۲۰ فروردين ۱۳۹۲ - ۱۳:۴۹
کد خبر: ۱۶۱۰۲۴
آیت الله شبستری:

شاگردی سنت همیشگی استادان حوزوی است

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه تبریز گفت: استادان حوزه علمیه هیچگاه نباید از تحصیل علم غافل شوند، نباید گونه ای وانمود شود که همه چیز را یاد گرفته و دیگر نیازی به درس نداریم.
آيت الله شبستري آيت الله شبستري

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، آیت الله محسن مجتهدشبستری، نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی امروز در دیدار جمعی از طلاب و اساتید حوزه علمیه حضرت ولی‌عصر(عج) تبریز به تشریح حقوق و تکالیف متقابل استاد و شاگرد در کلاس درس، بر اساس روایات و احادیث معتبر وارده پرداخت و اظهار داشت: هم طلبه و هم استاد ملزم به رعایت موارد اخلاقی و تکریم یکدیگر هستند.

 

وی با اشاره به این‌که تکریم استاد از دیدگاه آموزه های دینی اسلام مورد تأکید فراوان قرار گرفته است، خاطرنشان کرد: مولای متقیان فرموده‌اند؛ اگر کسی مسئله‌ای به من بیاموزد مرا بنده خود کرده است، حقیقت این سخن جایگاه والای اساتید و اهمیت به شأن استاد را نشان می دهد.

 

نماینده خبرگان رهبری ادامه داد: عالم آن کسی است که ملول نبوده و همواره بانشاط و شاداب باشد. استادان حوزوی هیچگاه نباید خود از تحصیل علم غافل شوند، انسان نباید طوری وانمود کند که همه چیز را یاد گرفته و دیگر نیازی به درس ندارد و خود را هم سطح علمای دهر بداند. چنین شخصیتی در شأن اساتید حوزوی نیست.

 

آیت الله شبستری با تشریح برخی از نکات اخلاقی مرحوم آیت الله فلسفی(ره) تصریح کرد: این‌که طلبه سطع بالا برای طلاب سطع پایین استاد باشد و تدریس کند، بهترین سنت و رسم حوزه است، البته اساتید نباید از مسائل تهذیبی غافل شوند و شایسته است در آخر هفته حدود 10 تا 15 دقیقه برای مسائل اخلاقی خود و طلاب وقت بگذارند.

 

امام جمعه تبریز تأکید کرد: در حوزه های علمیه به همان میزان که آموزش و پژوهش اهمیت دارد، مسائل اخلاقی و تربیت نفس مورد توجه ویژه قرار گرفته است، نباید برخی از برنامه های معنوی و اخلاقی حوزه را فدای برگزاری کلاس های فشرده آموزشی و فوق برنامه کرد.

 

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی خواستار برقراری رابطه معنوی و اخلاقی میان استاد و شاگرد شد و افزود: استادان حوزه پدران معنوی طلاب هستند و بایستی نسبت به مشکلات، دغدغه های فکری و مسائل اخلاقی شاگردان خود اشراف داشته و در جهت رفع آن تلاش کنند.

 

وی در پایان خطاب به طلاب علوم دینی تبریز اظهار داشت: ما واقعا شرمنده طلبه ها هستیم، جا دارد از این بهتر برای مدرسه و طلاب خدمت می کردیم، اما وسع مرکز به همین میزان است، البته باید توجه داشت که در طول تاریخ تحصیل علوم دینی در حوزه های علمیه بدون مشقت و سختی نبوده است./935/پ202/س

ارسال نظرات