۱۷ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۶:۵۴
کد خبر: ۱۵۹۴۳۰
کارشناس علوم قرآنی مطرح کرد؛

تصویر زن در قصص قرآن و سینما

خبرگزاری رسا ـ کارشناس علوم قرآنی گفت: قرآن با تأکید بر متوازن نشان‌دادن شخصیت زن، تصویر منصف و دقیقی از زن ارائه کرده و ابعاد مختلف وجودی او را به منصه ظهور رسانده است.
قصص قرآن
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، شیما حیدری، کارشناس علوم قرآنی در مراسم اختتامیه همایش ملی قرآن و نهج‌البلاغه که پیش از ظهر امروز در سالن همایش‌های شهید آوینی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم برگزار شد، در مقاله‌ای با عنوان «تصویر زن در قصص قرآن و سینما» گفت: از میان انواع زبان‌های گوناگون هنر، قصه از جمله ابزارهای زبانی قرآن است که برای رسیدن به هدف اصیل خود که همانا هدایت است به کار می گیرد.
وی افزود: زن نیز عنصر مهم و برجسته‌ای در قصص قرآن به شمار می‌رود، سینما به عنوان پدیده‌ای نوین و فراگیر تأثیرات غیر قابل انکاری در جامعه دارد.
کارشناس علوم قرآنی با اشاره به این که زن به عنوان پدیده‌ای نوین و فراگیر تأثیرات غیر قابل انکاری در جامعه دارد، اظهار داشت: زن به عنوان نماد قصه‌های امروزی مورد مقایسه با قصص قرآن در زمینه نقش زن قرار گرفته است.
حیدری خاطرنشان کرد: نوع حضور زن در قصه‌های قرآنی و سینما از نظر محتوا، واقع‌گرایی و انطباق با جهان خارج و نیز توجه به مسائل معنوی تفاوت جهان‌بینی حاکم بر این دو مقوله را به نمایش می‌گذارد.
وی با بیان این که قرآن نگاه ویژه‌ای به زن دارد، اظهار داشت: مهم‌ترین ویژگی این نگرش نگاه آسمانی به وجود زن است و تا پیام‌رسانی قصه ضرورت نکند، حضور ندارد.
کارشناس علوم قرآنی افزود: قرآن با تأکید بر متوازن نشان‌دادن شخصیت زن، تصویر منصف و دقیقی از وی ارائه کرده و ابعاد مختلف وجودی او را به منصه ظهور رسانده است، اما نگاه به زن در سینما متفاوت است.
حیدری با اشاره به این که در اغلب اوقات نگاه سینما به زن یک نگاه جنسیتی بوده است و کمتر به ابعاد انسانی وی پرداخته شده است، ابراز داشت: وجود زن بیشتر برای جذاب‌تر کردن قصه و جلب نظر مخاطب و تحت تأثیر عوامل مختلفی نظیر فمینیسم و اسطوره است.
وی با بیان این که فیلم‌های امروز بیشتر قصه‌گو هستند و توجهی به این که می‌توانند تأثیر در مخاطب داشته باشند یا خیر ندارند، گفت: سینما قادر است در ترویج فرهنگ‌ها نقش قابل توجهی داشته باشد./907/پ202/پ
ارسال نظرات