۲۲ فروردين ۱۳۹۲ - ۱۶:۱۷
کد خبر: ۱۶۱۳۶۲
روزنامه صهیونیستی تایمز:

حمله اسرائیل به ایران با پاسخی قوی مواجه می‌شود

خبرگزاری رسا ـ روزنامه تایمز اسرائیل در گزارشی تحلیلی دلایلی را ارائه کرده و بر این باور است که سال 2013، سال حمله نظامی به ایران نخواهد بود.
اسرائيل

 

به گزارش خبرگزاری رسا، روزنامه تایمز اسرائیل درگزارشی درباره توان حمله رژیم صهیونیستی به ایران نوشت: هر روز یکی از چهره‌های جدید تندروی اسرائیلی به بیان دیدگاه‌های خود در خصوص اینکه حمله‌ای به تاسیسات هسته‌ای ایران در راه است، می‌پردازد.

در تحلیل‌های این افراد، هماره به خط قرمز اسرائیل نگریسته می‌شود و روی کمک آمریکا نیز به عنوان یک متغیر تصمیم‌گیری حساب می‌شود. به همین خاطر، اکنون در حدود سه سال است که حمله به ایران قریب‌الوقوع به‌نظر می‌رسد.

 

نویسنده این گزارش تحلیلی که «دانیل فرانک» نام دارد، بر این باور است که چنین حمله‌ای قریب‌الوقوع نیست و دست‌کم تا سال 2014 انجام نخواهد شد. علاوه بر آن، احتمال این حمله ربط چندانی به خطوط قرمز اسرائیل ندارد بلکه مربوط به سایر عوامل است.

 

این نویسنده تایمز در تشریح دلایل خود تصریح می‌کند که هرگونه حمله اسرائیل به ایران با پاسخی قوی مواجه می‌شود که محاسبات داخلی اسرائیل را تغییر می‌دهد. اگر تاسیسات هسته‌ای اسرائیل هدف قرار گیرند، سیلی از موشک‌ها از ایران و لبنان راهی اسرائیل خواهد شد. بعید است حماس وارد عمل شود اما برخی دیگر از گروه‌ها و همچنین احتمالا سوریه وارد عمل می‌شوند.

 

فرانک همچنین معتقد است که چنین حمله‌ای به هدف قرار گرفتن اهداف غربی در سراسر جهان انجامیده و کشورهای آمریکا و عربستان سعودی هم از این حملات در امان نمی‌مانند.

 

این بدان معناست که اسرائیل با جنگ سوم لبنان مواجه شده که بر خلاف جنگ دوم، اسرائیل به‌طور دقیق از زمان آن پیش‌بینی داشته است. از این رو، به سه علت اسرائیل تا زمانی که به واقع ضرورتی برای حمله وجود نداشته باشد، صبر خواهد کرد: اول به علت دفاع موشکی، دوم به علت جنگ داخلی سوریه و سوم به علت وضعیت اقتصاد ایران.

 

سیستم دفاع موشکی اسرائیل از نظر فنی هنوز با آن چیزی که باید باشد تا بتواند در برابر حملات موشکی حزب‌الله و ایران مقاومت کند، فاصله دارد. در حال حاضر ایران 300 موشک شهاب 3 دراختیار دارد که می‌توانند هر نقطه‌ای را در اسرائیل هدف قرار دهند. در جبهه دیگر، حزب‌الله نیز 5000 موشک در اختیار دارد که هر نقطه‌ای از اسرائیل را هدف قرار می‌دهند. وزن کلاهک این موشک‌ها به 800 کیلوگرم می‌رسد و دقت بالایی دارند. علاوه بر این 45 هزار موشک دیگر نیز در اختیار حزب‌الله است.

 

اگر چه سیستم پدافندی گنبد آهنین در اسرائیل به‌کار گرفته شده و دقت آن نیز بیش از 85 درصد بوده است اما عمل‎کرد آن محدود است. برد موشک‌های گنبد آهنین 70 کیلومتر است در حالی که باید به 250 کیلومتر برسد. علاوه بر آن فعلا تنها 5 سیستم موشکی گنبد آهنین در اسرائیل فعال است که تنها می‌توانند از مناطقی محدود حفاظت کنند. بدیهی است که در شرایط محدودیت گنبد آهنین، این سیستم مجبور است تنها از مراکز راهبردی حفاظت کند و نه مناطق جمعیتی. اسرائیل به ده سیستم دیگر گنبد آهنین نیاز دارد و تولید این تعداد، 2 سال زمان می‌برد.

 

مهم‌ترین سیستم دفاع موشکی اسرائیل در برابر حزب‌الله، «فلاخن داوود» نام دارد که تا سال 2014 آماده نخواهد شد. این سیستم مخصوص موشک‌های میان‌برد است و با هدف مقابله با موشک‌های مرگبار حزب‌الله ساخته می‌شود. البته اسرائیل دارای سیستم پدافند موشکی پیکان نیز هست که برای هدف قرار دادن موشک‌های دوربرد ایرانی طراحی شده‌اند. هرچند که موشک‌های پیکان 2 در حال حاضر در اختیار ارتش اسرائیل هستند اما اسرائیل در حال طراحی سیستم پیکان 3 است که می‌توانند موشک‌های بالستیک را در فضای خارج از جو و قبل از رسیدن به قلمرو اسرائیل هدف قرار دهند. این موشک که ویژه سلاح‌های کشتار جمعی طراحی شده است سال 2016 آماده خواهد شد.

 

از سوی دیگر، جنگ داخلی سوریه نیز برای اسرائیل بسیار مهم است. از دید اسرائیلی‌ها، هرچه این جنگ طولانی‌تر شود و هر چه محور ایران – سوریه – حزب‌الله بیشتر خسارت ببیند، برای اسرائیل بهتر خواهد بود. در اینجا هم سه فاکتور مهم است، اولی این است که اگر حکومت سوریه دیگر وجود نداشته باشد، نیروهایی که در صورت حمله به ایران، به اسرائیل پاسخ می‌گویند، کمتر خواهند شد.


 ثانیا سوریه مسیری برای ارسال سلاح ایرانی به لبنان و برای حزب‌الله است. بدون بر سر کار بودن اسد در سوریه، دریافت مهمات برای حزب‌الله سخت‌تر خواهد شد.


 ثالثا، حزب‌الله بخش زیادی از تسلیحات خود را در خاک سوریه ذخیره کرده است تا ارتش اسرائیل قادر به حمله به آنها نباشد. سوریه به حدی برای ایران مهم است که نتانیاهو به این کشور پیشنهاد داده بود در مقابل قطع ارتباط با ایران و حزب‌الله کل بلندی‌های جولان را به سوریه بازگرداند.

 

سومین دلیل مدنظر فرانک آن است که چون شرایط اقتصادی ایران در حال سخت‌تر شدن است و به زعم او، انزوای ایران رو به افزایش است، با گذشت زمان اسرائیل راحت‌تر می‌تواند جامعه بین‌المللی را برای حمله به ایران راضی کند.

 

به همین دلایل، اسرائیل هر یک روزی را که بتواند به ایران حمله نکند، صبر خواهد کرد./994/ب101/د

ارسال نظرات