علمی دارای فضیلت است که خدایی باشد
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه، حجت الاسلام ملکی، استاد اخلاق حوزه علمیه امام خمینی(ره) ارومیه امروز در جلسه اخلاق طلاب این مرکز علوم دینی با اشاره به آیه 176 سوره اعراف اظهار داشت: این آیه مقدمه ای بر بحث پیرامون سرگذشت عنوان بصری است که از امام صادق(ع) خواسته بود که به وی علم یاد دهد.
وی ادامه داد: خدا از پیامبر اسلام می خواهد آنچه از گذشته درباره پیشینیان می داند، به مردم باز گو کند تا شاید آنان تفکر کنند، تفکر در خلقت یکی از مهم ترین درس و عبرت برای آیندگان است، عنوان بصری که با انس بن مالک هم عصر بود، در 94 سالگی از امام صادق درخواست می کند که علم یاد دهد، امام می فرماید؛ بنده از طرف خلفای جور در تعقیبم و دعاهایی دارم که وقت آن را ندارم که به شما علم یاد دهم بروید پیش مالک و از او علم بیاموزید.
حجت الاسلام ملکی افزود: منصور دوانقی به دنبال آن بود که انس بن مالک را در مقابل امام بزرگ نشان دهد، با این وجود، کسی به سراغ انس نمی رفت، چراکه وقتی چشمه ای زلال باشد، هیچ فرد عاقلی از چشمه گل آلود آب نمی نوشد، مگر این که جلوی آن چشمه را ببندند.
وی ادامه داد: عنوان بصری از این که چرا امام وی به حضور نپذیرفت خیلی ناراحت شد و به مسجد پیامبر رفت و آن جا نماز خواند و دعا کرد و از خدا خواست که قلب جعفر بن محمد را برایش مهربان کند و شب دیگر باز هم همان کار را کرد و آمد در خانه امام، غلام امام آمد و گفت؛ امام در مصلای خود مشغول عبادت است و وقت ندارد، بروید.
این استاد اخلاق ادامه داد: در تاریخ آمده؛ عنوان جلوی در خانه حضرت ایستاد و بعد از مدتی غلام آمد و گفت؛ داخل شوید امام اجازه ورود شما را داده است، امام عرض کرد: لقب شما چیست؟ گفت که لقب من عبد الله است، امام عرض کرد: خداوند در این لقب شما را ثابت قدم کند و شما را موفّق کند، عنوان با خود گفت که حتی از محضر امام فایده دیگری را نبرم، این دعا در حق من کفایت می کند.
وی با اشاره به اینکه توفیق یکی از عنایات خاص الهی به بندگانش محسوب می شود، افزود: توفیق یعنی این که هر عملی که بنده انجام می دهد، مورد رضایت مولا باشد، وقتی به دیگران دعا می کنید از خدا بخواهید که به وی توفیق بدهد نه طول عمر.
حجت الاسلام ملکی در ادامه جریان عنوان بصری خاطرنشان کرد: امام فرمود مقصود تو از آمدن نزد من چه بوده است؟ عرض کرد از خدا خواستم که قلب تو را نسبت به من مهربان کند و از علم شما به من بدهد. در حقیقت خواستن چیز خوبی نیست ولی اگر این خواستن و سؤال کردن درباره علم باشد اشکالی ندارد.
امام فرمود: « لیس العلم بالتعلّم بل هو نورٌ یقضفُهُ الله فی قلب من یشاء » علم که با خواندن به دست نمی آید بلکه علم نوری است که خداوند به قلب هر کس بخواهد نازل می کند، این قلب چیست که خدا می فرماید؛ در زمین و آسمان جایگاهی بر من وجود ندارد من در قلب مؤمنان هستم و خداوند این قلب را تزکیه می کند و از هر علمی که بخواهد به آن می اندازد، علم را در کل می توان به چند قسمت تقسیم کرد بعضی علم ها هستند که حرامند مثل آموختن علوم غریبه و بعضی علم ها حُسن هستند ولی بعضی علم ها هستند که فضیلتند مثل علوم الهی و خدایی.
وی تصریح کرد: علمی دارای فضیلت است که خدایی و برای تربیت بشر باشد، امام باقرعلیه السلام می فرماید؛ فضیلت عالم بر عابد 70 برابر است، عالم برای هدایت خلق است، هم خود را و هم دیگران را از غرق شدن نجات می دهد، ولی عابد فقط خود را از غرق شدن نجات می دهد، در نهایت امام صادق علیه السلام فرمود که اگر بخواهی علم یاد بگیری باید اول حقیقت بندگی را بدانی و بعد دنبال علم بیایی. عنوان بصری گفت؛ حقیقت بندگی چیست؟ امام عرض کرد؛ حقیقت بندگی سه چیز است، یکی از این سه آن است که بنده هر چه دارد مال خدا بداند، یعنی مالکیت حقیقی دنیا خدای عالَم است.
وی ادامه داد: عارف قزوینی عالمی بود که صدای خوبی داشت و این صوت خوش نعمت است و اگر از این نعمت به طور صحیح و خدایی استفاده نشود، انسان را گمراه می کند، که البته بعدها رفت دنبال موسیقی و سر از خوانندگی درآورد. این است که باید در هر لباسی که باشید رضای خدا را در نظر بگیرید و دینتان را از دست ندهید./9353/پ202/ب