جدا شدن از ولایت راه رسیدن به شیطان است
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیتالله محیالدین حائری شیرازی، استاد اخلاق حوزه علمیه قم پیش از ظهر امروز در درس اخلاق که با حضور طلاب و روحانیان در مدرسه عالی فیضه برگزار شد، با اشاره به آیاتی از قرآن کریم، گفت: مسلمانان پس از رحلت پیامبر اکرم(ص) به دو دسته مؤمن و غیر مؤمن تقسیم شدند.
ظلمت، انسان را به حکومت طاغوت میرساند
وی ادامه داد: تا زمانی که رسولالله(ص) زنده بودند مسلمانان از ظلمت به نور حرکت میکردند اما پس از رحلت ایشان برخی از نور به ظلمت حرکت کردند و ولایت طاغوت را پذیرفتند؛ اگر انسان به سوی ظلمت حرکت کند به ولایت طاغوت میرسد ولی اگر به سوی نور حرکت کند به ولایت حق میرسد.
این استاد اخلاق حوزه علمیه قم تصریح کرد: وقتی انسان کمالات خود را ببیند از پلههای نور به سمت ظلمت حرکت میکند، کسی که در حال پایین آمدن باشد چیزی جز پلههای طی کرده را نمیبیند، وقتی انسان قبول کند از نور به سمت ظلمت حرکت کرده در واقع ولایت طاغوت را پذیرفته است.
نماینده مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه اگر فرد به کارهای خود مغرور شود، سقوط میکند، بیان داشت: اگر انسان مرده زنده کرد و این کار در نظر آمد او در واقع تنزل کرده چرا که تنها خودش را میبیند.
وی افزود: انسان نباید فکر کند که وقتی به او عنایتی میشود که بتواند مرده را زنده کند، مستجاب دعا شود و یا به او کرامتی داده شد به آخر کار رسیده، نه هنوز اول کار است، از خطر بیرون نرفته بلکه در خطر افتاده است.
عزت ظاهری امتحان است
استاد اخلاق حوزه علمیه قم، ذلت باطنی را عامل ترقی و بالا رفتن انسان خواند و بیان داشت: آنچه انسان را نجات میدهد ذلت باطنی است، عزت ظاهری امتحان است و شرط اینکه انسان بتواند در امتحان عزت ظاهری قبول شود این است که ذلت باطنی را پذیرفته و در آن پیروز شود.
جدا شدن از ولایت راه رسیدن به شیطان است
استاد اخلاق حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه اگر مسیر اطاعت و ولایت، فرد فاسد باشد انسان به شیطان میرسد، تصریح کرد: وقتی راه انسان اشتباه باشد شیطان او را به عبادت دعوت میکند، شیطان شوخی نیست، وقتی ریشه ایمان فرد را زد شاخه را سبز میکند، اگر شاخه خشک هم شده باشد رنگ آن را سبز میکند، اگر گل نمیکند گل کاغذی به آن وصل میکند، اگر درخت میوه ندهد به آن میوه مصنوعی وصل میکند تا فرد مطمئن باشد که کارش درست و حق است.
وی ادامه داد: خیال نکنید معاویه فقط با افراد مرفه رفت آمد میکرد، معاویه جان بر کفان فراوانی داشت که میآمدند و تا آخر نیز میایستادند هر چند دست و پای آنها قطع میشد.
عقل ذلت باطنی است
نماینده مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه افراد همواره ذلت باطنی را در نظر داشته و به دست آوردن مکاشفات و تصرفات را تنها امتیاز ندانند، گفت: ذلت باطنی مهم است، اگر میخواهید بدانید فردی بزرگ است یا نه به عزت ظاهری او نگاه نکنید به ذلت باطنی او نگاه کنید.
وی افزود: آنچه مقرب است ذلت باطنی است، عقل ذلت باطنی است و جهل عزت ظاهر، عقل انسان را به سمت خدا میبرد، وقتی خدا میگوید کاری خوب است باید انجام داد، تمام کمالات برای خدا است، اگر انسان رو به خدا کند عقلش فعال میشود و وقتی پشت به خدا کرد جهلش.
نماینده مجلس خبرگان رهبری در پایان با اشاره به اینکه فرد باید بر اساس بصیرت در امور سیاسی دخالت کند، ابراز داشت: چیزهای را برخود حلال نکنید، توجیه نکنید و سعی کنید سیاست شما منطبق با دیانت باشد نه دیانت منطبق با سیاست./993/پ202/ی