۲۷ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۷:۴۳
کد خبر: ۱۵۶۷۲۰
امام جمعه اصفهان:

طمع انسان را از مسیر حق جدا می کند

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه اصفهان اظهار داشت: طمع یعنی بدون حق چیزی را خواستن و اگر انسانی به وادی طمع بیافتد از مسیر حق جدا می شود.
آيت الله طباطبايي نژاد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله سید یوسف طباطبایی نژاد، نماینده ولی فقیه و امام جمعه اصفهان در خطبه های نماز جمعه این شهر، در ابتدا با اشاره به حدیثی از امام معصوم، ورع در دین، صدق حدیث، ادای امانت و حسن خلق را از صفات مومن خواند و افزود: کسی که خود را به این صفات آراسته است، می­تواند ادعای کند شیعه واقعی است و در این صورت دل ائمه اطهار را شاد می­کند.

 

وی در ادامه خطبه اول را به مرور فرازهایی از نامه امام علی (ع) به فرزندشان امام حسن مجتبی(ع) اختصاص داده و اظهار داشت: حضرت علی (ع) در این نامه امام حسن را به پرهیز از طمع وصیت کرده است و به امام مجتبی(ع) می فرمایند: بپرهیز از طمع که طمع تو را به وادی هلاکت خواهد انداخت.

 

نماینده ولی فقیه در استان اصفهان در ادامه طمع را حرص معنا کرد و خاطرنشان کرد: طمع یعنی انسان از حد خودش و بیشتر از حد واقعی از دیگران انتظار، توقع و خواسته داشته باشد که این خواسته بیش از حد تنها در مورد مال نیست و حتی در مقوله رای آوردن هم مصداق دارد ودر واقع، طمع یعنی بدون حق چیزی را خواستن و اگر انسانی به وادی طمع بیافتد از مسیر حق جدا می شود.

 

وی در خصوص صفت طمع در مورد عالمان دینی گفت: طبق روایتی، طمع حکمت را از قلب عالم خارج می کند؛ یعنی یک عالم طمعکار درست حرف نمی زند و طبق خواسته کسی که طمع دارد سخن می گوید روی منبر هم اگر سخنی بگوید یا برای مریداری و مرید پروری است یا برای کسی است که نسبت به او طمع دارد.

 

امام جمعه اصفهان در خطبه دوم با تبریک به مناسبت ولادت امام حسن عسکری افزود: طبق حدیثی که از این امام بزرگوار به ما رسیده است، مهمترین عامل برای ادب کردن انسان به آداب اسلامی این است که انسان از چیزهایی که به نظرش انجام دادن آن برای دیگران بد است؛ دوری کند. از طرف دیگر طبق حدیث دیگری از آن امام بهترین وسیله نزدیکی به خدا و جلب رضایت حضرت، ادای حق نماز شب است.

 

وی با اشاره به روز روحانیت و دفاع مقدس و شهادت چهل تن از یاران امام از جمله شیخ فضل الله محلاتی خاطر نشان کرد: بالاترین درصد شهدای صنوف مختلف مربوط به صنف روحانیت در دفاع مقدس است. در صد سال اخیر همه حرکت های درست و اصیل به وسیله روحانیت بوده است و هرگاه مردم با روحانیت همراه شدند چه در تحریم تنباکو و چه در مشروطه به پیروزی رسیدند و مشروطه در حقیقت لجامی به دهان مستبدین و شاهان بود. همین روحانیت و مردم در مقابل انحراف مشروطه هم ایستادند در جریان نهضت ملی شدن نفت و همچنین انقلاب اسلامی حرکت مردم و روحانیت به پیروزی رسید.

 

نماینده ولی فقیه در استان در خصوص راهپیمایی 22 بهمن تصریح کرد: خود ما هم تصور نمی کردیم چنین جمعیتی در 22 بهمن حضور داشته باشند، که این در حقیقت همان خواسته و نظر حضرت امام خمینی(ره) است که مردم عمل اشخاص را به پای اسلام ننویسند. این حضور نشان دهنده بصیرت مردم و تفکیک قائل شدن آنها بین شخصیت ها و دین، انقلاب و رهبری است و کسی که برای انقلاب جان می دهد با گرانی نان دست از نظام بر نمی دارد.

 

وی با اشاره به وقایع روز 22 بهمن در قم تصریح کرد: این اتفاق واقعا زشتی بود که ما باید از این زشتی ها عبرت بگیریم. اتفاقات 22 بهمن در قم کمتر از حوادث عاشورای سال 88 نیست و این بهانه ای شد تا دشمن حضور مردم را کم رنگ جلوه دهد، از طرف دیگر عده ای با اسم دین و ولایت فقیه دست به این کار زدند که این کار خیلی خطرناکی است و دقیقا همان حرکت منافقانه زمان پیامبر را تداعی می کند. ما نباید دنبال هر عمامه ای راه بیافتیم و همیشه هم چنین بوده است که مردم دستورات خود را از عالم دینی می گرفتند. 

 

امام جمعه اصفهان در پایان با اشاره به صحبت های مقام معظم رهبری در خصوص تشنج آفرینی در انتخابات اضافه کرد: همانطور که می دانید کسانی هستند که انحراف گونه راه می روند و مهره چینی می کنند که از این جهت باید حواس ها جمع باشد، اگر در قم مسؤولان و مقام های اطلاعاتی و امنیتی حواس شان بیشتر جمع بود، این اتفاق نمی افتاد که یکی دو نفر چنین فضایی را در بارگاه حضرت معصومه به وجود بیاورند./939/پ203/ب

ارسال نظرات