۰۹ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۷:۰۲
کد خبر: ۱۵۴۶۷۰
دبیر کمیته علمی کمیسیون حقوق بشر:

سیاست اسلام‌ستیزی دولت باکو با شعار آزادی بیان منافات دارد

خبرگزاری رسا ـ دبیر کمیته علمی کمیسیون حقوق بشر شمال غرب، گفت: سیاست ارتقای روابط سیاسی با جمهوری آذربایجان نباید به بی‌توجهی مجامع علمی و رسانه‌ای کشور به وضعیت حقوق بشر در جمهوری آذربایجان منجر شود.
باکو

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، عزیز جوانپور، دبیر کمیته علمی کمیسیون حقوق بشر شمال‌غرب، امروز در نشست بررسی وضعیت اسلام‌گرایان جمهوری آذربایجان در تبریز اظهار داشت: رییس حزب اسلام جمهوری آذربایجان تنها به واسطه دفاع از اعتقادهای دینی شیعیان آذربایجان در حبس به سر می برد.

 

رییس سازمان مرکز اسناد و کتابخانه ملی منطقه شمال غرب کشور با بیان این‌که سیاست اسلام‌ستیزی دولت باکو با شعار آزادی بیان و حقوق بشر منافات دارد، تصریح کرد: سلب آزادی‌های دینی و اعتقادی مردم کشوری که بیش از 90 درصدش را مسلمانان تشکیل می دهد، مصداق عناد ورزی و مقابله با اسلام‌ و تشیع به شمار می رود.  

 

وی با بیان این‌که سیاست ارتقای روابط سیاسی با جمهوری آذربایجان نباید به بی‌توجهی مجامع علمی و رسانه‌ای کشور به وضعیت حقوق بشر در جمهوری آذربایجان منجر شود، افزود:  پلیس و نیروهای امنیتی باکو طی روزهای اخیر به سرکوب شدید اعتراض صنفی بازاریان باکو پرداخت.

 

جوانپور ادامه داد: پیش از این نیز اعتراضات مردمی به کشته شدن یک سرباز آذری از سوی پلیس باکو سرکوب شده بود، افزون بر این‌که  اخیرا به خواسته‌های مردم منطقه اسماعیلی این کشور با ضرب و شتم و بازداشت جواب داده می شود، این در حالیست که هم اکنون تعدادی از دین‌داران آذری در زندان‌های باکو و سایر شهرهای جمهوری آذربایجان از بدیهی‌ترین حقوق انسانی محروم هستند.

 

وی خواستار توجه دولت جمهوری آذربایجان به حساسیت‌های مجامع حقوق بشری اسلامی و اروپایی شد و گفت: هم اکنون رییس حزب اسلام این کشور که به جرم دفاع از اعتقادات دینی به 12 سال حبس محکوم شده از دسترسی به مطبوعات و حتی پزشک محروم است که این نقض مسلم حقوق یک انسان به دور از اعتقادات وی محسوب می‌شود.

 

مهدی زاده، مدیرگروه علوم سیاسی و روابط بین الملل دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات آذربایجان شرقی نیز در سخنانی به تبیین عوامل همگرایی، واگرایی، خصوصیات و مبانی تنظیم روابط دو کشور همسایه ایران و آذربایجان پرداخت و اظهار داشت: روابط دو کشور باید مورد بازبینی دقیق و همه جانبه قرار گیرد.

 

وی عواملی همچون ناسیونالیسم و قوم گرایی، سیاست همگرایی جمهوری آذربایجان با آمریکا، مراودات رو به گسترش باکو - تلاویو، اختلاف نظر در بحث رژیم حقوقی دریای خزر، نظام‎های سیاسی متفاوت و حتی متضاد، نگرش‌های امنیتی متفاوت، روابط ناشی از همسایگی ایران و ارمنستان و همزمانی آن با مناقشه قره باغ را از جمله عوامل واگرایی دو کشور همسایه ایران و جمهوری آذربایجان عنوان کرد.

 

رییس انجمن علوم سیاسی شعبه شمال غرب کشور با اشاره به این‌که روابط ایران و جمهوری آذربایجان از جنس عادی روابط بین دو کشور نیست و از آغاز استقلال آذربایجان تاکنون همواره با فراز و نشیب و چالش همراه بوده است، افزود: روابط دو کشور تابعی از متغیرهای روابط بین الملل و مباحث ما بین ایران و آمریکا و اتحادیه اروپا است.

 

مهدی زاده با تأکید بر این‌که گروه های مختلف مردمی به ویژه نخبگان دانشگاهی و رسانه ای ایران و آذربایجان در مسیر شناخت واقع بینانه از همدیگر گام بردارند، تصریح کرد: آن چه در شرایط فعلی می تواند زمینه ساز گسترش روابط باشد، ایجاد وابستگی متقابل اقتصادی است، به گونه‎ای که دو کشور بر اساس عقلانیت و حسابگری سود و زیان به این نتیجه برسند که منافع ملی و اقتصادی آنان به نوعی در گرو دوری از چالشها و حرکت در مسیر گسترش روابط است./935/پ202/د

 

ارسال نظرات