۱۰ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۴:۱۰
کد خبر: ۱۵۸۳۸۳

کنگره شعر عاشورایی استان زنجان به کار خود پایان داد

خبرگزاری رسا ـ کنگره شعر عاشورایی استان زنجان با معرفی و تجلیل از صاحبان آثار برگزیده و حضور نماینده ولی فقیه در این استان به کار خود پایان داد.
حجت الاسلام والمسلمين علي خاتمي، نماينده ولي‌فقيه در استان زنجان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در زنجان، حجت الاسلام والمسلمین علی خاتمی، نماینده ولی فقیه در این استان در اختتامیه دومین کنگره شعر عاشورایی استان زنجان با تأکید بر بهره‌مندی از ظرفیت‌های بی‌بدیل هنر در انتقال مفاهیم نهضت حسینی اظهار داشت: زنده نگه داشتن نهضت حضرت اباعبدالله الحسین(ع) و فرهنگ عاشورا، موجب تعمیق باورهای دینی و شعائر اسلامی در جامعه می شود.

 

وی با بیان این‌که نجات بشریت در آشنایی و درک حقیقت نهضت عاشورا نهفته است، تصریح کرد: فرهنگ عاشورا زیربنای دیگر فرهنگ های متعالی در شیعه است، از این رو باید از ظرفیت های موجود در رشته های مختلف هنری در معرفی ابعاد این نهضت انسان‌ساز و نجات‌بخش بشریت بهره جست.

 

امام جمعه زنجان ماندگاری را از ویژگی های شعر دانست و افزود: شاعر می‌تواند از این هنر برای ارتقای معرفت خود نیز بهره مند شود، شاعری که شعرش به مرحله ذکر برسد، ماندگاری بیشتری می‌یابد، در حقیقت شعر زبان گویایی برای همه موضوعات جامعه محسوب می‌شود.

 

حجت الاسلام والمسلمین خاتمی با تأکید بر این‌که فرهنگ عاشورا زیربنای دیگر فرهنگ های متعالی در شیعه است، تصریح کرد: هنرمند می‌تواند با زبان نظم با جامعه خود صحبت کند، نظم در عین دشواری سهل‌الوصول است، در واقع هنر در قالب نظم می‌تواند عاطفه‌ها را بیان کند.

 

وی با بیان این‌که هنر منتقل‌کننده فرهنگ است و آداب و رسوم با استفاده مناسب از هنر می تواند در جامعه ماندگار‌تر شود، گفت: اهمیت کنگره شعر عاشورایی در ارتقا کیفی اشعار آیینی جایگاه و نقش بسزایی دارد، این کنگره باید زمینه مناسب را با تغذیه فکری ادبا، مداحان و شاعران مکتب اهل بیت فراهم کند.

 

نماینده ولی فقیه در استان زنجان با تقدیر از دست اندرکاران برگزاری این کنگره خاطرنشان کرد: زمینه سازی برای شناسایی و جذب استعدادهای نهفته عرصه ادبیات آیینی، برقراری ارتباط بیشتر با اهل قلم، آماده سازی منابع موثق و اشعار متقن برای استفاده جامعه مداحان، شناساندن آسیب ها و معضلات عزاداری ها باید مورد هدف این کنگره باشد.

 

حجت الاسلام والمسلمین خاتمی در پایان خواستار بهره‌مندی مداحان از خروجی این کنگره ادبی در مجالس و محافل عزاداری شد و گفت: استفاده شاعران و مداحان اهل بیت عصمت و طهارت از منابع متقن و موثق لازمه ترویج صحیح فرهنگ و نهضت عاشورا محسوب می شود./9351/پ202/ب

ارسال نظرات