۲۱ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۷:۵۶
کد خبر: ۱۵۶۰۳۱
دبیرکل حزب ملت افغانستان؛

غرب درصدد مخدوش ساختن چهره ایران نزد ملت افغانستان است

خبرگزاری رسا ـ دبیرکل حزب ملت افغانستان در کنفرانس وضعیت شیعیان افغانستان پس از 2014 گفت: کشورهای غربی همواره در تلاش بوده‎اند که وجهه جمهوری اسلامی را در نزد شیعیان و هزاره‎های افغانستان تخریب کنند و این پدیده جدیدی نیست.
جعفر مهدوي

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، جعفر مهدوی، دبیرکل حزب ملت افغانستان و نماینده مردم کابل در پارلمان در کنفرانس شیعیان افغانستان و تحولات سیاسی پس از 2014 که روزگذشته در سالن اجتماعات مدرسه دارالشفای قم برگزار شد با اشاره به تلاش غرب برای مخدوش ساختن چهره ایران، گفت: کشورهای غربی همواره در تلاش هستند تا وجهه جمهوری اسلامی را نزد شیعیان و هزاره‎های افغانستان تخریب کنند و این پدیده جدیدی نیست.


وی افزود: چندی پیش مقاله‎ای در سایت بی.بی.سی پشتو منتشر شد که در آن شیعیان و هزاره‎های افغانستان عوامل ایران معرفی شده بودند، این مقاله در حقیقت نمونه آشکاری از تلاش غرب برای منفی نشان دادن چهره ایران نزد افغان‎هاست.

 

دبیرکل حزب ملت افغانستان تصریح کرد: سال 2014 میلادی سال سرنوشت سازی برای ملت افغانستان است، چرا که دو واقعه مهم خروج نظامیان ناتو و دوره بعدی انتخابات ریاست جمهوری در این سال اتفاق خواهد افتاد.

 

جعفر مهدوی سپس به تحلیل شرایط فعلی افغانستان پرداخت و خاطرنشان کرد: مصالحه با طالبان یکی از مهم‎ترین مشکلات افغانستان است.


وی به تشریح سه طیف گوناگون فعال در طالبان پرداخت و افزود: یکی از طیف‎های داخلی طالبان گروه نزدیک به حکومت افغانستان یا جریان منتسب به ملا برادر است که تلاش می کند معادله صلح افغانی – افغانی را پیاده کند، اما متاسفانه طیف قدرتمندی نیست و در سطوح بالای طالبان از نفوذ چندانی برخوردار نیست.


نماینده پارلمان افغانستان ادامه داد: طیف داخلی دیگر در طالبان معروف به جریان دوحه قطر است که رابطه نزدیکی با آمریکا و کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس دارد و با برنامه های آمریکا و کشورهای عربی حرکت می کند. طیف سوم طالبان نیز گروه‎های پراکنده هستند که اکثرا با سرویس‎های اطلاعاتی کشورهای همسایه مانند پاکستان ارتباط دارند.


مهدوی تاکید کرد: روند مصالحه با طالبان به دلیل وجود چنین گرایش‎های مختلفی به کندی پیش رفته و موفقیت آمیز نبوده است.


دبیرکل حزب ملت افغانستان با تاکید بر این که آمریکا از افغانستان خارج نخواهد شد، خاطر نشان ساخت: آمریکا مطمئنا پس از سال 2014 نیز افغانستان را واقعا ترک نخواهد کرد و در حقیقت حضور نظامی این کشور به حضور اطلاعاتی و سیاسی تبدیل خواهد شد.


وی با بیان این که آمریکایی‎ها درصدد بحرانی جلوه دادن افغانستان پس از خروج نیروهای این کشور هستند، گفت: بسیاری از پروژه‎هایی که آمریکایی ها در افغانستان اجرا می کردند از هم اکنون تعطیل و به پاکستان منتقل شده‎اند.


مهدوی انتخابات ریاست جمهوری افغانستان را پیچیده خواند و تصریح کرد: انتخابات ریاست جمهوری سال 2014 نیز از پیچیدگی خاصی برخوردار است، چرا که در دو دوره گذشته برای همگان مسجل بود که حامد کرزای به عنوان رییس جمهور انتخاب خواهد شد اما در دوره آتی وی به دلایل قانونی امکان شرکت مجدد در انتخابات را ندارد و این بر پیچیدگی انتخابات افزوده است.

 

وی افزود: رسیدن به اجماع فکری و پرهیز از تخریب نخبگان سیاسی شیعه و هزاره از نکات مهمی است که برای جلوگیری از به حاشیه رانده شدن شیعیان در افغانستان باید همواره به آن توجه کنیم.


دبیرکل حزب ملت افغانستان در ادامه به بیان مشکلات شیعیان افغانستان پرداخته و گفت: مهم‎ترین مشکل شیعیان در افغانستان امروز بحران هویت و انسداد فرهنگی است.


وی در پایان گفت: بحران شکاف نسلی یکی دیگر از مشکلات شیعیان و هزاره‎های افغانستان است که از پیامدهای زیستی در کشورهای جهان سوم محسوب می شود. نسل گذشته حاضر به پذیرش ظرفیت‎های نسل جوان نیست و جوانان نیز به دلیل زندگی در فضای مدرن حاضر به پذیرش آموزه‎های گذشتگان نیستند./990/ب202/د

ارسال نظرات