز پنجشنبه در سالن کوثر اداره کل تبلیغات اسلامی استان قم برگزار ‌شد، حجت‌الاسلام عباس اسکندری، مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قم به تحلیلی از شرایط حساس بین‌المللی، منطقه‌ای و داخلی پرداخت و بر لزوم توجه بیش از پیش به ارتقای سطح فرهنگ دینی و عمومی آحاد جامعه تأکید کرد.

حجت‌الاسلام سید ابوالقاسم حسینی کارشناس امور مساجد نیز هدف از برگزاری این مسابقه را ارتقای بصیرت دینی عنوان کرد.

پس از انجام سخنرانی، از 34 نفر از برگزیدگان این دو مسابقه با اهدای جوایزی قدردانی شد.

ائمه اطهار(ع) بهترین الگو در سبک زندگی اسلامی هستند

حجت‌الاسلام سید ابوالقاسم حسینی، کارشناس امور مساجد اداره کل تبلیغات اسلامی استان قم در مراسم تجلیل از برگزیدگان مسابقه «کوثر کربلا و اخلاق» ویژه ائمه جماعات و خانواده‌های آن‌ها که در سالن همایش اداره‌کل تبلیغات اسلامی برگزار شد با اشاره به اهداف برگزاری این مسابقه کتابخوانی اظهار کرد: این مسابقه با هدف ارتقای بصیرت دینی ویژه ائمه جماعات برگزار می‌شود و اثرات چشمگیری بر عموم مردم می‌گذارد.

وی به استقبال چشمگیر مخاطبان از مسابقه کتابخوانی اشاره کرد و افزود: در مجموع 600 نفر در این مسابقه ثبت‌نام کردند و کتاب‌های انتخاب شده برای مسابقه بین آن‌ها توزیع شده است.

کارشناس امور مساجد اداره کل تبلیغات اسلامی استان قم خاطرنشان کرد: با توجه به سخنان مقام معظم رهبری مبنی بر سبک زندگی اسلامی بیشتر کتاب‌ها در محور اخلاق و تربیت انتخاب شده است.

حجت‌الاسلام حسینی با اشاره به اهمیت ارائه الگوی سبک زندگی اسلامی بیان داشت: ائمه اطهار(ع) بهترین الگو در سبک زندگی اسلامی هستند بنابراین لازم است افراد تأثیرگذار در جامعه مانند ائمه جماعات و مسؤولان هیأت‌های مذهبی در درجه نخست برای الگوپذیری و آموزش این سبک قرار گیرند.

ملاک ازدواج پیامبر و حضرت خدیجه(س)

حجت‌الاسلام جواد عظیمی، کارشناس دارالقرآن اداره کل تبلیغات اسلامی استان قم در گفت‌و‌گویی اظهار داشت: حضرت خدیجه (س) از سرمایه‌دارترین افراد زمان خود بود اما شناختی که از پیامبر اسلام(ص) پیدا کرد موجب شد با اشتیاق همسری ایشان را بپذیرد.

وی ادامه داد: حضرت خدیجه(س) در هنگام ازدواج با پیامبر(ص) متعهد شد دارایی خود را در راه اسلام در اختیار پیامبر(ص) قرار دهد و به این منظور تمام مسائل مادی را نادیده گرفته و برای ازدواج با پیامبر(ص) دشواری‌های این مسیر را پذیرفت.

کارشناس دارالقرآن اداره کل تبلیغات اسلامی قم افزود: حضرت خدیجه(س) با دیدن تقوا، پاکدامنی، امانت داری، مردم داری و تدین حضرت محمد(ص) شیفته منش و شخصیت ایشان شد.

حجت‌الاسلام عظیمی ابراز کرد: با توجه به مسیحی بودن حضرت خدیجه(ص) وی در انجیل بشارت ظهور پیامبری از آخرالزمان را خوانده‌ بود و با توجه به خصلت و رفتار پیامبر(ص) احتمال می‌داد حضرت محمد(ص) همان پیامبر خاتم است که ظهورش در انجیل بشارت داده شده است.

