عضو هیأت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه:
دستیابی به حقیقت با آزادی بیان محقق میشود
خبرگزاری رسا ـ عضو هیأت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با بیان اینکه تعامل و مشارکت انسانها نیازمند ارتباط کلامی و برخورداری از آزادی بیان است، دستیابی به حقیقت را با آزادی بیان امکانپذیر دانست.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجتالاسلام محمدسروش محلاتی، عضو هیأت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه قم در نشست گفتوگوی دینی کلیسای کاتولیک اتریش با عنوان آزادی بیان در عرصههای دینی، اخلاقی و حقوقیکه پیش از ظهر امروز در سالن همایش پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامیبرگزار شد، گفت: چرخه اندیشه و فکر در میان انسانها با آزادی بیان محقق میشود.
وی با اشاره به اینکه آزادی بیان هرچند یک حق انسانی است ولی جنبه ابزاری دارد، افزود: آنچه در این بیان و استدلال در درجه اول قرار میگیرد حق فکر کردن و اندیشیدن است و آنچه در مرحله دوم مهم است حق بیان کردن، ارائهکردن، زیستن و تعاملکردن است.
عضو هیأت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه قم خاطرنشان کرد: بر اساس درجهبندی آزادی بیان به دو صورت در دنیای امروز آزادی بیان از حقوق ثانویه تلقی میشود و در ردیف حقوق اولیه قرار ندارد، حقوق ثانویه جنبه طفیلی و تبعی نسبت به حقوق اولیه دارند و قلمرو آنان نیز بر طبق قاعده تبعیت ترسیم میشود مثلا حق معالجه برای بیمار ناشی از حق حیات و تابع ان است.
وی اظهار داشت: آزادی بیان از یک سو حقی است که لازمه فکر کردن است، چون اندیشیدن اگر چه فعالیت شخصی است ولی مشروط و وابسته به دریافتهایی است که شخص از دیگران دارد و هر چه این رابطه محدودتر شود، فکر کردن بیشتر دچار رکود و توقف میشود.
حجتالاسلام محلاتی با اشاره به این که قلمرو آزادی بیان قلمرو خاصی است، گفت: به تعبیر دیگر دستیابی به حقیقت یا تلاش برای نزدیک شدن به آن یک کنش جمعی است که با آزادی بیان تحقق پیدا میکند همانگونه که قران میفرماید: «فبشر عبادی الذین یستمعون القول فیتبعون احسنه اولئک الذین هدیهم الله و اولئک هم اولوالالباب».
وی افزود: از سوی دیگر در زندگی اجتماعی انسانها نیازمند تعاملاند و این تعامل و مشارکت نیازمند ارتباط کلامی و برخورداری از آزادی بیان است که نمونه آن امر به معروف و نهی از منکر و نصیحت نسبت به حاکمان دیده میشود.
عضو هیأت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه قم با بیان این که چون آزادی بیان یک حق ثانوی است و نمیتوان آن را بدون قید و شرط دانست، ابراز داشت: این قید و شرط از برون بر آزادی بیان تحمیل میشود و برخاسته از همان حقوق اولیه است که آزادی بیان تابعی از آنها است.
وی گفت: آزادی بیانی که در قرآن مطرح میشود مبتنی بر این نیست که حقیقت بیان نشود و کتمان شود در حالی که آزادی بیان در برخی ادیان مبتنی بر کتمان و پنهانکاری است./907/پ202/ی
ارسال نظرات