۱۷ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۵:۱۶
کد خبر: ۱۵۵۵۵۴
نگاهی به روزهای انقلاب در اهواز؛

اعتصاب کارکنان نفت در خوزستان ضربه محکمی به رژیم پهلوی وارد کرد

خبرگزاری رسا ـ مسؤول دفتر پاسخگویی به مسائل شرعی اهواز اعتصاب کارکنان شرکت نفت را یکی از حرکت‌های مؤثر در ضربه زدن به رژیم طاغوتی عنوان کرد.
راهپيمايي حجت الاسلام سيد محمود سيد موسوي
مسئول دفتر پاسخگويي به مسائل شرعي در اهواز

حجت الاسلام سید محمود سید موسوی، مسؤول دفتر پاسخگویی به مسائل شرعی اهواز، در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز با بیان نکاتی درباره انقلاب اسلامی، خاطراتی از دوران مبارزات را بازگو کرده است.

 

انگیزه الهی امام خمینی رمز وحدت ملت بود

قبل از پیروزی انقلاب می توان مبارزات ملت ایران را به چند مرحله می توان تقسیم کرد که مرحله اول قبل از سال  42، مرحله دوم  سال 42، مرحله سوم بعد از سال 42 و مرحله آخر اوایل و قبل از پیروزی انقلاب  که در همه این مراحل یک مسأله و یک نکته بسیار مهم و قابل توجه است و آن هم این که در تمام دنیا ممکن است بر علیه حاکمیت با انگیزه های مختلف حرکت‌هایی صورت بگیرد اما آن چیزی که در ایران در تمام مراحل که عرض کردم آن مسأله مهمی که به چشم می خورد و همان باعث شکل گیری انقلاب و حرکت های مردم و ایجاد انگیزه در بین همه مردم چه پیر و چه جوان شد آن اسلامی بودن انقلاب و پیروی از قیام سرور و سالار شهیدان ابا عبدالله الحسین (ع) است‌.

 

افزون بر این، نکته ی دیگری باعث شد  که این حرکت و این انقلاب با شدت و قدرت با حضور گسترده مردم شکل بگیرد و ادامه پیدا کند، این بود که رهبران این انقلاب بر خلاف تمام رهبران دنیا که انگیزه های مادی یا فردی داشتند و قدرت طلب بودند، رهبران ما فقط برای رضای خدا حرکت می کردند و انگیزه ی دینی داشتند و همچنین رهبران این انقلاب علما و مراجع بودند و در راس همه آنها حضرت امام خمینی(ره) بود که سکان دار این انقلاب بود.

 

 در  سیره و در رفتار امام(ره) بنده هم این را به عینه می دیدم که هیچ انگیزه شخصی برای این که این انقلاب را رهبری بکنند، نداشتند، جز این که خواستند مردم را از زیر بار ظلم و ستم نجات بدهند و حاکمیت دینی بوجود بیاورند. و انگیزه ایشان، انگیزه الهی بود و وجود این  انگیزه در امام (ره)، باعث جذب روز به روز مردم به این انقلاب شد و دامنه اش تمام ایران و نه تنها ایران بلکه تمام محرومین دنیا را فرا بگیرد و نیز همین باعث شد که امام(ره) با الهام از قیام عاشورا قیام کند.

 

یکی از انگیزه های اصلی مردمی که در صحنه ی انقلاب بودند، این بود که به شهادت در این راه افتخار می کردند از این رو در بعضی از حرکت های مردمی قبل از انقلاب یک عده با لباس کفن  در بین راهپیمایی ها می آمدند. افرادی  دیگری نیز بودند که در انقلاب به ظاهر، خود را مبارز نشان می دادند، اما به دلیل داشتن انگیزه های شخصی و فردی، نه تنها هیچ حرکتی نمی توانستند بکنند بلکه در حرکت های خلال ایجاد می کردند.

 

مرکز انقلابی اهواز مملو از جوانان بود

در استان خوزستان محور همه مبارزات آیت الله موسوی جزایری بودند البته افراد دیگری بودند ولی در حقیقت محور اصلی آیت الله موسوی جزایری بود که به وسیله رابطین سازماندهی می کردند، و حرکت‌ها بین اقشار مختلف شکل می‌گرفت. که در آن زمان مسجد آیت الله جزایری مرکز تجمع و حرکت انقلابی مردم استان بود.

 

اعتصاب کارکنان شرکت نفت یکی از حرکت‌هایی بود که تاثیر زیادی در انقلاب  داشت که ضربه محکمی به رژیم طاغوتی زد، عده ای نیز اعلام آمادگی کردند که ما حقوق افرادی که اعتصاب کردند را پرداخت می کنیم و کارکنان هیچ نگرانی ای نداشته باشند. کارکنان هم اعتصاب کردند.

 

یکی دیگر از حرکت هایی که نقش مهمی در انقلاب داشت  اعتصاب دانش آموزی بود. این حرکت که دراستان دانش خوزستان برپا شد از دبیرستان شاهپور آن زمان که الان به نام مصطفی خمینی است شروع شد.

 

نخستین شهید انقلاب اهواز

در یکی دیگر از تظاهرات های عظیم استان، که در این تظاهرات، دانش آموز کتانباف اولین شهید انقلاب در اهواز به مقام شهادت نائل شد. و همین شهادت ایشان باعث به جوش آمدن خون مردم استان شد. رژیم نیز نتوانست جلوی  آن تظاهرات عظیم را  بگیرد، طوری که زن و مرد و پیر و جوان در آن حضور داشتند. در هر صورت همه این تظاهرات با انگیزه الهی شروع شد و همین منجر  شد که خدا کمک کند و انقلاب به پیروزی برسد.

 

بیان این مطالب گرچه ساده است ولی آن زمان در واقع با وجود توپ و تانک ها بسیار سخت بود اما آنچه کارها را برای جوان های انقلابی آسان می کرد داشتن ایمان و انگیزه الهی بود.

 

یکی از بزرگ‌ترین جشن ها و  از خاطره های فراموش نشدنی فرار شاه بود که همه مردم به خیابان ها ریختند و تا مدت ها از این مسئله خوشحال بودند. فرار شاه یک خواست الهی بود و فرار آن به خاطر ترس و رعبی است که خداوند سبحان در دل او انداخته بود./945/ت303/س

 

ارسال نظرات