۲۰ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۸:۲۰
کد خبر: ۱۵۵۹۲۶
خطیب جمعه نجف:

تشیع ملت بحرین عامل سکوت کشورهای عربی در قبال جنایت‎های آل‎خلیفه است

خبرگزاری رسا ـ خطیب جمعه نجف اشرف، تشیع ملت بحرین را عامل سکوت کشورهای عربی نسبت به جنایت‎های آل‎خلیفه و بی توجهی به خواسته‎های مشروع شهروندان بحرینی توصیف کرد.
سيد صدرالدين قبانچي خطيب جمعه نجف

 

به گزارش خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سید صدرالدین قبانچی، خطیب جمعه نجف اشرف در خطبه‎های نماز جمعه این هفته که در حسینیه فاطمیه کبری برگزار شد نسبت به افزایش خواسته‎های تظاهرکنندگان استان‎های سنی نشین عراق هشدار داد و گفت: افزایش سریع خواسته‎های تظاهرکنندگان استان‎های غرب کشور خطر بزرگی است که به نفع هیچ کس نیست.

 

وی افزود: جریان‎هایی وجود دارند که نمی خواهند این بحران پایان پذیرد. دولت باید در تحقق مطالبات مشروع تظاهرکنندگان اهتمام ورزد، زیرا مردم واقعا نسبت به تحقق این خواسته‎ها شک و تردید دارند.

 

حجت الاسلام قبانچی بر لزوم پایان بحران تظاهرات در استان‎های سنی نشین عراق تاکید کرد و اظهار داشت: اگر دولت در بحران سیاسی غرق شود دیگر نمی تواند مشکلات مردم را حل کرده و به فکر خدمتگزاری باشد. اگر مردم نیز خواسته‎های خود را مشخص نکنند دولت چگونه می تواند در راه تحقق آنها تلاش کند.

 

استاد حوزه علمیه نجف با بیان راه‎های پایان بحران سیاسی در عراق، تصریح کرد: پذیرش وجود بحران سیاسی، پذیرش خواسته‎های تظاهرکنندگان و جلوگیری از دخالت بیگانگان در این اعتراض‎ها، اعتراف به قانون اساسی و نظام سیاسی، مسؤولیت پذیری همگانی و تلاش برای حل مشکلات، دوری از بسیج طایفه‎ای و تحقق مطالبات مشروع شهروندان می تواند به این بحران پایان دهد.

 

عضو ارشد مجلس اعلای اسلامی در بخش دیگری از خطبه‎های نماز جمعه از برگزاری کنفرانس همکاری اسلامی در قاهره استقبال کرد و ادامه داد: عدم ارائه راه حلی برای پایان بحران در بحرین که بحرانی واقعی در منطقه است از نقاط ضعف این کنفرانس بود. ملت بحرین در پی حقوق عادلانه، انتخابات و نظام پادشاهی مشروطه است و این خواسته‎ها را در تظاهرات مسالمت آمیز فریاد می زند، اما نظام با نیروهای سپر جزیره و بازداشت و سرکوب به این مطالبات پاسخ می‎دهد.

 

وی تشیع ملت بحرین را عامل سکوت کشورهای عربی و بی توجه به این موضوع در کنفرانس همکاری اسلامی دانست و تاکید کرد: کشورهای عربی به دلیل اینکه معترضان بحرینی شیعه هستند کاملا سکوت اختیار کرده‎اند، اما عدالت حکم می کند که باید بحران بحرین را همانند بحران سوریه مورد بحث و بررسی قرار دهند.

 

حجت الاسلام قبانچی اظهار داشت: بحران سوریه در این کنفرانس به صورت کامل مورد بحث قرار گرفت و نتیجه این بحث به لزوم گفت‎وگو میان معارضان و دولت ختم شد. ملت بحرین نیز از مقامات کشورها می‎خواهند به یادشان بوده و با آنان در سرکوب و کشتارهای صورت گرفته از سوی آل خلیفه ابراز همبستگی کنند.

 

خطیب جمعه نجف از عدم واکنش عملی کشورهای اسلامی به جنایت‎های رژیم صهیونیستی به شدت انتقاد کرد و گفت: اسرائیل به همه تصیم‎های سازمان ملل بی توجه است و محکومیت جنایت‎های این رژیم از سوی کنفرانس همکاری اسلامی فایده‎ای ندارد. اسرائیل هیچ اهمیتی به محکومیت زبانی نمی دهد و باید این رژیم را به شیوه حزب الله لبنان ادب کرد.

 

گفتنی است تظاهرات ضد دولتی شهروندان سنی در استان‎های غربی عراق همچنان ادامه دارد و معترضان همچنان بر لزوم آزادی همه زندانیان حتی تروریست‎ها، لغو قانون مبارزه با تروریسم و قانون بازخواست و عدالت تاکید دارند./980/ب901/د

ارسال نظرات