۲۱ فروردين ۱۳۹۲ - ۱۱:۳۱
کد خبر: ۱۶۱۱۸۳
استاد جامعه شناسی دانشگاه تهران:

نسل جوان باید آوینی و اندیشه ها و سبک او را بشناسد

خبرگزاری رسا ـ استاد جامعه شناسی دانشکده علوم اجتماعی تهران در آیین بیستمین سالگرد شهادت سید مرتضی آوینی بر ضرورت آشنایی نسل جوان با شهید آوینی و سبک و اندیشه او و دانشگاهی شدن افکار وی تاکید کرد.
ابراهيم فياض
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، ابراهیم فیاض، استاد جامعه شناسی دانشکده علوم اجتماعی تهران در آیین بیستمین سالگرد شهادت سید مرتضی آوینی که در سالن همایش‌های بین المللی برج میلاد برگزار شد بر آشنایی نسل جوان با شهید آوینی و سبک و اندیشه او تاکید کرد و در تبیین اهمیت کار های سید مرتضی آوینی در ساخت مستند اظهار داشت:روایت فتح ثبت یک واقعه بسیار مهم که موجب انقطاع تاریخی ما از انحطاط بود است.
فیاض افزود: در واقع جنگ تحمیلی جنگی بود که پس از سالیان متمادی که رو به انحطاط بودیم به ما هویت داد.
وی با بیان این‌که در این جنگ، کل اقوام ایرانی اعم از سنی، ارمنی و ... برای دفاع از کشور همدل شدند عنوان داشت: این همدلی و اتحاد برای ما یک انسجام و هویت بخشی بود و آوینی باید چنین چیزی را به تصویر می‌کشید که کار سختی بود.
فیاض کارهای آوینی را بسیار به واقعیات جبهه نزدیک دانست و عنوان داشت: حتی ما که در جبهه بودیم نیز با این مجموعه مانوس بودیم و وقتی برای گرفتن فیلم به میان ما می‌آمد بچه‌های جبهه به خوبی با او ارتباط می‌گرفتند و یکی از شوخی‌های ما در جبهه مربوط به همین مجموعه روایت فتح بود و این نشان دهنده ملموس بودن و واقعی بودن این مجموعه حتی برای خود افرادی بود که این مجموعه درباره آن‌ها ساخته می‌شد.
این استاد دانشگاه در تبیین علت ماندگاری سبک آوینی دو علت را موجب ماندگاری آثار وی دانست و بیان داشت: این روایت، ثبت یک واقعیت تاریخی و بازتولید یک واقعیت زمانی و تاریخی است که رخ داده بود و از سوی دیگر، اولین روایت از این واقعه تاریخی نیز مستند روایت فتح آوینی بود.
فیاض با بیان این‌که بدون ادبیات شهودی نمی‌شد این جنگ را تعریف کرد، عنوان داشت: آوینی در روایت خود از جنگ نمی‌توانست از ادبیات گذشته استفاده کند، چون این جنگ مانند جنگ‌های پیشین نبود و آوینی در روایت چنین ادبیاتی جزو نخستین‌ها است.
فیاضی در پایان در اشاره به ضرورت ترویج اندیشه‌های شهید آوینی و انتقال آن به نسل جوان تاکید داشت: نسل جدید باید آوینی و سبک او را بشناسد و سبک و کارهای آوینی باید دانشگاهی و در چارچوب تئوریک ریخته شود و با این کار است که می‌توان ارزش‌ها و آن چه را که آوینی گفته است، در چارچوب صدا و سیما زنده کرد./959/پ203/ص
ارسال نظرات