۲۰ فروردين ۱۳۹۲ - ۱۵:۴۸
کد خبر: ۱۶۱۰۵۶
حجت الاسلام والمسلمین مبلغی:

همزیستی در نگاه اسلام بر چهار پایه‌ عواطف، اخلاق، عدالت و تعامل استوار است

خبرگزاری رسا ـ رییس دانشگاه مذاهب اسلامی گفت: دین اسلام نگاه خود به همزیستی را بر چهار پایه "عواطف اجتماعی"، "اخلاق اجتماعی"، "عدالت اجتماعی" و "تعامل اجتماعی" استوار کرده است.
حجت‌الاسلام والمسلمين احمد مبلغي

 به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از روابط عمومی مرکز تحقیقات اسلامی مجلس، حجت الاسلام والمسلمین مبلغی در حاشیه دوازدهمین کنفرانس بین‌المللی علوم فقهی در کشور عمان در نشستی با تعدادی از شبکه ماهواره‌ای خاطرنشان کرد: جامعه‌ای توان و امکان همزیستی با یکدیگر را دارد که زندگی جمعی را بر این چهارپایه بنا کند.

وی ادامه داد: مسلمانان باید این نظریه همزیستی اسلام را که بر این چهار پایه استوار است در میان خود اجراء و محقق نمایند.

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه به دلیل ناشناخته ماندن نظریه تعایش (همزیستی ) در اسلام، رشته‌های ارتباطی جوامع اسلامی با یکدیگر قطع شده است.

رییس دانشگاه مذاهب اسلامی افزود: تا زمانی که ما برای دریافت نظریه همزیستی و عمل به آن بازگشتی به اسلام نداشته باشیم، نمی‌توانیم مشکلات جامعه اسلامی را که در عرصه تعاملات بروز و ظهور یافته است، برطرف کنیم.

رییس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس گفت: جامعه‌ای که فاقد احساسات و عواطف متقابل نسبت به یکدیگر باشد در معرض کینه توزی هایی قرار دارد که ممکن است به دشمنی ختم شود.

حجت الاسلام مبلغی افزود: بر همین اساس، اسلام اولین پایه خود را ایجاد احساس و عاطفه متقابل در سطح اجتماعی قرار داده است.

وی بیان داشت: در روایات نبوی سخن از توادّ و تحابّ (دوستی ورزی متبادل) به میان آمده و در حدیثی فرموده است که امت من همواره در خیر هستند مادام که به یکدیگر دوستی بورزند و این نشان می دهد که مراد صرفا یک دوستی فردی و یا نیمه اجتماعی محدود نبوده است؛ بلکه عواطف اجتماعی به عنوان عاملی قوام بخش به امت و خیر امت مراد شده است.

رییس دانشگاه مذاهب اسلامی با اشاره به اهمیت اخلاق به عنوان پایه دوم شکل گیری زندگی و همزیستی مشترک در اسلام، گفت: اگر اخلاق، از جامعه رخت بربندد و جامعه اسلامی از آن تهی شود بستر و زیرساخت اصلی شکل گیری ارزش‌ها و حتی گرایش به دین دچار ضعف غیر قابل جبران خواهد شد.

وی ادامه داد: مسلمانان باید اخلاق اسلامی را نسبت به هم رعایت کنند. و اسلام بر "برِّ" که برترین و برجسته ترین نقطه اخلاق عملی و کاربردی است، تمرکزی جدی و حداکثری کرده است.

نماینده حوزه علمیه قم در کنفرانس فقه عمان افزود: دریغا که مسلمانان کوششی برای فهم ابعاد و مؤلفه‌های برّ که می تواند تحت عنوان نظریه برّ در اسلام مطرح شود، به عمل نیاورده اند؛ در نتیجه بخشی از نگاه اخلاق اجتماعی و کاربردی اسلام مجهول و مغفول مانده است.

مبلغی پایه سوم همزیستی در نگاه اسلام را برقراری عدالت در مناسبات اجتماعی معرفی کرد و گفت: امروزه باید اتباع مذاهب نسبت به هم رفتارهایی در چارچوب عدل داشته باشند؛ وقتی اسلام عدالت با دشمنان را هم لازم شمرده، و فرموده است "ولا یجرمنکم شنآن قوم علی ألا تعدلوا اعدلوا هو اقرب للتقوی"، مسلمانان به طریق اولی باید در مناسبات خود داوری‌هایی مبتنی بر عدل را در پیش بگیرند.

وی گفت: اسلام برای شکل گیری زندگی جمعی تعامل را ضروری شمرده است و از آن با عناوینی مثل تعایش، تعاشر و تعاون یاد کرده است.

دانشگاه مذاهب اسلامی در چارچوب نظریه همزیستی عمل خواهد کرد

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: دانشگاه مذاهب اسلامی دنبال ایجاد زیرساخت‌های دانشی برای امت اسلام است و در این دانشگاه فقه همه مذاهب و فقه مقارن با رویکردهای جدید به صورت تخصصی ارائه می‌شود.

مبلغی یادآورشد: این دانشگاه دنبال این است که با ایجاد تعامل جدی با دانشگاه‌های کشورهای اسلامی در چارچوب نظریه همزیستی اسلامی عمل کند./916/د102/ع

 

ارسال نظرات