۲۶ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۹:۳۹
کد خبر: ۱۵۶۶۵۳
استاد اخلاق حوزه علمیه:

تکیه به آموخته‌ها سبب دوری از مسیر تربیت اخلاقی می‌شود

خبرگزاری رسا ـ استاد اخلاق حوزه علمیه قم گفت:‌ امید و تکیه به آموخته‌ها و فعالیت‌های انجام داده رهزن فرد در تربیت اخلاقی می‌شود.
تحريري
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله محمدباقر تحریری، استاد اخلاق حوزه علمیه قم پیش از ظهر پنج‌شنبه در دومین نشست اساتید و مربیان اخلاق جامعة المصطفی(ص) که در سالن عارف الحسینی مجتمع آموزش عالی امام خمینی قم برگزارشد گفت: هر کس در جایگاه پیشوایی نسبت به معارف دین و یا در جایگاه تدریسی یا اخلاقی باشد باید ابتدا از خود شروع کند.
وی افزود: خود انسان باید ابتدا حرکت علمی و عملی را در خودایجاد کند تا بتواند دیگران را هم به نوعی در حرکت قرار دهد.
استاد اخلاق حوزه علمیه قم با بیان این‌که ابتدا باید بدانیم دین چه گفته است، خاطرنشان کرد: معلومات دینی دارای یک سطح نیست، انسان همیشه یک سطح از آگاهی ندارد، نباید همت خود را کوتاه کنیم و زندگی ما باید متربیانه باشد.
وی ادامه داد: همت ما باید مؤدب شدن به آداب الهی باشد، خود این همت مؤدب شدن تأثیر ویژه‌ای دارد و اجازه نمی‌دهد که شخص ساکن شود.
آیت‌الله تحریری گفت: بزرگی نزد اولیای اخلاق است، هیچ‌گاه تربیت از تعلیم جدا نخواهد شد، مباحث اخلاقی تخصص می‌خواهد و افراد خاصی باید در این وادی وارد شوند.
وی با بیان این‌که برخی اعتقاد دارند اساتید عمومی برای تربیت اخلاقی کافی هستند، ابراز داشت: این موضوع اشتباه است، بلکه برای تربیت شدن نیاز به استاد کارآمد و تربیت‌شده‌ای در این زمینه است.
استاد اخلاق حوزه علمیه قم بیان داشت: در حکمت 82 نهج‌البلاغه حضرت علی(ع) محور تعلیم و تربیت را بیان می‌کند، که یکی از این مسائل امید به خداوند است.
وی با بیان این‌که امید به پرودگار نقش مهمی در پیش‌برد انسان دارد، ادامه داد:‌ امید و تکیه به آموخته‌ها و فعالیت‌های انجام داده رهزن فرد در تربیت اخلاقی می‌شود.
آیت‌الله تحریری خاطرنشان کرد: از مسائل دیگری که علی(ع) در حکمت 83 بیان می‌دارد، ترسیدن از گناه است، همچنین گفتن کلمه «نمی‌دانم» از اصول تربیتی در این حکمت شناخته شده است.
وی گفت: از اصول تربیتی دیگر یادشده در این حکمت یادگیری و صبر است و در انجام این اصول خود امیرالمؤمنین(ع) پیش‌رو بودند./914/پ202/پ
ارسال نظرات