۱۸ فروردين ۱۳۹۲ - ۱۸:۲۵
کد خبر: ۱۶۰۷۸۸
به مناسبت شهادت حضرت فاطمه زهرا؛

ویژه‌نامه «طوبای ارغوان» در فضای مجازی منتشر شد

خبرگزاری رسا ـ ویژه‌نامه «طوبای ارغوان» به مناسبت شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) در فضای مجازی منتشر شد.
ويژه‌نامه طوباي ارغوان
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، ویژه‌نامه «طوبای ارغوان» شامل کلیپ‌های فاطمی، نواهنگ‌های فاطمی، تصاویر ویژه فاطمی، پیامک‌های فاطمی، قفسه، در لا‌به‌لای متون، بغض قلم و ویژه‌نامه‌های پیشین در پایگاه اینترنتی تبیان منتشر شد.
بر فراز قله معنویت، انقلابی‌ترین زن در دنیای اسلام، فضیلتی ناگفته از فضائل بانوی دو عالم، سبک زندگی اسلامی از منظر دخت رسول، صدیقه طاهره علیهاالسلام در آینه قرآن، راه‌های نفوذ دشمن را بشناسیم، شاخه گلی از بوستان کوثر قرآن، در مکتب تربیتی برترین مادر دنیا، محور خشم و خشنودی خداوند و یک مدل زیبای زندگی از موضوعات مطرح‌شده در بخش در لابه‌لای متون این ویژه‌نامه است.
موضوعات مادرم زهرا، غمنامه بانو، قرآن بی کوثر، بهشت بی نشان، ضریح گمشده، این الفاطمیون و سوگنامه یاس در بخش ویژه‌نامه‌های پیشین این ویژه‌نامه آمده است و در بخش ترنم قلم این ویژه‌نامه موضوعاتی همچون هفت سین فاطمیه، تنها بگریم، عیادت مادر، آشنای درد، هنوز هست، انقلاب فاطمه، بت شکن خاموش و قسم به سوره خاکى به چشم می خورد.
سبک زندگی اسلامی از منظر دخت رسول
در مقاله‌ای از ویژه‌نامه طوبای ارغوان می‌خوانیم:یکی از معارفی که در حال حاضر بسیار ضروری و حیاتی است دانستن سبک صحیح زندگی آن هم بر اساس برنامه سعادت بخش دین اسلام است، بهترین راه برای پی بردن به سبک زندگی اسلامی بهره‌مندی از کلمات پیامبر اسلام و اهل‌بیت ایشان است که از هر کس به حقایق اسلام آگاه ترند، یکی از اهل‌بیت علیهم السلام که بی شک از نزدیک‌ترینها به حضرت رسول صلی الله علیه وآله نیز است دختر گرامی ایشان فاطمه زهرا سلام الله علیها است.
شاید بتوان گفت یکی از اصول مهم در زندگی به ویژه زندگی مشترک از خودگذشتی است، در زندگی حضرت زهرا سلام الله علیها نیز ایثار موج می‌زند.
در یکی از صبحگاهان امام علی علیه السلام فرمود: فاطمه جان، آیا غذایی داری تا گرسنگی ام برطرف شود، پاسخ داد: نه، بخدایی که پدرم را به نبوت و شما را به امامت برگزید سوگند که دو روز است در منزل غذایی کافی نداریم، آنچه بود به شما و فرزندانم دادم و خود از غذای اندک موجود استفاده نکردم، امام با تأسف فرمود: «فاطمه جان، چرا به من اطلاع ندادی تا بدنبال تهیه غذا بروم».
قالت فاطمه علیهاسلام: «یااباالحسن انّی لاستحیی من الهی ان اکلف نفسک ما لاتقدر علیه». حضرت زهرا سلام الله علیها فرمود: «ای اباالحسن، من از پروردگار خود حیا می‌کنم چیزی را از تو درخواست نمایم که تو بر آن توان و قدرت نداری.
توصیه حضرت زهرا سلام الله علیها نسبت به خوش اخلاقی این است که انسان در برابر همه خوش اخلاق باشد نه تنها دوستان.
