۲۶ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۹:۵۲
کد خبر: ۱۵۶۶۵۶
معاون فرهنگی تربیتی جامعة المصطفی العالمیه:

طلاب جامعة المصطفی فرصت‌های تبلیغ شیعه را در کشورهای خارجی فراهم کرده‌اند

خبرگزاری رسا ـ معاون فرهنگی تربیتی جامعة المصطفی العالمیه(ص) گفت: فارغ‌التحصیلان المصطفی به عنوان تربیت شدگان مکتب تشیع و تابلویی از این مکتب هستند، پیش از این طلاب خارجی اندکی در قم بودند و امروز به برکت حضور آنان فرصت تبلیغ اسلام وجود یافته است.
جامعة المصطفي العالميه
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام محمدرضا صالح، معاون فرهنگی تربیتی جامعة المصطفی العالمیه(ص)، پیش از ظهر پنج‌شنبه در دومین نشست اساتید و مربیان اخلاق جامعة المصطفی(ص) که در سالن عارف الحسینی مجتمع آموزش عالی امام خمینی قم برگزارشد،  گفت: این نشست در جایگاه والایی در نظام جامعة المصطفی قرار دارد، زیرا باید گفت اخلاق و تهذیب در مرتبه بالایی قرار دارد.
وی افزود: تعلیم و تربیت به عنوان هدف اصلی جامعة المصطفی است، البته معیارهای ارزیابی بیشتر به جنبه‌های علمی مجموعه نظر دارد.
معاون فرهنگی تربیتی جامعة المصطفی العالمیه(ص) خاطرنشان کرد: در مرکز علمی جامعة المصطفی خودساختگی، تعبد و روحیه اخلاق از ویژگی‌های برجسته فارغ‌التحصیلان جامعة المصطفی است.
وی با اشاره به این‌که طلاب جامعة المصطفی مورد توجه دیگران در سایر کشورها قرار می‌گیرند، ادامه داد: به دلیل شیعه بودن طلاب جامعة المصطفی وهابیت، از حربه‌هایی برای تخریب چهره شیعه استفاده می‌کند.
حجت‌الاسلام صالح گفت: فارغ‌التحصیلان المصطفی به عنوان تربیت شدگان مکتب تشیع هستند، هر طلبه جامعة المصطفی به عنوان تابلویی و تربیت‌شده‌ای از مکتب تشیع است.
وی با بیان این‌که روحیه تزکیه نفس و اخلاق‌مداری باید از ویژگی‌های بارز طلاب المصطفی باشد، ابراز داشت: جامعة المصطفی به برکت انقلاب اسلامی ایجاد شد، روزگار علما دوست داشتند که تریبونی در اختیار آنان باشد.
معاون فرهنگی تربیتی جامعة المصطفی العالمیه(ص) بیان داشت: پیش از این طلاب خارجی اندکی در قم بودند و امروز به برکت حضور آنان فرصت تبلیغ اسلام وجود یافته است، رسالت امروز حوزه‌های علمیه و اساتید این مرکز خارج از وظایف اداری و سازمانی است.
وی ادامه داد:‌ بسیاری از طلاب المصطفی به دلیل عدم آشنایی با سیر و سلوک در مکتب تشیع نیاز به تربیت خاص برای طی مراحل معنوی دارند، افرادی که درحوزه علمیه جذب می‌شوند از کشورهایی می‌آیند که با فضای تربیتی و اخلاقی و با چهره یک روحانی دین کمتر آشنایی دارند.
رفتار استاد اخلاق باید در شاگر تأثیر بگذارد
حجت‌الاسلام صالح خاطرنشان کرد: برای تربیت اخلاقی طلاب جامعة المصطفی باید از اساتید اخلاق بهره گرفت، میزان موفقیت جامعة المصطفی بعد از 30 سال فعالیت بستگی به میزان کیفیت خروجی‌های المصطفی است.
وی گفت: جامعة المصطفی میراث‌دار علمای سلف حوزه‌های علمیه است، این بدنه تدریسی و علمی برگرفته از حوزه‌های علمیه است و از این رو این نشست بسیار مهم است.
معاون فرهنگی تربیتی جامعة المصطفی العالمیه(ص) ابراز کرد: مخاطبان جامعة المصطفی مخاطبان خاص هستند، و به همین دلیل راه‌کارهای خاص برای تربیت آنان باید وجود داشته باشد.
وی با اشاره به این‌که حضرت امام(ره) فرمودند که کتاب اخلاق و موفق کتابی نیست که فقط دستورالعمل‌های معنوی و موفق را بدهد، گفت: ایشان بیان داشتند که کتاب موفق اخلاقی کتابی است که در حال مطالعه انسان را تزکیه می‌کند و تأثیر بر روح خواننده می‌گذارد و کتاب‌های امام(ره) نیز این گونه‌اند.
حجت‌الاسلام صالح ادامه داد: استاد اخلاق نیز باید سخن گفتن و رفتار او تربیت اخلاقی در طلبه ایجاد کند، استاد اخلاقی که تنها راه‌کار دهد، شاید تأثیرگذار نباشد.
وی افزود: آمار طلاب المصطفی حدود 10 هزار نفر است که 1600 نفر در سال 90 در پوشش طرح تربیت اخلاقی قرار گرفتند که امسال بیش از 2 هزار نفر در این طرح شرکت کرده‌اند.
معاون فرهنگی تربیتی جامعة المصطفی العالمیه(ص) خاطرنشان کرد: اگر این طرح تربیت اخلاقی واگذار شود به گروه‌های علمی و هر کدام از گروه‌های علمی طلابی را تحت پوشش خود قرار دهند، بسیار مؤثرتر اجرا می‌شود.
وی با بیان این‌که 3 نفر استاد اخلاق به کشورهای لبنان، ترکیه و هند اعزام می‌شوند، گفت: تشکیل شورای اخلاق و تهذیب جامعة المصطفی از دیگر دستاوردهای نشست نخست بوده است، که آنان به دلیل آشنایی با طلاب و معاشرت با آنان می‌توانند در تربیت اخلاقی طلاب المصطفی یاری‌گر باشند./914/پ202/پ
ارسال نظرات