۰۸ اسفند ۱۳۹۱ - ۰۹:۱۱
کد خبر: ۱۵۸۰۵۵
مدیر کل اوقاف و امور خیریه قم:

کارهای مدیریتی و عمرانی در سایه اقدامات فرهنگی به سرانجام می‌رسند

خبرگزاری رسا ـ مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان قم با تأکید بر ضرورت اقدامات فرهنگی در بقاع متبرکه‌، گفت:کارهای مدیریتی و عمرانی در سایه اقدامات فرهنگی به سرانجام می‌رسند.
حجت‌الاسلام شوزب شيري، مديرکل اوقاف و امور خيريه استان قم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجتالاسلام شوزب شیری، مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان قم شب گذشته در نشست تخصصی با هیأت امنا، ائمه جماعات، مسؤولان فرهنگی و خادمان امامزادگان که در امامزاده جعفر(ع) برگزار شد، گفت: برای این که مدیریت خوبی در امامزادگان استان صورت گیرد باید از دانش و توان هیأت امنا و دیگر اعضا استفاده کرد.

وی ادامه داد: در اداره امامزادگان باید دست مردم در کار باشد، از توان مردم استفاده شود، هر جا هیأت امنا و مردم با اداره اوقاف همکاری داشتند امنیت خوبی در امامزادگان برقرار شده، اعتقادات و ارزشها نیز میان مردم جایگاه خود را پیدا کرده است.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان قم تأکید کرد: البته وقتی گفته میشود که باید از ظرفیتهای هیأت امنا برای اداره امامزادگان استفاده کرد به این معنا نیست که اداره اوقاف بخواهد از وظایف خود کنار بگیرد بلکه هر کدام براساس شرح وظایف عمل میکنند.

وی گفت: نباید انتظار داشت تمام بودجههای امامزادگان را دولت بدهد بلکه باید زمینه را بهگونه‌ای فراهم کرد که بتوان از کمک و یاری خیران و متدینان نیز در اداره امور امامزادگان استفاده کرد، برخی افراد هستند که نمیدانند اموال خود را چگونه در راه امامزادگان صرف کنند از این رو باید زمینه بهگونه باشد که از تمام کمک‎های این افراد استفاده شود.

کمک دو میلیاردی تومانی دولت به امامزادگان

حجتالاسلام شیری با بیان این که امسال از سوی دولت حدود دو میلیارد تومان برای امامزادگان بودجه اختصاص داده شده است، خاطرنشان کرد: خوشبختانه دولت نسبت به امامزادگان توجه خوبی دارد اما در شهر قم به سبب وجود امامزادگان متعدد که هر کدام برکات خاصی دارند کمک دو میلیاردی وقتی میان امامزادگان تقسیم میشود مبلغ زیادی به شمار نمیآید.

حجتالاسلام شیری با اشاره این که اداره اوقاف طرحهای جامعی را برای امامزادگان طراحی و برنامهریزی کرده است، اظهار داشت: برخی از امامزادگان شهر در کمال غربت بوده و مردم نسبت به آنها شناخت کافی ندارند از این‌رو اداره اوقاف در نظر دارد با گسترش فضایی این امامزادگان و آباد سازی این اماکن متبرکه شناخت مردم نسبت به این بزرگوران را افزایش دهد.

حضور خادمان در امامزاده‎ها

وی افزود: حضور هیأت امنا در امامزادگان سبب توجه بیشتر مردم به این اماکن مقدس شده و تعداد زائران افزایش می‎یابد؛ همچنین مردم شناخت کافی نسبت به مقام آنها خواهند داشت. 

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم با تأکید بر این که باید در بقاع متبرکه کارهای فرهنگی مناسبی صورت گیرد، خاطرنشان کرد: وقتی کار فرهنگی باشد کارهای مدیریتی و عمرانی نیز از آن تأثیر پذیرفته و خوب انجام میگیرد.

وی بیان داشت: هر چند کار هیأت امنا بدون مزد است اما افتخاری بزرگ و عنایت خداوند متعال است که فرد خادم منازل اهلبیت(ع) باشد؛ البته باید هیأت امنا تمام تلاش خود را انجام داده و با تشکیل جلسههای متعدد نسبت به اداره امامزادگان چاره اندیشی کنند.

چند نفر از فرزندان اهل‏‎بیت در قم مدفون هستند؟

حجتالاسلام شیری با اشاره به این که حضرت معصومه(س) نخستین امامزادهای هستند که به شهر نورانی و مقدس قم آمدند، گفت: پانزده نفر از امامزادگان که در شهر قم مدفون شدند از فرزندان امام حسن مجتبی(ع)، شصت و پنج نفر از فرزندان امام سجاد(ع)، بیست و هفت نفر از فرزندان امام صادق(ع)، سی و نه نفر از فرزندان امام موسی بن جعفر(ع)، حدود چهل نفر از فرزندان امام جواد(ع) و امام رضا(ع)، چهار نفر از فرزندان امامهادی(ع)، هفت نفر از فرزندان محمد حنفیه و یک نفر از فرزندان قمربنیهاشم(ع) در قم مدفون شدند.

وی تأکید کرد: در عید نوروز مردم کشور نسبت به شهر مقدس قم توجه ویژهای دارند از اینرو باید همه دستگاههای دولت و هم مردم با اداره اوقاف همکاری مناسبی داشته باشند تا امامزادگان محلهای مناسبی برای زیارت زائران باشند.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه در پایان بررسی خواستههای هیأت امنا و همکاری بیشتر میان اداره اوقاف با اعضای فرهنگی امامزادگان را از اهداف برگزاری این جلسه دانست./993/پ202/پ

ارسال نظرات