«بشر فی وجه المۆمن یوجب لصاحبه الجنة و بشر فی وجه المعاند المعادی یقی صاحبه عذاب النار»: پاداش خوشرویی در برابر مؤمن بهشت است و خوشرویی با دشمن و انسانهای ستیزه جو، انسان را از عذاب آتش باز می دارد.
سلمان فارسی می‌گوید: روزی حضرت فاطمه سلام الله علیها را دیدم که چادری وصله دار و ساده بر سر داشت، در شگفتی ماندم و گفتم: عجبا، دختران پادشاهان ایران و قیصر روم بر کرسی‌های طلایی می نشینند و پارچه‌های زربافت به تن می کنند، وه که این دختر رسول خداست، نه چادرهای گران قیمت بر سر دارد و نه لباسهای زیبا.
فاطمه علیهاالسلام فرمود: «یا سلمان، انّ الله ذخّر لنا الثیاب و الکراسی لیوم آخر؛ ای سلمان، خداوند لباس‌های زینتی و تخت‌های طلایی را برای ما در روز قیامت ذخیره کرده است.
حضرت زهرا سلام الله علیها سپس به خدمت پدر رفت و شگفتی سلمان را مطرح فرمود: «یا رسول الله، ان سلمان... ای رسول خدا سلمان از سادگی لباس من تعجب کرد، سوگند به خدائی که تو را مبعوث فرمود، مدت پنج سال است فرش خانه ما پوست گوسفندی است که روزها بر روی آن شترمان علف می خورد و شب‌ها بر روی آن می‌خوابیم و بالش ما چرمی است که از لیف خرما پر شده است.
در مکتب تربیتی برترین مادر دنیا
در مقاله دیگری از این ویژه‌نامه آمده است: اولین مکان مقدسی که انسان در بدو تولد در آن پرورش روحی و جسمی می یابد، محیط خانه و خانواده است و بی‌گمان سرنوشت هر انسانی ریشه در روحیات و خصلت‌های کسانی دارد که در دوران طفولیت و خردسالی، نزدیک‌ترین انسان‌ها به او بودند.
رفتار پدر و مادر هر گونه که باشد، برای کودکان که از هر نوع رشد عقلی بی بهره‌اند، الگویی مؤثر خواهد بود تا بتوانند نیکی‌ها و پلیدی‌ها را بشناسند، از این رو نقش سازنده پدر و مادر و به ویژه مادر، در تعیین سرنوشت فرزندان، بسیار درخور توجه است.
دامن پدر و مادر محیط مناسبی جهت پرورش بذر سعادت و یا شقاوت در دل فرزندان است، چرا که کودکان با علاقه و پیوندی که با اولیای خود دارند، آنها را نمونه و سرمشق خود قرار می‌دهند و می‌کوشند رفتارشان را با افعال آنها انطباق دهند.
حضرت زهرا علیها سلام که خود، تربیت یافته دامان وحی بود، به خوبی می دانست که در تربیت اسلامی از چگونگی شیر دادن به کودک و نگاه های محبت آمیز مادر و بوسه زدن بر لب‌های معصوم کودکان گرفته تا تمام حرکات و اعمال و گفتارش، بر روحیه حساس آنها تأثیر می‌گذارد.
او می دانست که باید امامانی چون حسن و حسین علیهماالسلام و شیر زنانی چون زینب و ام کلثوم را تربیت کند و نمونه‌هایی را به جامعه تحویل دهد که آیینه و معرف حقیقت روح اسلام باشند و حقایق و معارف قرآن در وجودشان جلوه‌گر باشد و انسان‌های کمال یافته‌ای که از این مکتب اعجازآمیز بیرون می آیند، به خوبی می‌توانند روح پرعظمت و نیروی وصف ناپذیر وجودی حضرت زهرا علیهاالسلام را نشان دهند.
وجود مطهر و روح بی آلایشی که نسلی پاک را به تاریخ هدیه کرد و در حقیقت، مادر روزگار همچو آن را به خود ندیده و نخواهد دید و بر ماست که با به کار بستن شیوه های تربیتی آن حضرت، در تربیت و پرورش نسلی پاک همت گماریم تا از این رهگذر، سعادت جاودان خود و فرزندانمان را تأمین کنیم.
