۱۵ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۲:۵۸
کد خبر: ۱۵۹۰۷۷
استاد حوزه علمیه:

جاذبه‌های عید نوروز سبب غفلت از حضرت زهرا نشود

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه خواهران با اشاره به این‌که ایام فاطمیه با عید نوروز مصادف شده است گفت: ما الگویی داریم که سیدة النساء العالمین است، ایام فاطمیه که همزمان با جاذبه‌های طبیعت می‌شود ما باید خیلی مراقب باشیم الگویمان حضرت زهرا (س) را در نظر داشته باشیم.
ايام فاطميه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا خانم امامی کاشانی روز گذشته در درس اخلاق مدرسه علمیه خواهران باقرالعلوم(ع) شهرقدس با اشاره به اینکه اخلاق سرلوحه همه آدم‌ها به‌خصوص ما شیعیان و به‌ویژه طلبه‌ها است گفت: در بحث اخلاق، انسان خیلی اوج می‌گیرد در عین حال باید باعث عجب نشود.

خانم امامی کاشانی با اشاره به این‌که حقیقت انسان این است که خود و نفسش را که از عالم ملکوت آمده را بشناسد افزود: برای شناختن نفس شروطی وجود دارد که یکی عزم است؛ در اراده آدم یک حرکتی می کند اما عزم یعنی این‌که راه بیفتیم و برویم، در قرآن و روایات و سیره ائمه هم اراده توام با عزم بوده است.

وی با اشاره به فرارسیدن عید نوروز با ایام فاطمیه گفت: نسیم بهار خواه ناخواه دارد می‌رسد، خود بخود انسان و همه مخلوقات حرکتی را شروع می‌کنند و حیوانات و پرندگان نشاط وسرمستی خود را نشان می‌دهند، خود بخود وقتی آدم در این حالت‌ها قرار گرفت نفس عقب رفته و تن خود را نشان می‌دهد؛ حس ملکوتی عقب رفته و ملک خود را نشان می‌دهد.

این استاد اخلاق با بیان این‌که مراقبه بعد از عزم و تصمیم است گفت: جاذبه‌های دنیایی مارا می‌کشد از طبیعت، رفت وامد، از پوشیدن رخت ولباس و خوردن وخوشی‌ها ما را می کشد اما ما باید مراقب نفس باشیم.

خانم امامی کاشانی با تاکید بر این‌که  اگر انسان به انتها و ابدیت فکر کند، ترمز و خودداری می کند گفت: خیلی خوب میتوان از دنیای مادی استفاده بهینه کرد و منافعش را حفظ کرد.

استاد حوزه علمیه خواهران با اشاره به این‌که ایام فاطمیه با عید نوروز مصادف شده است گفت: ما الگویی داریم که سیدة النساء العالمین است، ایام فاطمیه که همزمان با جاذبه‌های طبیعت می‌شود ما باید خیلی مراقب باشیم الگویمان حضرت زهرا (س) را در نظر داشته باشیم.

وی با تاکید بر این‌که باید در تمام مراحل اعم از زندگی فردی و اجتماعی و جنبه‌های علمی، سیاسی و اقتصادی به سمت الگو برویم اظهار داشت: مراقب باشید جاذبه‌های مادی ما را به سوی خود نکشد و از الگویمان غافل کند.

خانم امامی کاشانی با بیان این‌که طلاب در خانواده همیار دینی هستند گفت: باید به همدیگر و دیگران تذکر دهیم، به عنوان مثال این‌که اسراف نکنیم، باید متذکر شویم که آیا حضرت زهرا اسراف می کرد؟!

استاد حوزه علمیه خواهران در ادامه «دل خود را از غبار عالم یعنی وابستگی‌ها پاک کردن» «علائق و شهوات حیوانی را اندکی از خود دور کردن» «آینه دل را پاک کردن» « درب دل را روی اغیار بستن» «حضور قلب» و « تامل در جمال و جلال ذوالجلال» را به عنوان مراحل شناخت نفس معرفی کرد و گفت: وقتی دل را به روی اغیار بستیم می‌توانیم با محبوب حقیقی خلوت داشته باشیم و وقتی حضور قلب پیدا کردیم متوجه عالم انوار می‌شویم و با نیت خاص به مناجات می پردازیم./9593/پ202/ص

ارسال نظرات