۰۷ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۶:۵۶
کد خبر: ۱۵۷۹۶۵
رییس مرکز تقریب مذاهب اسلامی گامبیا در گفت‎وگو با رسا:

غرب از اسلام سیاسی ایران نگران است

خبرگزاری رسا ـ رییس مرکز تقریب مذاهب اسلامی گامبیا با اشاره به این‎که غرب از اسلام سیاسی ایران به شدت هراسان است، از امام خمینی(ره) به عنوان احیا کننده مجدد قدرت امت اسلامی یاد کرد.
محمد عثمان جاه

 

شیخ عثمان جاه، رییس مرکز اسلامی تقریب مذاهب اسلامی و قاضی دادگاه شرعی استیناف گامبیا در گفت‎وگو با خبرنگار بین الملل خبرگزاری رسا با اشاره به این‎که دشمنی غرب با ایران به دلیل سیاست‎های استکبار ستیزانه این کشور است، تصریح کرد: ایران حتی یکبار نیز اقدام تروریستی و خشنی مرتکب نشده است و آمریکا و کشورهای غربی تنها به دلیل ایستادگی این کشور در برابر رژیم صهیونیستی و استبکار جهانی به دشمنی با این کشور می‎پردازند.

 

وی افزود: ایران طرفدار اسلام سیاسی است و دشمنان ایران از این موضوع ناراحت هستند و می‎ترسند. امت اسلامی باید متحد شود تا بتوانیم به قدرت و جایگاهی که پیامبر اکرم(ص) به مسلمانان اعطا و امام خمینی(ره) آن را احیا کرد، بازگردیم.


این اندیشمند سنی آفریقایی وهابیت را جریانی افراطی توصیف کرد و اظهار داشت: علمای وهابی تنها از شیعیان نفرت ندارند بلکه با اهل تسنن که با نظر آنان مخالف هستند نیز دشمنی دارند و همه مسلمانان مخالف آرای خود را بدعت‎گذار و مهدور الدم می‎خوانند.

 

شیخ عثمان جاه با تأکید بر این‎که همه این مشکلات از زمان به قدرت رسیدن نظام کنونی عربستان سعودی به وجود آمد، گفت: تا زمانی که دولت کنونی عربستان تشکیل نشده و محمد عبدالوهاب به صحنه وارد نشده بود همه مسلمانان در کنار یکدگیر به صورت مسالمت آمیز می‎زیستند و هیچ مشکلی وجود نداشت، اما متأسفانه وهابیت پدید آمد تا مسلمانان را تکفیر کرده و فتوای قتل مردم صادر شود.

 

رییس مرکز اسلامی تقریب مذاهب اسلامی گامبیا با اشاره به تفاوت شدید میان اهل سنت و وهابیت، خاطر نشان ساخت: اهل سنت حتی تکفیر گناهکار را جایز نمی‎دانند، لیکن وهابی‎ها به راحتی به تکفیر و بدعت‎گذار خواندن و قتل مخالفان نظر می‎دهند. وهابیت هیچ ارتباطی با مذاهب اهل سنت ندارد و من از این‎که وهابیت را به سنی‎ها نسبت می‎دهند به شدت ناراحتم.

 

وی ادامه داد: کسانی که در دانشگاه‎های اسلامی عربستان درس می‎خوانند به خوبی با تفاوت میان اهل سنت و وهابیت آشنا می‎شوند، وهابی‎ها همه را کافر می‎دانند. آموزه های اسلامی به روشنی ماهیت اسلام را نشان می‎دهد اما وهابی ها به دلیل افراطی‎گری از شناخت حقیقت غافل مانده و تنها نظر خود را به رسمیت می‎شناسند و از نظر مخالف بیزارند.

 

قاضی دادگاه شرعی استیناف گامبیا تأکید کرد: علمای وهابی خود را عالم‎ترین مردم می‎دانند، ولی اگر بخواهیم از یک عالم نمونه در جهان اسلام یاد ببریم باید از امام خمینی(ره) یاد کنیم که مسلمانان را به تسامح دینی، گفت‎وگوی سازنده و پذیرش نظر دیگران دعوت می‎کرد.

 

وی از دور شدن کشورهای اسلامی از دشمن واقعی ابراز تأسف کرد و بیان داشت: هیچ شکی وجود ندارد که اسرائیل تنها دشمن اصلی کشورهای اسلامی است، لیکن متأسفانه شاهد آن هستیم که برخی دولت‎های اسلامی در برابر نظام اسلامی ایران ایستاده‎اند.

 

عثمان جاه از رژیم صهیونیستی و استکبار جهانی به عنوان عوامل اصلی اختلاف میان ملت‎های اسلامی یاد کرد و گفت: همه می دانند که رژیم صهیونیستی و استکبار جهانی دشمن مشترک شیعیان و اهل تسنن است و هیچ دشمنی میان شیعیان و سنی‎ها وجود ندارد. اختلاف‎های کنونی میان مسلمانان از سوی استبکار جهانی و اسرائیل صورت می‎گیرد.

 

وی تصریح کرد: هم اکنون نیز اختلاف زیادی میان مسلمانان وجود ندارد اما این صهیونیست‎ها هستند که اختلافات را چنان پررنگ می‎کنند که گویی دشمنان در نزاعی بزرگ قرار دارند. اشتراکات میان شیعیان و اهل تسنن بسیار بیشتر از اختلافات است. ما از یک خدا عبادت می‎کنیم، قبله و قرآن و پیامبر(ص) ما نیز یکی است و تنها در برخی فروع دین و اجرای احکام با هم اختلاف نظر داریم.

 

رییس مرکز تقریب مذاهب اسلامی گامبیا از فتوای علمای وهابی به عنوان ریشه فتنه مذهبی در جوامع اسلامی یاد کرد و خاطر نشان ساخت: برخی علمای وهابی تکفیری فتوای قتل شیعیان را صادر کرده و چنان وانمود می‎کنند که اگر کسی یک شیعه را به قتل برساند وارد بهشت خواهد شد./980/ب911/ک

ارسال نظرات