۰۷ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۰:۳۶
کد خبر: ۱۵۷۹۰۶

۱۴ نشانه از حرکت آمریکا به سمت بحران بزرگ اقتصادی در ماه‌های آینده

خبرگزاری رسا ـ حجم مبادلات دریایی آمریکا به حداقل میزان خود طی دو سال گذشته رسیده و هزینه‌های حمل و نقل برای اولین بار پس از بحران قبلی منفی شده است.
آمريکا

به گزارش سرویس پیشخوان خبرگزاری رسا، آیا ایالات متحده امریکا به سوی یک بحران اقتصادی دیگر می‌رود؟ متأسفانه نشانه‌های بسیاری دیده می‌شود حاکی از اینکه فعالیت‌های اقتصادی در امریکا در حال نزول هستند. حجم حمل و نقل و هزینه‌های مربوطه در سطحی بسیاری نازل است، مصرف‌کنندگان اعتماد خود را از دست داده‌اند، فروشگاه‌های زنجیره‌ای در سرتاسر امریکا در حال تعطیل کردن شعبه‌هایشان هستند و مصادره شدن اموال مردم طعم تلخ ریاضت اقتصادی را به آنها می‌چشاند. قیمت بنزین دائماً در حال افزایش است، انبارها در حال خالی شدن بوده و هر روز اخباری از ورشکستگی‌های عظیم به گوش می‌رسد. همه این اتفاقات شبیه آن چیزی است که سال 2008 و پیش از آغاز بحران اقتصادی در این کشور صورت می‌گرفت. در آن زمان هم نشانه‌های بحران واضح و آشکار بودند اما سیاستمداران و رسانه‌های جمعی اصرار داشتند که اوضاع رو به راه بوده و مشکلی نیز وجود نداشته است. مردم بدهی بالا می‌آورند و وال استریت بی‌ملاحظه‌تر و بی‌پرواتر از همیشه عمل می‌کند. مشکل امریکایی‌ها در این است که فکر می‌کنند بحران سال 2008 تنها اشکالی جزئی بود که رفع شده، در صورتی که حقیقت چیز دیگری است؛ این بحران نشان داد که کل سیستم اقتصادی امریکا مشکل دارد. و حال سؤال این است که در ادامه سال 2013 شاهد چه خواهیم بود؟

 

حالت خوشبینانه این است که اوضاع اقتصادی ثابت باقی بماند اما نشانه‌ها حاکی از آینده‌ای درخشان نیستند. و حال 15 نشانه ازحرکت امریکا به سمت مشکلات اقتصادی بزرگ در ماه‌های آینده:
1- حجم مبادلات دریایی به حداقل میزان خود طی دو سال گذشته رسیده و هزینه‌های حمل ونقل برای اولین بار پس از بحران قبلی منفی شده است.
2- طی دو ماه گذشته قیمت گازوئیل بیش از 50 سنت افزایش یافته است.
3- مجله «ریدرز دایجست» که از محبوب‌ترین و پرفروش‌ترین مجله‌ها در دنیاست اعلام ورشکستگی کرده است.
4- جدیدترین کازینوی شهر آتلانتیک سیتی که امید می‌رفت به احیای اقتصاد این شهر کمک شایانی کند ورشکست شده است.
5- طبق گزارش‌های رسمی هیچ برنامه‌ای برای حل مشکلات عاجل مالی دیترویت تدارک دیده نشده و ورشکستگی نزدیک است. اگر دیترویت اعلام ورشکستگی کند، این بزرگ‌ترین ورشکستگی شهری در تاریخ امریکا خواهد بود.
6- مدیر عامل «تاون اسپورت اینترنشنال» اعلام کرده به علت مشکلات مالی مردم قدرت خریدشان را از دست داده‌اند در نتیجه این شرکت در آستانه ورشکستگی قرار دارد.
7- طبق گزارش‌های رسیده میزان اعتماد مصرف‌کنندگان در امریکا به کمترین میزان خود طی یک سال گذشته رسیده است.
8- میزان فروش‌ آی فون جدید شرکت اپل بسیار کمتر از انتظار بوده است.
9- در سال 2012 فروش تلفن همراه برای اولین بار پس از بحران قبلی کاهش یافت.
10- صدها شعبه از فروشگاه‌های زنجیره‌ای بزرگ در سراسر این کشور تعطیل شده‌اند و عده بیشتری نیز در آستانه تعطیلی هستند.
11- میزان فروش ماه فوریه فروشگاه والمارت به کمترین میزان خود طی هفت سال گذشته رسیده است.
12- اگر کنگره کاری انجام ندهد از اول ماه مارس 800 هزار نفر مجبور به استفاده از مرخصی اجباری می‌شوند یعنی در واقع شغل خود را از دست خواهند داد.
13- باراک اوباما نیز گفته که این میزان بیکاری تأثیر منفی شدیدی بر اقتصاد امریکا خواهد داشت.
14- طبق آماری که گالوپ ارائه داده 50 درصد از امریکاییان معتقدند روزهای خوشی سپری شده و 65 درصد معتقدند سال 2013 از لحاظ اقتصادی سال دشواری خواهد بود.
مرجع : روزنامه جوان/971/د102/ع

ارسال نظرات