۱۵ اسفند ۱۳۹۱ - ۰۰:۰۲
کد خبر: ۱۵۹۰۵۲

گزارشی از معرفی و رونمایی کتاب درس‌های پیامبر اعظم

خبرگزاری رسا ـ کتاب درس‌های پیامبراعظم(ص) با حضور آیت الله تسخیری، حجت الاسلام پناهیان، حجت الاسلام والمسلمین محمدیان رییس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها و دکتر رجبی دوانی استاد دانشگاه معرفی و رونمایی شد.
رونمايي از کتاب درس هاي پيامبر اعظم(ص)

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، مراسم معرفی کتاب درس‌های پیامبراعظم(ص) در روز دوشنبه چهاردهم اسفندماه با سخنرانی آیت الله تسخیری، حجت الاسلام پناهیان، حجت الاسلام والمسلمین محمدیان رییس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، دکتر رجبی دوانی استاد دانشگاه در تالار علامه‌امینی کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران برگزار شد.

بر اساس این گزارش حجت الاسلام پناهیان، حجت الاسلام محمدیان و دکتر رجبی دوانی در میزگردی به صحبت کردن در مورد این کتاب ارزشمند پرداختند.

در ابتدا دکتر مختارپور با اشاره به قسمتی از کتاب مثنوی معنوی سعدی خاطرنشان کرد: که ما نام این کتاب را از مثنوی معنوی برگرفتیم.

در ادامه حجت الاسلام و المسلمین محمدیان در مورد حجاب سیاسی و حجاب معنوی اذعان داشت: گاهی اوقات حجاب سیاسی یک فرد مانع از دیده شدن حجاب معنوی آن فرد می‌شود، از جمله آن افراد مقام معظم رهبری می‌باشد که ایشان نه تنها در علوم سیاسی تبحر دارند بلکه در مسائل معنوی نیز دارای مقامات والایی هستند.

وی با بیان این‌که با تامل بر سخنان مقام معظم رهبری به نکاتی در مورد سخنان ایشان پی می‌بریم گفت از جمله این نکات، اشراف بسیار جامع ایشان به منابع اسلامی و معارف اسلامی است و دیگری این‌که ایشان با توجه به مشغلاتی که دارند همیشه مطالبشان دارای سند است و همچنین این‌که همیشه تحلیل‌های جامع و عمیقی در مطالب ایشان وجود دارد.

رییس نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه‌ها در رابطه با کتاب درس‌های پیامبراعظم(ص) اظهار داشت: در مورد پیامبر اکرم(ص) کتاب‌های بسیاری نوشته شده است ولی آنچه امروز مورد نیاز است درس‌هایی است که مقام معظم رهبری در لابه لای این کتاب آورده‌اند که بشر به آنها نیاز دارد.

حجت الاسلام و المسلمین محمدیان توجه به علم و دانش را که آغاز آن از بعثت پیامبر(ص) است را از جمله آن نکات معرفی کرد و گفت: استقامت و پایداری که راز موفقیت بعثت در موضوع استقامت باید پیگیری شود، سیره اخلاقی پیامبر(ص) و ویژگی امین بودن، موضوعاتی است که ما به آن نیاز داریم.

درادامه مراسم حجت الاسلام پناهیان با اشاره به قسمتی از نامه 31 نهج البلاغه مبنی بر این‌که «درست است که من همراه پیشینیان زندگی نکرده‌ام ولی زندگی آن‌ها را مطالعه کرده‌ام و من آنقدر در زندگی پیشینیان دقت کرده‌ام که گویی یکی از آن‌ها شده‌ام و بخش‌های صاف آن‌ها را از بخش‌های کدر جدا کرده‌ام و برای شما انتقال داده‌ام» گفت: بنده اولین بار با نام مقام معظم رهبری در سن نوجوانی از روی جلد کتابی آشنا شدم که نام ایشان همراه با شهید بهشتی و برخی دیگر از بزرگان در آن درج شده بود و گویا شهید مطهری نیز در آن کتاب مطالبی داشتند، و معلم آن دورانم به من گفت که اگر می‌خواهی سیری دراسلام از لحاظ تاریخی داشته باشی کتاب‌های آیت الله خامنه‌ای را مطالعه کن.

حجت الاسلام پناهیان با اشاره به خاطره‌ای از روش مطالعه مقام معظم رهبری افزود: از ابتدا گرایش پژوهشی و روش مطالعه عمیق در ایشان وجود داشته است و خودشان فرمودند «من در دوران جوانی خیلی شنیدم که از سخنان حضرت علی(ع) صحبت می‌شود و من با خود گفتم باید زندگی ایشان را مطالعه کنم تا ببینم بزرگی ایشان برای چیست و خودم به عظمت ایشان پی‌ببرم.»

این استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: کسی که در دوران طلبگی از افواه عمومی مطلب دریافت نمی‌کند، و به علم اجمالی خودش هم اکتفا نمی‌کند بلکه اصرار دارد که به این علم تفصیل بدهد و آن را مستند کند آن هم در موضوعاتی مانند موضوعات تاریخی، می‌تواند محل مراجعه ما قرار بگیرد و برای ما بسیار قابل اطمینان باشد.

وی افزود: توانایی که خداوند در وجود مقام معظم رهبری قرار داده است به گونه‌ای است که ایشان در همه زمینه‌های معنوی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی علم کاملی را دارند.

حجت الاسلام پناهیان با قرائتبخشی از بیانات مقام معظم رهبری درباره توحید که در این کتاب آمده است گفت: می‌بینید که ایشان مسائل معنوی را کاملاً با مسائل سیاسی و اجتماعی به هم درآمیخته می‌دانند و سطر به سطر و جمله به جمله شما می‌بینید که از توحید، هم برداشت انقلابی دارند و هم برداشت عرفانی دارند، و هم آن را در سبک زندگی دخالت می‌دهند.