وی ادامه داد: در روایتی از رسول اکرم(ص) و همچنین از سایر ائمه آمده است آنچه موجب پیشرفت دین شد شجاعت و دلاوری‌های حضرت علی‌(ع)، ثروت حضرت خدیجه(س) و از خود گذشتگی این بانوی بزرگوار بود.

کارشناس دارالقرآن اداره کل تبلیغات اسلامی قم با اشاره به اینکه توجه به ملاک‌های معنوی در ازدواج باید در میان نسل جدید امروز فرهنگ سازی شود تصریح کرد: آنچه در ازدواج از دیدگاه اسلام اهمیت دارد تقوا، صداقت و تعهد طرفین در مقابل یکدیگر است.

وی خاطرنشان کرد: مسؤولان باید به عنوان پشتوانه‌های مادی و معنوی برای دستگیری از افراد پایین دست جامعه و همچنین به منظور تبلیغ برنامه‌های اسلامی در جامعه تلاش کنند تا دستورات نورانی اسلام به نحو شایسته‌ای در جامعه پیاده شود.

کارشناس دارالقرآن اداره کل تبلیغات اسلامی قم با اشاره به اینکه ثمرات معنوی ازدواج حضرت خدیجه(س) و پیامبر می‌تواند الگوی جوانان مسلمان باشد ادامه داد: ایثار حضرت خدیجه(س) و اینکه زندگی خود را در راه اسلام و یاری پیامبر وقف کرده بود برای مسلمانان در تمام دوره‌های تاریخ سرلوحه و الگوی بی‌نظیری است.

حجت‌الاسلام عظیمی افزود: همان‌گونه که حضرت خدیجه به پیامبر(ص) ایمان داشت و با وجود اختلاف سن و سطح اقتصادی حاضر به ازدواج با رسول خدا شد پیامبر نیز برای ازدواج با حضرت خدیجه(س) چشمداشتی به ثروت و مکنت او نداشت.

وی بیان کرد: آنچه برای پیامبر در درجه نخست اهمیت داشت تقوا و ایمان حضرت خدیجه(س) بود و اینکه قرار است وی همسر پیامبر خدا و مادر فرزندی باشد که نسل ائمه از او به وجود خواهد آمد.

کارشناس دارالقرآن اداره کل تبلیغات اسلامی قم گفت: حضرت خدیجه(س) با همراهی پیامبر(ص) و گذشتن از ثروت خود، با خداوند معامله کرد و پاداش این اعتماد متقابل ولادت حضرت فاطمه(س) و قرار گرفتن نسل اهل‌بیت(ع) از ذریه ایشان بود.

زندگی پیامبر(ص) و حضرت خدیجه(س)؛ بهترین الگو برای سبک زندگی اسلامی

حجت‌الاسلام محمود نجاریان‌زاده روز چهارشنبه در گفتگویی اظهار داشت: تمام شیوه‌ها و جنبه‌های زندگی رسول‌الله(ص) از نظر آموزشی و تربیتی به عنوان خلیفة‌الله الگو است.

وی اظهار کرد: اسلام برای تمام دوران زندگی بشر از ابتدای تولد تا لحظه مرگ برنامه دارد و اینطور نیست که انسان‌ها را رها کنند.

معاون فرهنگی اداره‌کل تبلیغات اسلامی استان قم با بیان اینکه قوانین اسلام به قوانین بین‌المللی، خصوصی و عمومی تقسیم می‌شود گفت: آموزش از جمله مواردی است که در حوزه قوانین بین‌الملل قرار می‌گیرد بنابراین در همه دوران زندگی قابل اجرا است و محدودیت مکانی ندارد.

وی عنوان داشت: پیامبر اکرم(ص) در مسائلی مانند ازدواج، پس از ازدواج و نحوه برخورد با حضرت خدیجه(س)، صداقت و پاکی برای همگان الگوست.

