۰۲ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۴:۱۲
کد خبر: ۱۵۷۳۳۴
معاون پژوهش پژوهشگاه بین المللی المصطفی:

انقلاب اسلامی درصدد تحقق تمدن جامعه اسلامی است

خبرگزاری رسا - معاون پژوهش پژوهشگاه بین المللی جامعةالمصطفی با بیان این که انقلاب اسلامی درصدد تحقق تمدن جامعه اسلامی است گفت: انقلاب اسلامی با عرضه نوعی نگاه به اسلام، به جامعه این امکان را می‌دهد تا نیازهای خود را در آیینه دین بیابد.
حجت‌الاسلام خالق‌پور
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام مجید خالق‌پور، معاون پژوهش پژوهشگاه بین‌المللی جامعةالمصطفی در پانزدهمین جشنواره بین‌المللی شیخ طوسی که پیش از ظهر امروز در مجتمع عالی امام خمینی(ره) قم برگزار شد، با اشاره به سه مؤلفه فرهنگ، تمدن و تجدد، گفت: فرهنگ مجموعه رسوم، افکار، شیوه‌های زندگی، آداب، اخلاق فردی و اجتماعی است.
معاون پژوهش پژوهشگاه بین المللی المصطفی اظهار داشت: نوع تفکر و رفتار برخاسته از فرهنگ است و تمدن در حقیقت فرهنگ غنی شده است و هر فرهنگی قابلت تمدن شدن ندارد.
وی غنی کردن فرهنگ و تمدن‌سازی را منوط به برخورداری از سه ویژگی عنوان کرد و افزود: برخورداری فرهنگ از اجتماع و جامعه، ثبات و ماندگاری فرهنگ و قابلیت عرضه جهانی پیدا کردن فرهنگ سه ویژگی تبدیل فرهنگ به تمدن است.
حجت‌الاسلام خالق‌پور برخورداری فرهنگ از ویژگی اجتماع و جامعه را امری مهم و ضروری عنوان کرد و گفت: گاهی مواقع، فرهنگ اجتماعی قابلیت تبدیل شدن به هویت جامعه را ندارد و برای تبدیل شدن فرهنگ به تمدن، نیازمند ویژگی اجتماع و جامعه هستیم.
وی در ادامه به تبیین دومین ویژگی فرهنگ تمدن ساز یعنی ثبات و ماندگاری پرداخت و ابراز داشت: عنوان تمدن را به فرهنگی که توانایی ثبات و ماندگاری در جامعه و اجتماع نداشته باشد، نمی‌توان بار کرد، فرهنگ باید علاوه بر هویت جامعه‌ای، اجتماعی و فراگیر بودن، ثبات و ماندگاری نیز داشته باشد.
معاون پژوهش پژوهشگاه بین‌المللی جامعةالمصطفی با بیان این که فرهنگ باید در کنار هویت جامعه‌ای، اجتماعی و فراگیر بودن و  ثبات و ماندگاری قابلیت عرضه جهانی را نیز دارا باشد، افزود:  باید فرهنگ تمدن ساز، غیر از پاسخگو بودن به هنر، آداب و رسوم ملت خود، قابل عرضه‌ برای فرهنگ سایر ملت‌ها هم باشد چون اگر فرهنگی فقط قابل ارائه در درون خود باشد قطعا نخواهد توانست به یک تمدن تبدیل شود.
وی با اشاره به بحث تجدد در تمدن خاطرنشان کرد: تجدد گامی بعد از تمدن بوده و به نوعی نو شدن تمدن است؛ تمدن به هر اندازه که در مسیر تکامل قدم بردارد؛ تمدنی نوین و متجدد خواهد بود.
حجت‌الاسلام خالق‌پور با تأکید بر این که تجدد می‌تواند، سبب رشد و یا نزول تمدن شود، گفت: استکبار جهانی با پی‌گیری نفوذ تجدد خواهی در حوزه‌های معرفتی، قصد دارد، پایه‌های تمدن‌ ملت‌ها را سست و نابود کند، تجدد می‌تواند تمدن را رشد داده و یا آن را منزوی کند.
وی با اشاره به این‌که  به تمدن اسلامی از دو نگاه، تمدن دینی و تمدن جامعه اسلامی می‌توان نگاه کرد، اظهار داشت: تمدن دینی به عنوان هویت، فکر، قانون و اندیشه‌ای که برای مخاطب سعادت بخش است، شکل می‌گیرد و این امر از زمان حضرت آدم تا زمان پیامبر اکرم(ص) سیر تکاملی را داشته است.
معاون پژوهش پژوهشگاه بین‌المللی جامعةالمصطفی  در ادامه بحث تمدن پیروان دینی و جامعه اسلامی را مد نظر قرار داد و افزود: تمدن جامعه اسلامی، متأثر از فرهنگ‌های منطقه‌ای، احساسات، دانشگاه‌ها، بلوغ متشرعین و میزان تأثیرپذیری جامعه از اصل دین است.
وی با بیان این‌که تمدن جامعه اسلامی، جدای از تمدن اسلامی است، ابراز داشت: تمدن جامعه اسلامی ممکن است دینی نباشد و یا اگر دینی باشد کامل و به معنای کلی صحیح نباشد و این مقوله‌ای است که تمدن دینی را از تمدن جامعه اسلامی جدا می‌کند.
حجت‌الاسلام خالق‌پور خاطرنشان کرد: اگر بعد تمدن دینی و تمدن جامعه دینی ناظر به تجدد در زمان عمل بوده و خود را با زمان تطبیق کرده و با آینده نگری حوزه‌های فکری گام بردارند، تمدن نوین شکل خواهد گرفت.
وی با بیان این که تمدن اسلامی با توجه به جامعیتی که دارد، به روز و پویا است، خاطرنشان کرد: اگر بتوانیم جوهر تمدن اسلامی را به روز کرده و از آن بهره‌گیری کنیم، تمدن نوین اسلامی شکل خواهد گرفت.
معاون پژوهش پژوهشگاه بین‌المللی جامعةالمصطفی در پایان انقلاب اسلامی را جرقه تمدن نوین اسلامی، برشمرد وافزود: انقلاب اسلامی با عرضه نوعی نگاه به اسلام، به جامعه این امکان را می‌دهد، تا نیازهای خود را در آیینه دین، یافته و دین را به عنوان آنچه که او را به آرمان، سعادت و تکامل می‌رساند، بپذیرد، یعنی به نوعی انقلاب اسلامی درصدد تحقق تمدن جامعه اسلامی است./907/پ202/پ
ارسال نظرات