۳۰ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۳:۴۱
کد خبر: ۱۵۶۹۸۳
عضو هیأت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه:

دست‌یابی به حقیقت با آزادی بیان محقق می‌شود

خبرگزاری رسا ـ عضو هیأت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با بیان اینکه تعامل و مشارکت انسان‌ها نیازمند ارتباط کلامی و برخورداری از آزادی بیان است، دست‌یابی به حقیقت را با آزادی بیان امکان‌پذیر دانست.
حجت الاسلام محمد سروش محلاتي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام محمدسروش محلاتی، عضو هیأت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه قم در نشست گفت‌وگوی دینی کلیسای کاتولیک اتریش با عنوان آزادی بیان در عرصه‌های دینی، اخلاقی و حقوقیکه پیش از ظهر امروز در سالن همایش پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامیبرگزار شد، گفت: چرخه اندیشه و فکر در میان انسان‌ها با آزادی بیان محقق می‌شود.
وی با اشاره به این‌که آزادی بیان هرچند یک حق انسانی است ولی جنبه ابزاری دارد، افزود: آنچه در این بیان و استدلال در درجه اول قرار می‌گیرد حق فکر کردن و اندیشیدن است و آنچه در مرحله دوم مهم است حق بیان کردن، ارائه‌کردن، زیستن و تعامل‌کردن است.
عضو هیأت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه قم خاطرنشان کرد: بر اساس درجه‌بندی آزادی بیان به دو صورت در دنیای امروز آزادی بیان از حقوق ثانویه تلقی می‌شود و در ردیف حقوق اولیه قرار ندارد، حقوق ثانویه جنبه طفیلی و تبعی نسبت به حقوق اولیه دارند و قلمرو آنان نیز بر طبق قاعده تبعیت ترسیم می‌شود مثلا حق معالجه برای بیمار ناشی از حق حیات و تابع ان است.
وی اظهار داشت: آزادی بیان از یک سو حقی است که لازمه فکر کردن است، چون اندیشیدن اگر چه فعالیت شخصی است ولی مشروط و وابسته به دریافت‌هایی است که شخص از دیگران دارد و هر چه این رابطه محدودتر شود، فکر کردن بیشتر دچار رکود و توقف می‌شود.
حجت‌الاسلام محلاتی با اشاره به این که قلمرو آزادی بیان قلمرو خاصی است، گفت: به تعبیر دیگر دست‌یابی به حقیقت یا تلاش برای نزدیک شدن به آن یک کنش جمعی است که با آزادی بیان تحقق پیدا می‌کند همان‌گونه که قران می‌فرماید: «فبشر عبادی الذین یستمعون القول فیتبعون احسنه اولئک الذین هدیهم الله و اولئک هم اولوالالباب».
وی افزود: از سوی دیگر در زندگی اجتماعی انسان‌ها نیازمند تعامل‌اند و این تعامل و مشارکت نیازمند ارتباط کلامی و برخورداری از آزادی بیان است که نمونه آن امر به معروف و نهی از منکر و نصیحت نسبت به حاکمان دیده می‌شود.
عضو هیأت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه قم با بیان این که چون آزادی بیان یک حق ثانوی است و نمی‌توان آن را بدون قید و شرط دانست، ابراز داشت: این قید و شرط از برون بر آزادی بیان تحمیل می‌شود و برخاسته از همان حقوق اولیه است که آزادی بیان تابعی از آنها است.
وی گفت: آزادی بیانی که در قرآن مطرح می‌شود مبتنی بر این نیست که حقیقت بیان نشود و کتمان شود در حالی که آزادی بیان در برخی ادیان مبتنی بر کتمان و پنهان‌کاری است./907/پ202/ی
ارسال نظرات