برخی افراد تا زمانی به دین پایبند هستند که منافع آنان تامین شود
وی با اشاره «لِیَکْفُرُوا بِمَا آتَیْنَاهُمْ فَتَمَتَّعُوا فَسَوْفَ تَعْلَمُونَ» افزود: این لیکفروا لام عاقبت نیست به این معنا که تا سرانجام کافر شوند، لیکفروا امر غایب است و فتمتعوا امر حاضر است، به این معنا که کفر ورزید و بهره برید زود باشد که بدانید؛ دستور تقوا مال بیماری است که قابل درمان باشد، وقتی طبیبی ببیند بیماری قابل درمان است میگوید این دارو را مصرف کن و از برخی غذاها هم پرهیز کن، اما اگر کسی گرفتار غدهای مهلک باشد و در اواخر عمر باشد، طبیب به او دیگر دستور پرهیز نمیدهد، یعنی کار او از معالجهاش گذشت، قرآن کریم با این ادبیات با تبهکاران درماننشدنی سخن میگوید، یک عده هستند که برایشان یکسان است چه هشدارشان دهی، چه هشدارشان ندهی، این ««لِیَکْفُرُوا» و «فَتَمَتَّعُوا» نظیر آیه چهل سوره فصلت است که میفرماید هر چه میخواهید بکنید، او به آنچه میکنید بیناست، هر چه خواستید بکنید، به معنای اباحهگری نیست، بلکه به این معنا است که شما هر کار خواستید بکنید، دیگر برای شما فرقی نمیکند.
حضرت آیتالله جوادی آملی ادامه داد: چرا اینگونه هستید، شما باید ثابت و استوار در دین در راحت و رنج باشید، خداوند میفرماید: «وَلَوْ أَنَّهُمْ فَعَلُوا مَا یُوعَظُونَ بِهِ لَکَانَ خَیْرًا لَّهُمْ وَأَشَدَّ تَثْبِیتًا» عمل صالح مانند درخت برگ است که درخت از راه برگ نفس میکشد، این نفسهایی که درخت میکشد ریشه درخت را عمیق میکند، کسی که عمل صالح انجام دهد مانند این است که برای درخت وجود خود یک ظرف آب بریزد و آنگاه ثابت در راحت و رنج میشود، منشأ تزلزل این است که عمل صالح انجام ندادند تا ثابتقدم نشوند، عمل بد ریشهای نگرفته است، بر روی زمین قرار گرفته است، جثهاش توی خاک است و یک فشار دهی میافتد، زمین شجره خبیثه را قبول نمیکند.
وی با اشاره به آیه «أَوَلَمْ یَرَوْا أَنَّ اللَّـهَ یَبْسُطُ الرِّزْقَ لِمَن یَشَاءُ وَیَقْدِرُ إِنَّ فِی ذَٰلِکَ لَآیَاتٍ لِّقَوْمٍ یُؤْمِنُونَ»، بیان داشت: خیلی موارد دو نفر در کنار هم مغازه دارند اما مشتریها به یک سمت میآیند، بسط و گشادگی رزق به دست دیگری است که به عنوان آزمون است، اگر کسی اهل ایمان باشد و مبتلا به شرک نباشد میداند که همه اینها آزمون است، در سوره فجر هم فرمود ما برای هیچ کس سفره کرامت پهن نکردیم، این نعمتهای مادی همهاش آزمون است، برخی خیال میکنند وقتی انسان وضع مادیاش خوب شد از کرامت مادی برخوردار است، خیال میکنند حالا که وضع مادیشان خوب است آنان را گرامی داشتیم، نه برخی را به ثروت مبتلا کردیم و برخی را به فقر مبتلا کردیم، کسانی که سالم هستند مبتلا به سلامت هستند و کسانی هم که در بیمارستان هستند مبتلای به مرض میشوند، اگر بسط و قبض برابر و آزمون است، نه بسط خوشحالی دارد و نه قبض نگرانی، هر دو امتحان است.
استاد عالی حوزه علمیه قم با اشاره به آیه «فَآتِ ذَا الْقُرْبَىٰ حَقَّهُ وَالْمِسْکِینَ وَابْنَ السَّبِیلِ ذَٰلِکَ خَیْرٌ لِّلَّذِینَ یُرِیدُونَ وَجْهَ اللَّـهِ وَأُولَـٰئِکَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ» اظهار داشت: اگر این آیه در مدینه نازل شده باشد منظور از ذی القربی قربی وجود پیامبر(ص) است، اما اگر در مکه نازل شده باشد، مطلق قربی منظور است، در جریان زکات اگر مصرف فقیر و مسکین و امثال آن باشد، فقر شرط است اما در مواردی مانند ابنالسبیل، و الغارمین و المؤلفة قلوبهم، فقر شرط نیست، همچنین این کار را برای لوجه الله انجام دهید، یک وقت است انسان برای عاطفه این کار را میکند، رسیدگی به نیازمندان در کشورهای کفر و شرک هست، اما کمک آنان از روی مهربانی و عاطفی است، کمیته امداد الهی است، فرمود اگر میخواهید به جایی برسید برای خدا بدهید نه برای دلسوزی، صدقه به این معنا است که ایمان فرد را تصدیق میکند./914/پ201/ج