۰۵ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۹:۲۹
کد خبر: ۱۵۷۷۴۲
کارشناس رادیو معارف مطرح کرد؛

نشانه های منافقان از منظر قرآن

خبرگزاری رسا ـ کارشناس حوزوی گفت: اسلام در یک مقطع تاریخی با گروهی مواجه شد که نه اخلاص و شهامت برای ایمان آوردن داشتند و نه قدرت و جرات بر مخالفت صریح با اسلام.
حميد ملکي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام حمید ملکی مدیر مرکز تخصصی علوم قرآن حوزه علمیه، در برنامه پرسمان قرآنی که از رادیو معارف پخش می‌شد نشانه های منافقین را ذکر کرد و گفت: اسلام در یک مقطع تاریخی با گروهی مواجه شد که نه اخلاص و شهامت برای ایمان آوردن داشتند و نه قدرت و جرات بر مخالفت صریح با اسلام، در قرآن با عنوان منافقین از آنها یاد می شود و در فارسی به آنها انسانها دو رو و دو رنگ می گویند.


وی ادامه داد: بحث از منافقین بحث مهمی است به گونه ای که در آغازین آیه های سوره بقره خداوند در چندین آیه به منافقین اشاره کرده است.


حجت‌الاسلام ملکی اظهار داشت: همچنین در ابتدای سوره بقره بحث متقین را مطرح می کند، که متقین چه کسانی هستند: «الف لام میم، ذلک الکتاب لا ریب فیه، هدی للمتقین» بعد اوصاف متقین را ذکر می کند.


این کارشناس حوزوی اظهار داشت: مراد از تقوا، تقوای فطری و ابتدایی است یعنی انسانهای دست نخورده حق را می پرستند اما اگر دست خورده شدند با دست کفار و منافقین آلوده شدند، دیگر به راحتی ذائقه شان حق را بر نمی تابد، عمدتا ذائقه شان دنبال کجی و باطل حرکت می کند.


وی ابراز داشت: آیه ای در مورد منافقین می گوید: «ان الذین کفروا اعن ذرتهم ام لم تنذرهم لا یومنون» با این گروه هر کار کنید ایمان نمی آورند، زیرا ختم الله علی قلوبهم هستند و خداوند بر قلبهای آنهامهر زده است.


حجت‌الاسلام ملکی ادامه داد: اینکه می گویند خداوند بر قلبهایشان مهر زده مراد این است که خودشان خواسته اند و خدا هم چون انسان را مختار آفریده است و آنها خواسته اند خدا هم مهر زده است، این حاصل عملکرد خودشان است و چون این قدرت را خدا به انسان داده این را به خدا نسبت می دهند، اگر خدا انسان را مختار نمی آفرید انسان هم کفر را انتخاب نمی کرد.


این کارشناس قرآنی ادامه داد: قرآن بعد از این دو آیه بلافاصله می آید سراغ منافقین «و من الناس من یقول آمنا بالله و بالیوم الآخر» این آیه از آیه 8 سوره بقره شروع می شود و تقریبا در 15 یا 16آیه آنها رامعرفی می کند، معلوم می شود خطر منافقین از خطر کفار مهمتر است و شناختن منافقین با اهمیت تر و سختتر از شناخت کفار است چون منافق لباس دوست پوشیده و به گمراهی دعوت می کند.


وی افزود: نفاق از نفق گرفته شده است، پل را در عربی نفق می گویند. اما اصل آن لانه موش است موش لانه اش را با دو در و خیلی پیچیده می سازد، یک در، در ظاهری است و یک در پوشیده از یک لایه نازک خاک است و با اشاره اندکی باز می شود برای این است که اگر مار یا چیزی او را دنبال کند از آن در خارج می شود یک در مخفی و سازمان یافته.


حجت الاسلام ملکی در پایان گفت: ما یک وقت از نفاق سازمان یافته بحث می کنیم، مثل عبدالله بن عدی که در مدینه سازمان درست کرده بود و افرادی که ظاهرا مسلمان شده بودند و باطنا کافر بودند را دور هم جمع کرد، یک وقت هم بحث از اصل ماهیت نفاق است، که این نوع نفاق شامل حال مومنین هم می شود./919/پ202/ن

ارسال نظرات