۳۰ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۲:۰۵
کد خبر: ۱۵۶۹۷۴
کارشناس قرآنی مطرح کرد؛

هوای نفس راه نفوذ شیطان بر انسان

خبرگزاری رسا ـ کارشناس قرآنی رادیو معارف گفت: شیطان بیرونی با استفاده از شیطان درونی یعنی هوای نفس به انسان نفوذ پیدا می کند و بر انسان مسلط می‌شود.
حميد ملکي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام حمید ملکی کارشناس مسائل قرآنی در برنامه پرسمان قرآنی که از رادیو معارف پخش می‌شد با اشاره به  اهمیت ایمان در انسان گفت: ما انسانها نه مسلمانها بلکه بشریت در سالن آزمون قرار گرفته ایم و در حال کنکور و امتحان دادن در ورطه های مختلف هستیم.

وی افزود: بشر در دنیا که دار امتحان است گرفتار امتحان و ابتلا است و پیروز کسی است که امتحانات را به خوبی پشت سر بگذارد، در امتحان هیچ کس فکر این را نمی کند که همه مردود شدند ما هم مردود شدیم بلکه همه به فکر موفقیت هستند.

حجت‌الاسلام ملکی اظهار داشت: آنچه انسان را از امتحانات دنیایی پیروز بیرون می آورد ایمان است؛ کسانی که صاحب ایمان هستند ، نسبت به مبدا و معاد و راه و راهنما به باور قلبی رسیده اند.

وی خاطر نشان کرد: صاحبان ایمان باور دارند که 124 هزار پیامبر آمدند که به انسانها بگویند معاد وجود دارد، دنیا دنی است، آخرت ابدی است تا انسانها از خواب بیرون بیایند و خودشان را نجات دهند.

این کارشناس مسائل قرآنی بیان داشت: یکی از مواردی که باعث می شود که ما شکست بخوریم و پیروزمندانه این دنیای دنی به آخرت غنی ملحق نشویم هوای نفس و شیطان است.

حجت الاسلام ملکی در پاسخ به سوال «شیطان چه نوع تسلطی بر ما می تواند داشته باشد؟ شیطانی که انسانها را خوار و ذلیل می کند از چه طریقی بر انسان مسلط می شود؟» گفت: شیطان از طریق وسوسه جلو می آید.

وی ادامه داد: حال این سوال پیش می آید که آیا وسوسه را شیطان ایجاد می کند یا انسان هم باید زمینه هایش را داشته باشد؟ وسوسه در خود انسان است یعنی هوای نفس که در انسان وجود دارد شیطان درونی است و شیطان بیرونی از طریق همین شیطان درونی بر انسان مسلط می شود.

وی تاکید کرد: شیطان سلطه فیزیکی بر ما ندارد یعنی نمی تواند با ما گلاویز شود یا دستمان را ببندد و در مسیری که نمی خواهیم ببرد، پس  اتفاقی که در انسان می افتد این است که هوای نفس و تمایلات نفسانی به کمک شیطان می رود، یعنی وقتی انسان بر طبق هوای نفسش عمل می کند شیطان می آید آن عمل بر اساس هوای نفسانی ما را تایید و تزیین می کند.

این کارشناس رادیویی اظهار داشت:  خداوند در قرآن به خود قسم‌ می‌خورد و می‌فرماید«قسم به خدا، پیامبر، ما به امتهای قبل از تو هم پیامبرانی فرستادیم منتها انسانها به هوای نفس خودشان عمل کردند و شیطان اعمالشان را تزیین کرد و شیطان شد جلو دار و آقای آنها و جهنم جزای آنهاست.

وی خاطر نشان کرد: کار شیطان این است که سنگ را رنگ کند به اسم بلبل به انسان بفروشد و اعمال بد و زشت را زیبا جلوه دهد، «راه باطل را زیبا جلوه می دهد و راه حق را نشان نمی دهد».

این کارشناس قرآنی در پایان گفت: شیطان بیرونی با استفاده از شیطان درونی یعنی هوای نفس به انسان نفوذ پیدا می کند و بر انسان مسلط می شود و اگر شیطان درونی و هوای نفس در انسان بمیرد دیگر شیطان راه نفوذی نخواهد داشت./919/پ202/ن

ارسال نظرات