انقلابی ترین زن در دنیای اسلام
در مقاله‌ای با عنوان انقلابی ترین زن در دنیای اسلام چنین آمده است: شخصیت زهراى اطهر سلام الله علیها، در ابعاد سیاسى و اجتماعى و جهادى، شخصیت ممتاز و برجسته ‏اى است، به طورى که همه‏ زنان مبارز و انقلابى و برجسته و سیاسى عالم مى‏توانند از زندگى کوتاه و پرمغز او درس بگیرند.
زنى که در بیت انقلاب متولد شد و تمام دوران کودکى را در آغوش پدرى گذراند که در حال یک مبارزه‏ى عظیم جهانىِ فراموش‏ نشدنى بود، آن خانمى که در دوران کودکى، سختی‌هاى مبارزه‏ دوران مکه را چشید، به شعب ابى طالب برده شد، گرسنگى و سختى و رعب و انواع و اقسام شدت‌هاى دوران مبارزه‏ مکه را لمس کرد و بعد هم که به مدینه هجرت کرد، همسر مردى شد که تمام زندگیش جهاد فی سبیل الله بود و در تمام قریب به یازده سال زندگى مشترک فاطمه‏ زهرا سلام‌الله علیها و امیرمؤمنان علیه‌السلام، هیچ سالى، بلکه هیچ نیم سالى نگذشت که این شوهر، کمر به جهاد فی سبیل الله نبسته و به میدان جنگ نرفته باشد و این زن بزرگ و فداکار، همسرىِ شایسته‏ یک مرد مجاهد و یک سرباز و سردار دایمى میدان جنگ را نکرده باشد.
پس، زندگى فاطمه‏ زهرا سلام‌الله علیها، اگرچه کوتاه بود و حدود بیست سال بیشتر طول نکشید، اما این زندگى، سرشار از جهت جهاد و مبارزه و تلاش و کار انقلابى و صبر انقلابى و درس و فراگیرى و آموزش به این و آن و سخنرانى و دفاع از نبوت و امامت و نظام اسلامى بود.
ایشان دریاى پهناورى از تلاش و مبارزه و کار و در نهایت هم شهادت است، این زندگى جهادى فاطمه‏ زهرا سلام‌الله علیها است که بسیار عظیم و فوق‏العاده و حقیقتا بى‏نظیر است و یقینا در ذهن بشر چه امروز و چه در آینده یک نقطه‏ درخشان و استثنایى است.
جهاد آن بزرگوار در میدان‌هاى مختلف، یک جهاد نمونه است، در دفاع از اسلام، در دفاع از امامت و ولایت، در حمایت از پیغمبر، در نگهدارى بزرگ‌ترین سردار اسلام، یعنى امیر مؤمنان علیه‌السلام که شوهر او بود.
امیرمومنان علیه‌السلام درباره‏ فاطمه‏ زهرا سلام ‏الله ‏علیها فرمود: «ما أغضبنی و لا خرج من امرى.»، یک‏ بار این زن در طول دوران زناشویى، مرا به خشم نیاورد و یک ‏بار از دستور من سرپیچى نکرد، فاطمه‏ زهرا سلام ‏الله ‏علیها با آن عظمت و جلالت، در محیط خانه، یک همسر و یک زن است، آن‏گونه که اسلام مى‏گوید.
محور خشم و خشنودی خداوند
رسول خدا صلی الله علیه و آله به فاطمه فرمود: «ان الله یغضب لغضبک و یرضی لرضاک؛ همانا خداوند به خشم تو خشم می کند و به خشنودی تو خشنودمی شود».
روایات در زمینه محوریت خشم و خشنودی حضرت فاطمه سلام الله علیها ازطریق منابع شیعی و سنی بسیار است، روشن است کسی که جز خدا را در عالم نمی بیند و در برابر او تسلیم مطلق است و اراده‌ای جز اراده خداوند ندارد، قهرا رضای او رضای حق و خشم او خشم حق خواهد بود و او انسان کاملی است که رفتار و کردار او، امام و اسوه و حجت خلق خداخواهد گشت.
ویژه‌نامه «طوبای ارغوان» به مناسبت شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) در فضای مجازی، در بخش تاریخ و سیره معصومین تبیان به نشانی www.tebyan.net منتشر شده است./907/ت302/پ
ارسال نظرات