تغییر پیشفرضهای علوم تجربی کارکرد ورود دین در عرصه علوم است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، قدرتالله قربانی، استادیار فلسفه دانشگاه خوارزمی تهران، پنجشنبه صبح در همایش علمی کارآمدی دین در اداره جامعه که در سالن همایشهای دفتر تبلیغات اسلامی برگزار شد، گفت: مدرنیته به عنوان یک واقعیت فلسفی با سه ویژگی محوریت انسان، دنیا و علم میتوان شناخت، این سه مقوله در ارتباط مستقیم با یکدیگر هستند.
وی افزود: انسانمحوری استفاده از علوم تجربی را ایجاب میکند، امروز مهمترین ویژگی دنیای غرب با قرون وسطی استفاده از علوم تجربی است، انسانمحوری و دنیامحوری با علم پیوند عمیقی پیدا کردند
استادیار فلسفه دانشگاه خوارزمی تهران خاطرنشان کرد: علم تجربی محدودیتهای بسیاری دارد، علمگرایی رایج به دنبال آن است که انسانی تمام نیازهای خود را از علم تجربی طلب کند و به واسطه اعتقادی که به توانمندی علم تجربی مدرن دارد، علم را به جهانبینی و ایدئولوژی مسلط زندگی و زمان خود تبدیل میسازد و از علم میخواهد که نیازهای اساسی او از قبیل تأمین سعادت مادی و حتی آخرتی را نیز بر عهده بگیرد.
وی ادامه داد: اما دین به تمام جنبههای مختلف زندگی بشر میپردازد و در این زمینهها توصیههایی را ارائه کرده است، در علوم تجربی و غیرخدا محور یک عالم علوم تجربی، یک شیمیدان، فیزکدان به ماده نگاه ویژهای دارد و به دنبال به خدمت گرفتن ماده با هر روشی بر اساس انسانمحوری است.
قربانی گفت: یکی از مهمترین نقش آموزههای دینی تغییر در پیشفرضهای علم است، نگاه به خداوند، نگاه به انسان و نگاه به جامعه را تغییر میدهند، در آیات و روایات فراوانی وجود دارد که نوع نگاه را به خدا، انسان و جامعه تغییر میدهد.
وی ابراز داشت: دین با توجه به بعد معرفتشناختی آن این قابلیت را دارد که این متغیرهای هویتبخش علم را جهت دهد، در نوع نگاه به موضوع، روش، تئوریها و قوانین علمی، پیشفرضها و غایت علم میتواند این تغییر را ایجاد کند.
استادیار فلسفه دانشگاه خوارزمی تهران بیان داشت: تفکیک علم نافع از غیرنافع نیز از پیامدهای ورود دین در عرصه علم است، همچنین دین میتواند ما را در مقام تئوریهای علمی به ویژه در حوزههای علوم انسانی و اجتماعی یاری رساند، میتوان با وارد کردن آموزههای دینی متغیرهای علوم گوناگون را تغییر داد./914/پ202/ن