۲۵ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۴:۵۱
کد خبر: ۱۵۶۵۱۸
استاد اخلاق حوزه:

انسان باید در تمام مسیرهای زندگی با بصیرت گام بردارد

خبرگزاری رسا - استاد اخلاق حوزه گفت: باید قدر عمر را بدانیم، گاهی گذر عمر فرصت انتخاب را محدود می‌کند، انسان باید در تمام مسیرهای زندگی با بصیرت گام بردارد.
حجت‌الاسلام بنيادي
به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از مرکز خبر و اطلاع رسانی جامعةالمصطفی، حجت‌الاسلام بنیادی، استاد خلاق حوزه در سخنانی در درس اخلاق مجتمع امین قم با اشاره به اهمیت تعالی انسان تصریح کرد: اخلاق و رفتار کسی که متعالی شود، زندگی کسی که اخلاق و رفتار خود را متعالی کند، متعالی خواهد شد.
این استاد اخلاق با تأکید بر این که باید قدر عمر را بدانیم، اظهار داشت: گاهی گذر عمر فرصت انتخاب را محدود می‌کند، انسان باید در تمام مسیرهای زندگی با بصیرت گام بردارد.
وی در ادامه با اشاره به انواع تعالی انسان خاطرنشان کرد: تعالی روح و جان یکی از مهم‌ترین تعالی‌ها است، زیرا روح انسان می‌توان جسم او را به حرکت در آورد و او را در مسیر سالم و کم‌خطر قرار دهد.
حجت‌الاسلام بنیادی با اشاره به حدیثی از امام جعفر صادق(ع)، رسالت‌های الهی را همچنان پابرجا دانست و یادآور شد: هر انسانی در هر زمانی می‌تواند رسول و پیام رسان الهی باشد، پیامبران رسولان بلاواسطه بودند و دیگران رسولان با واسطه پیام الهی هستند.
وی با بیان این که خداوند متعال در انسان‌ها پنج روح به امانت گذارده است، خاطرنشان کرد: روح‌القدس یکی از روح‌هایی است که در درون انبیاء وجود دارد، انبیاء به واسطه آن که همان عصمت است موجودات را به خوبی شناخته و تصمیمات درستی را اتخاذ می‌کنند.
این استاد اخلاق دومین روح را روح ایمان برشمرد و تصریح کرد: انبیای الهی از جانب خداوند متعال، به واسطه روح ایمان، جایگاه عبودیت خود و ربوبیت پروردگار را درک می‌کنند.
حجت‌الاسلام بنیادی فقر ذاتی انسان را مد نظر قرار داد و اظهار داشت: انبیای الهی بیشترین عبادت را از لحاظ کمی و کیفی داشتند، باید در کنار کمیت، اهمیت خاصی به کیفیت عبادات قائل شویم، انسان باید بداند که چگونه بندگی خود را به جای می‌آورد.
وی با تأکید بر وجود روح قوت در انبیای الهی یادآور شد: روح قوت همان قدرت بر اطاعت خداوند متعال است.
این استاد اخلاق در ادامه روح شهوت را مد نظر قرار داد و اظهار داشت: آن شهوتی که در وجود انبیاء قرار دارد، شهوت به معنای مثبت و اشتها پیدا کردن به سمت عبادت الهی است، هر کاری که اطاعت الهی در آن باشد، به معنای عبادت است.
حجت‌الاسلام بنیادی با تأکید بر این که بالاترین درجات در صفاتی است که در برخی موارد نادیده گرفته می‌شود، افزود: اشتها در اطاعت پروردگار و دوری از گناهان، چیزی است که انسان را به قرب الهی می‌رساند.
این استاد اخلاق با اشاره به روح مدرج در انبیای الهی اذعان داشت: انبیای الهی به واسطه روح مدرج با مردم ارتباط داشتند، با آنها در رفت و آمد بوده و از آنها مواظبت می‌کردند.
وی دومین مؤلفه تعالی را تعالی در فکر و عقیده دانست و یادآور شد: انسان باید دقت کند که به چه چیز اندیشیده و افق دید او به چه سمتی است، انسان دائم رو به افول جسمی است، از این رو باید با تعریف چشم‌اندازی برای زندگی، از عمر خود کمال استفاده را کند.
حجت الاسلام بنیادی در ادامه با تأکید بر تعالی در اخلاق تصریح کرد: یکی از دایره‌های وسیع تعالی انسان‌ها، اخلاق پسندیده است، ادب، سرمایه زندگی انسان است، چه بسا انسان‌هایی که از حیث مقامات دنیا و ثروت در مراتب عالی بوده ولی از حیث ادب تهی بودند.
وی با اشاره به این که اخلاق سرمایه جذب انسان است، خاطرنشان کرد: کامل‌ترین مؤمن کسی است که اخلاق او از همه کامل‌تر باشد، نبی مکرم اسلام می‌فرمایند «اخلاق، اولین چیزی است که در میزان و ترازوی انسان قرار می‌گیرد».
این استاد اخلاق تعالی در توحید را مد نظر قرار داد و یادآور شد: هر چه درجات انسان در توحید بالاتر رود، از منظر الهی درجات بالاتری خواهد یافت.
حجت الاسلام بنیادی با اشاره به تعالی در انتخاب یادآور شد: انسان با انتخاب کامل به سمت کمال حرکت می‌کند، انسان نباید سراغ مغضوب خداوند متعال حرکت کند.
وی در پایان افزود: انسان با کسب تعالی در انتخاب، چیزهای فانی را انتخاب نکرده و به آنها دل نخواهد بست، انتخاب عالی و احسن سبب قرب الهی و رسیدن به کمال می‌‌شود./907/د102/ن
ارسال نظرات