حجت‌الاسلام نجاریان‌زاده با بیان اینکه انتخاب پیامبر از سوی حضرت خدیجه(س) بر اساس یافته‌های علمی و آموزشی در وجود وی بوده است گفت: ادب و اخلاق پیامبر اکرم(ص) خاص بود به طوری که تمام نکات اخلاقی را در برخورد با دیگران رعایت می‌کرد.

معاون فرهنگی اداره‌کل تبلیغات اسلامی استان قم خاطرنشان کرد: پیامبر اکرم(ص) در دنیا دارای عظمت است و از نظر سجایای اخلاقی، ادب، همسرداری، خانه‌داری، مهمان‌داری و احترام به دیگران الگو و نمونه محسوب می‌شود.

وی با تأکید بر ارائه الگوها و سبک زندگی پیامبر اکرم(ص) و حضرت خدیجه گفت: این نوع سبک زندگی باید از دوران نوجوانی و جوانی به فرزندان آموزش داده شود تا بتوانند حقیقت زندگی را درک کنند.

برگزاری کمیته قرآنی دهه فجر در قنوات

در جلسه کمیته قرآنی دهه فجر، ابتدا احمد کمالی، نماینده اداره تبلیغات اسلامی قنوات در امور قرآنی برنامه‌های قرآنی دهه فجر را بیان کرد و روحانیان مستقر را نسبت به این برنامه‌ها توجیه نمود و سپس قرار شد در روز 18 بهمن‌ماه همزمان در تمام روستاها مسابقه حفظ و مفاهیم سوره محمد(ص) برگزار و سه نفر اول در هر رشته به اداره تبلیغات اسلامی قنوات اعلام شود تا در مسابقه استانی شرکت کنند.

در ادامه جلسه حجت‌الاسلام سجادی‌تبار رییس اداره تبلیغات اسلامی قنوات با بیان ضرورت وحدت به روحانیون توصیه کرد در هفته وحدت و میلاد رسول اکرم(ص) به مسأله وحدت بیشر تأکید شود.

وی در ادامه تصریح کرد: دهه فجر از ایام بسیار باشکوه و مهم انقلاب اسلامی است که در این ایام باید به نسل جدید خاطرات، اهداف، ایثار و جانفشانی نسل اول انقلاب، نقش امام در این نظام، و نقش رهبری و ولایت در تداوم آن، آسیب‌ها و تهدیدات انقلاب بیان شود.

روحانیان مستقر بخش جعفرآباد قم گردهم آمدند

نشست ماهیانه روحانیان مستقر بخش جعفرآباد با حضور حجت‌الاسلام گل محمدی کارشناس ادارات تابعه و روحانیان مستقر اداره کل، حجت‌الاسلام سبحانی‌فر کارشناس حراست اداره کل، حجت‌الاسلام عظیمی کارشناس دارالقرآن الکریم استان در محل اداره تبلیغات اسلامی جعفریه برگزار شد.

حجت‌الاسلام سبحانی‌فر در این جلسه پیرامون مسائل امنیتی و مباحث مرتبط با انتخابات پیش رو مطالبی را بیان کرد.

حجت‌الاسلام عظیمی کارشناس دارالقرآن الکریم نیز توضیحانی درباره برنامه‌های کمیته قرآن و نهج البلاغه ستاد دهه فجر استان ارائه کرد و خواستار اهتمام بیشتر روحانیان مستقر به توسعه و ترویج برنامه‌های قرآن و نهج البلاغه شد.

حجت‌الاسلام گل محمدی کارشناس ادارات تابعه و روحانیان مستقر نیز در این جلسه با بیان توصیه‌های کاربردی به روحانیان مستقر، برقراری ارتباط عمیق با قشرهای مختلف روستا به ویژه جوانان و نوجوانان را بهترین راه تاثیرگذاری برنامه‌های فرهنگی و تبلیغی دانست./997/پ203/ی

ارسال نظرات