در ادامه مراسم دکتر رجبی دوانی گفت: خداوند به ما لطف و رحمت کرده است که در نظام ولایت، رهبرانی داریم که در سطح جهانی بی‌نظیر هستند.

وی در مورد اهانت‌هایی که به ساحت مقدس پیامبر اکرم(ص) شده است اذعان کرد: دشمنان سوگند خورده‌اند که یکی از راه‌های مبارزه با اسلام مخدوش کردن چهره پیامبر(ص) است و مردم بسیاری در دنیا هستند که اگر پیامبر را بشناسند عقیده آن‌ها بر اسلام تغییر خواهد کرد.

این استاد دانشگاه در رابطه با گسترش اسلام افزود: دنیای مسیحیت ابتدا از روم شرقی آغاز شد و وقتی که شام و فلسطین از تسلط روم آزاد شد اسلام گسترش عجیبی پیدا کرد.

وی در مورد نخستین کسی که به پیامبر(ص) اهانت کرد خاطرنشان کرد: فردی به نام یوحنهای دمشقی آغازگر اهانت به ساحت پیامبر(ص) بود که به مرور از او تقلید شد، از سال 92 هجری قمری در زمان ولایت امام سجاد(ع) مسلمانان ازغرب وارد اروپا شدند که در آنجا کلیسای کاتولیک حاکم بود و آن‌ها ازاین رخداد به وحشت افتادند که گروه گروه مسیحیان مسلمان می‌شدند، به همین سبب دروغ‌هایی را به پیامبر(ص) نسبت دادند مانند این‌که مردم پیامبر(ص) را می پرستند.

رجبی دوانی با اشاره به این‌که هنگام فتح جزیره سیسیل به دست مسلمانان گرایش به اسلام افزایش پیدا کرد گفت: متاسفانه ضعف مسلمانان و دولت عباسی باعث شد که نور اسلام گسترش پیدا نکند که اگر چنین نمی‌شد اسلام الان سراسر اروپا را در بر گرفته بود.

وی در ادامه اظهار داشت: ما می‌بینیم با وجود این‌که غرب موفقیت‌های بسیاری در زمینه فناوری دارد ولی روش‌هایی را برای مقابله با اسلام پیش گرفته که نشان دهنده این است که اسلام دل‌های غربی را به خود جذب می کند تا جایی که حادثه 11 سپتامبر بر خلاف میل آن‌ها موجب گرایش مردم به اسلام شد و لذا این نهایت ضعف و بدبختی غرب را در کنار اوج فناوری آن‌ها می رساند.

استاد دانشگاه درباره وظیفه ما در برابر انتشار چهره پیامبراعظم(ص) از دیدگاه مقام معظم رهبری ابراز داشت: ما وظیفه داریم که چهره پیامبر(ص) را از راه‌های گوناگون به ویژه هنر برای مخاطبان غیر مسلمان معرفی کنیم و قطعا این توطئه‌ها از بین می‌رود و گسترش اسلام بیشتر خواهد شد.

گفتنی است در ادامه مراسم نماهنگی در مورد اهانت‌های صورت گرفته به ساحت مقدس پیامبراعظم(ص) پخش شد.

 آیت الله تسخیری در رابطه با فیلم محمد رسول الله(ص) بیان داشت: تولید کننده این فیلم مصطفی آل اتال اهل سوریه بود که این شخص به ایران آمد و ما با آن ملاقاتی داشتیم و من از ابعاد شخصیتی پیامبراکرم(ص) برای او صحبت کردم و دیدم که این شخص متحیر مانده و به من گفت: که تو من را احیا کردی زیرا من در ملاقاتی که با آل سعود داشتم آن ها مرا جادوگر خطاب کردند.

وی در ادامه افزود دانشجویان و اساتید روی فصل فصل این کتاب کار کنند و هر فصل آن یک کتاب است و یک دید جامع از پیامبر(ص) می‌دهد و من احساس می کنم که این یک ضرورت برای جامعه بود.

در ادامه این مراسم آیت الله تسخیری با بیان این‌که یکی از درس‌های مهم مسأله تبدیل تهدیدها به فرصت است گفت: باید مسلمانان آن‌چنان باشند که تهدیدها را به فرصت تبدیل کنند، من معتقدم که ما باید دوستی پیامبر(ص) را در دل و جان خودمان عمیق‌تر کنیم و در مقابل توطئه‌ها ایستادگی کنیم.

آیت الله تسخیری با تاکید بر این‌که ما باید مسأله محبت پیامبر را جزء شخصیت خودمان قرار دهیم خاطرنشان کرد: کرامت یک مسلمان جزء اساسی دوستی پیامبر اکرم(ص) است و اگر دوستی غیر از دوستی پیامبر(ص) بر ما وارد شود در آن صورت ما غیرمسلمان می‌شویم.

لازم به ذکر است در پایان مراسم از کتاب درس‌های پیامبراعظم(ص) رونمایی شد./9592/گ503/ص

 

 

وی افزود: اگر کسی همین چند صفحه (در خصوص توحید) را از این کتاب بخواند می‌بیند که در هم‌ تنیدگی ابعاد مختلف حیات بشر در اندیشۀ مقام معظم رهبری به سهولت به چشم می‌خورد. این از جامعیت نگاه ایشان حکایت می‌کند.

حجت الاسلام پناهیان خاطرنشان کرد: اگر کسی بخواهد در مسائل سیاسی و اجتماعی نیز ورود پیدا کند بدون درک تاریخی دقیق، قطعاً توانایی لازم را برای تحلیل مسائل سیاسی و اجتماعی نخواهد داشت.

ارسال نظرات