۱۸ فروردين ۱۳۹۲ - ۱۲:۴۲
کد خبر: ۱۶۰۷۳۲

راوبط اروگوئه و آرژانتین پرتنش شد

خبرگزاری رسا ـ روابط دو کشور آمریکای لاتین به دنبال سخنان توهین آمیز رییس جمهور اروگوئه علیه همتای آرژانتینی اش پرتنش شد.
آرژانتين،‌ اروگوئه


به گزارش خبرگزاری رسا ـ خوزه موخیکا، رییس جمهور اروگوئه در حاشیه یک کنفرانس مطبوعاتی بدون اینکه متوجه روشن بودن میکروفون باشد اظهارات توهین آمیزی درباره رییس جمهور زن آرژانتین و همسرش مطرح کرد.

 

این سخنان رییس جمهور اروگوئه بدون اینکه او متوجه باشد به گوش حاضران رسید و روابط با آرژانتین را با تنش مواجه کرد.

 

رییس جمهور اروگوئه در این اظهارات، کریستینا فرناندز همتای آرژانتینی خود را یک "حشره خوار پیر" توصیف کرد. حشره خوار جانوری کوچک شبیه به موش کور است که بینی بلندی دارد.

 

موخیکا همچنین گفت که رییس جمهور آرژانتین بدتر از همسر متوفی اش "نستور کیرشنر" است که چشمان چپه (لوچ) داشت.

 

رییس جمهور اروگوئه همچنین درباره همسر متوفای رییس جمهور آرژانتین نیز گفت: مرد لوچ دارای حساسیت های سیاسی بیشتری بود اما این یکی (رییس جمهور فعلی آرژانتین) چیزی جز یک قاطر سرسخت نیست.


وی درباره این اظهاراتش گفت که نمی دانست میکروفونش باز است و او قصد انتشار این سخنان را نداشت به همین دلیل بابت این اظهارات عذرخواهی نخواهد کرد.


در واکنش به این اظهارات، هیکتور تیمرمان وزیر خارجه آرژانتین بابت این موضوع به سفیر اروگوئه اعتراض کرد و اظهارات رییس جمهور این کشور را غیرقابل قبول دانست و اهانت آمیز توصیف کرد.

 

این موضوع باعث شده تا مردم آرژانتین و اروگوئه لطیفه های بسیاری را درباره اظهارات توهین آمیز رییس جمهور اروگوئه مطرح کنند. سیاستمداران دو کشور هم درباره تاثیرات دیپلماتیک این اتفاق بر روابط دو کشور نگران هستند.

 

از رییس جمهور اروگوئه به دلیل ساده زیستی و بخشیدن 90درصد حقوقش به فعالیت های خیریه به عنوان فقیرترین و ساده زیست ترین رییس جمهور جهان یاد می شود./994/ب102/د

ارسال نظرات