مدیر گروه تفسیر ترتیبی مرکز فرهنگ و معارف قرآن تبیین کرد؛
لزوم معرفی قرآن به عنوان تنها منبع استخراج اصول زندگی اجتماعی در جامعه
خبرگزاری رسا - مدیر گروه تفسیر ترتیبی مرکز فرهنگ و معارف قرآن ضمن نهی دیدگاهی که قرآن را تنها کتاب مقدسی میداند که برای تلاوت، و ثواب بردن تعریف شده گفت: برای رفع این دیدگاه غلط باید بهصورت جدی قرآن را به عنوان منبعی موثق و مطئمن و تنها منبع استخراج راهبردها و اصول زندگی اجتماعی و فردی قرار دهیم.

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، حجتالاسلام سید علیاکبر حسینی، در رابطه با نقش جامعه قرآنی در تحولات سیاسی و اجتماعی کشور گفت: اساسا ما پیش از اینکه در حیطه و موضوع خاصی رسالت جامعه قرآنی را تعریف و واکاوی کنیم، باید رسالت عام آنها را مورد توجه قرار دهیم.
وی افزود: مطمئنا یک امر بدیهی خواهد بود که تمام کسانی که با مقوله قرآن درگیر هستند، حتی آنها با خط و نگارش و شکل قرآن میپردازند و آنهایی که از این طریق مفاهیم را با انواع تفسیر و ... استخراج میکنند، همه و همه در یک مقطع مشترکند که بستری را فراهم کنند که معارف قرآنی به جامعه منتقل شود.
این محقق و قرآنپژوه تأکید کرد: در گام اول خود، از این معارف سیراب شوند و در گام دوم این معارف را عرضه کنند؛ اگر از هنر استفاده میشود، به عنوان یک ابزار برای تسهیل این ارتباط به عنوان یک واسطه استفاده میشود که نباید از آن غافل شد و هیچ یک از حوزههای فعالیت قرآنی و جامعه قرآنی نباید در سطح مقدمات و ابزار بمانند.
هنرمندان با استفاده از ابزار هنر در نزدیککردن فضای جامعه با معارف قرآنی تلاش کنند
حسینی تصریح کرد: هنرمندان در عرصه هنر قرآنی و کسانی که به آموزش روخوانی و روانخوانی و تجوید و حوزههای مختلف قرآنی میپردازند، همیشه باید این دغدغه را داشته باشند که من رسالتم این است که یک گام برای نزدیک کردن جامعه به معرفت قرآن بردارم اما در رابطه با بصیرت و مفهوم عمیقی که نیاز ضروری و اجتنابناپذیر تحقق جامعه براساس آموزههای توحیدی و قرآنی است، جایگاه ویژهای در قرآن دارد.
نقشه راه یا چشمانداز مشخصی برای تحقق آرمانهای قرآنی به مفهوم خاص نداریم
این محقق و پژوهشگر در رابطه با جای خالی جامعه قرآنی در بسیاری از عرصههای اجتماعی و سیاسی اثرگذار گفت: این احساس مشهود است و تردیدی در آن نیست و دلیل آن نیز این است که ما نقشه راه یا چشمانداز مشخصی برای تحقق آرمانهای قرآنی به مفهوم خاص خودش نداریم.
وی ادامه داد: تلاشها و تکاپوهایی شده و توصیههایی از سوی مقام معظم رهبری و مراجع برای تعمیم تلاشهای قرآنی به حوزه مفاهیم شده است، اما واقعیت این است که بخشی از آن به صورت فرمایشی و تا حدی با مقوله شعار و تلاشهای سطحی گره خورده است و هنوز ژرفای لازم را پیدا نکرده که شاید همین موضوع مهمترین مشکل باشد.
عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در رابطه با ساماندهی جامعه قرآنی برای انسجام بیشتر آنان جهت حضور پررنگتر در تحولات سیاسی تصریح کرد: اگر ما بخواهیم تلاشهای این افراد را نادیده بگیریم و تأثیرشان را در عرصه تحولات قرآنی جامعه انکار بکنیم؛ یک کار غیر منصفانه انجام دادهایم اما آن انتظاراتی که باید به بار بنشیند و توقعاتی که بهصورت دغدغههای عمیق از طرف صاحبنظران و متولیان دینی از جمله مقام معظم رهبری مد نظر بوده و تأکید شده فکر میکنم با آنچه در زمان کنونی وجود دارد، فاصله زیادی داشته است.
وی ادامه داد: یک نوع گسستگی و یک نوع کارهای ژورنالیستی است که جامعه باید با سازوکارهای مناسب زمینههایی را فراهم کند تا به آن بستر مطلوب برای تحقق تلاشهای قرآنی برسد.
حجتالاسلام حسینی اظهار کرد: در آن صورت، قرآن، به صورت یک کالا در سبد زندگی و روابط فردی و اجتماعی قرار خواهد گرفت و کار میدانی در آن زمینه آغاز خواهد شد که در آن صورت شاخصها، ضرورتها و نیازهای مورد نظر برای نیل به این هدف معین میشود؛ اما در عرصه قرآنپژوهی از دید بنده هنوز کارها بهصورت برنامهای و با تثبیت و تحکیم مبانی تئوریک و تعیین اهداف، روشها و اصول مبانی انجام نمیشود.
بودجههای تخصیص داده شده به فعالیتهای قرآنی صرف فعالیتهای شتابزده جهت ارائه آمار میشود
حجتالاسلام حسینی ادامه داد: با هزینه کردن در فضای مناسب، طبیعتا تصمیمگیریهای خوبی میشود، با توجه به جایگاه و حرمت قرآن و بودجههایی که به این امر اختصاص داده میشود، نوعی شتاب و عجله برای رسیدن به یکسری ملاکها و آمار و ارقامی که سوری تهیه شده است، مشاهده میشود.
عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در رابطه با عدم حضور جامعه قرآنی در کنار یکدیگر در تحولات اجتماعی و سیاسی، تصریح کرد: وقتی از جامعه قرآنی صحبت میکنیم، واژهها ساده هستند و کنار هم مینشینند، اما آن محتوا و اتفاقاتی که در این جملات باید رخ بدهد، اینها بسیار با عظمت هستند؛ وقتی از جامعه قرآنی صحبت میکنیم یعنی تک تک آحاد جامعهای که جهانبینی، مبانی اخلاقی، روابط دیپلماتی و سیاسی حشر و نشر و حب و بغض، حرکات و سکناتشان از قرآن اتخاذ کنند، در حالیکه ما یک چنین پیشینهای را با این عظمت نداریم و این را باید خلق کنیم.
این قرآنپژوه ادامه داد: به تلقی بسیاری از افراد، قرآن تا حدی کتاب مقدسی است که برای تلاوت، خواندن و ثواب بردن تعریف شده است و تنها به همین بسنده شده است؛ اولین اتفاقی که باید به صورت جدی بیفتد این است که ما قرآن را به عنوان منبع بزرگ، موثق و مطئمن و به عبارتی تنها منبع استخراج راهبردها و مبانی و اصول زندگی اجتماعی و فردی قرار دهیم.
وی تأکید کرد: این باور و تلقی و چنین سامانهای که بتوانیم براساس این باور ما دانشمان و به تعبیر مقام معظم رهبری دانش موجود را براساس مبانی قرآنی بومیسازی کنیم، کار بسیار سنگینی است./9191/د102/ع
ارسال نظرات