۱۴ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۵:۱۲
کد خبر: ۱۵۸۹۳۲
مدیر اداره فتوای وزارت اوقاف سوریه در گفت‎وگو با رسا:

عربستان و قطر دلال آمریکا در منطقه هستند

خبرگزاری رسا ـ مدیر اداره فتوای وزارت اوقاف سوریه از حمایت‎های دلسوزانه جمهوری اسلامی ایران تقدیر کرد و عربستان و قطر را دلال آمریکا در منطقه و رابط میان استکبار جهانی و تروریست‎ها در سوریه خواند.
الشيخ علاء الدين زعتري الشيخ علاء الدين زعتري

 

شیخ علاء الدین الزعتری، مدیر اداره فتوای وزارت اوقاف و استاد فقه مقارن و اقتصاد اسلامی سوریه در گفت‎وگو با خبرنگار بین الملل خبرگزاری رسا درباره ادامه فتنه در این کشور، بیان داشت: درگیری مسلحانه در سراسر سوریه وجود ندارد و تنها برخی از مناطق کشور مورد هجمه تروریست‎ها قرار گرفته است.

 

وی افزود: متاسفانه تروریست‎ها از مردم به عنوان سنگر استفاده کرده و به صورت رو در رو در مقابل ارتش سوریه نمی‎جنگند. این افراد در حال کشتار شهروندان هستند و می‎خواهند زیرساخت‎ها و حتی تاریخ و تمدن کشور را از بین ببرند.

 

شیخ الزعتری با اشاره به این‎که تروریست‎ها به نزدیکی مراکز حساس به ویژه مراکز نظامی نمی‎رسند، گفت: تروریست‎ها تنها به مناطق مسکونی به ویژه  فقیرنشین یورش برده و به زور در منازل آنان ساکن می‎شوند. مردم به شدت از این افراد ناراضی اند و می‎پرسند که اگر گروه‎های مسلح در پی آزادی هستند پس چرا شهروندان را در بند کشیده و اگر خواستار رفع ظلم هستند چگونه است که ظلم و ستم فراوانی به مردم می‎کنند.

 

این عالم سوری ادامه داد: امیدوار بودیم معارضان با گفت‎وگو و تظاهرات مسالمت آمیز به مخالفت با نظام بپردازند، نه این‎که سلاح به دست گرفته و به کشتار مردم مظلوم و بی دفاع و تخریب زیرساخت‎های کشور روی آورند.

 

مدیر اداره فتوای وزارت اوقاف سوریه با تأکید بر این‎که آمریکا به دشمنی علیه سوریه ادامه خواهد داد، اظهار داشت: گفت‎وگو، زبان عقلا و جنگ، زبان ابلهان است. کسی که قدرت را در اختیار دارد باید با زبان، منطق و عقل به قانع ساختن دیگران می‎پردازد، اما کشورهای حامی تروریسم به سلاح روی آورده و در پی قتل مردم و تخریب و ویرانی سوریه هستند.

 

وی از قطر و عربستان به عنوان دلال آمریکا یاد کرد و خاطر نشان ساخت: قطر و عربستان نقش واسطه‏ای را بازی می‎کنند و نقش آنها کاملا منفی است. این کشورها نمی‎توانند تصمیمی برای تروریست‎ها در سوریه بگیرند و تنها به عنوان دلال میان استکبار جهانی و جوانان گمراه فعالیت می‎کنند.

 

الزعتری دخالت ایران در امور داخلی سوریه را تکذیب کرد و گفت: ما در کنار همه دوستانی که خیرخواه سوریه بوده و خواستار اصلاح وضع و پایان فساد و بحران هستند، خواهیم ایستاد. اگر دخالت به معنای خیرخواهی باشد، هیچ ایرادی ندارد و همگان آن را می‎پذیرند.

 

استاد فقه مقارن دانشگاه سوریه تأکید کرد: هیچ کس با نصیحت و کمک‎های انسان‎دوستانه مخالفت نمی‎کند و اگر این امر را دخالت می‎نامند، دخالتی مثبت و قابل قبول است و با دخالت استکبار جهانی که تنها در پی آشوب و فتنه و تخریب سوریه است به شدت تفاوت دارد.

 

وی ملت سوریه را حامی نظام بشار اسد توصیف کرد و بیان داشت: هر کس علیه نظام باشد پس حامی تروریسم و آشوب به شمار می‎آید و گمان نکنم ملت عاقلی پیدا شود که از آشوب و تنش حمایت کند. استکبار جهانی حامی آشوب است و شهروندان عاقل و با بصیرت از خواسته استکبار به ویژه آمریکا پیروی نمی‎کنند.

 

مدیر اداره فتوای وزارت اوقاف سوریه در پایان خاطر نشان ساخت: امیدواریم و به شدت تلاش می‎کنیم تا بحران در سوریه با گفت‎وگو و اعطای حق به صاحبان آن پایان ‎یابد. قدرت در سوریه در اختیار ملت است و هیچ نیازی به دخالت بیگانگان وجود ندارد. این سوری‎ها هستند که تصمیم نهایی درباره این‎که چه کسی در قدرت باقی بماند و چه کسی از قدرت برود را می گیرند./980/ب911/ک

ارسال نظرات