به مناسبت سالروز شهادت حضرت فاطمه زهرا؛
ویژه نامه اینترنتی «لیلةالقدر» منتشر شد
خبرگزاری رسا ـ ویژه نامه اینترنتی «لیلةالقدر» به مناسبت سالروز شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) در پایگاه اطلاعرسانی راسخون منتشر شد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، ویژه نامه اینترنتی «لیلةالقدر» شامل بانک احادیث، بانک پیامک، معرفی نرمافزار، معرفی پایگاهها، پرسش و پاسخ، گالری تصاویر، کارت پستال، بانک صوت و فیلم، تلفن همراه و سایر مقالات در پایگاه اینترنتی راسخون منتشر شد.
از جمله مقالات این ویژهنامه میتوان به غصب فدک؛ آتشی بر انگیخته، گزیدههایى از زندگی و فضایل و سیره سیاسی حضرت زهرا، فاطمه(س) در کلام الهی، عصمت صدیقه کبری فاطمه زهرا(س)، ثمرات علمی و عملی تبیین شخصیت حضرت فاطمه(س)، فاطمه بنیانگذار تشیع، فضایل قرآنی فاطمه(س)، حضرت زهرا(س) در اندیشه امام خمینی(ره)، وصایای حضرا فاطمه(س) و فاطمه(س) از نگاه اهلبیت(ع) اشاره کرد.
فاطمه(ع) در کلام الهی
در مقالهای با عنوان فاطمه (ع) در کلام الهی میخوانیم: قرآن مجید که کلام راستین خداست و در نهایت اتقان و درستی قرار دارد، بی هیچ شک و شائبه ای بازگوکننده حقایقی است که ذهن بشری از نیل به بسیاری از آنها، عاجز و ناتوان است، فاطمه زهرا(ع) نیز حقیقتی بیمانند دارد که جز در سایهسار قرآن و کلام معصومان نمیتوان بدان دست یافت.
قرآن کریم، خداوند را نور آسمانها و زمین میخواند و تصریح میکند که او هر فردی را که بخواهد، به نور خویش هدایت میکند، در ادامه می فرماید:« (این نور هدایت) در خانههایی است که خداوند اذن فرموده است رفعت بیابند، خانههایی که نام خدا در آنها ذکر میشود و مردانی که تجارت و معامله، آنان را از یاد الهی غافل نمیکند و میترسند از روزی که در آن، دلها و چشمها زیر و رو میشود، صبح و شام در آنها، تسبیح او میگویند.»
هنگامی که پیامبر خدا(ص) آیات مذکور را تلاوت کرد، یکی از اطرافیان حضرت پرسید: یا رسول الله! این خانهها کدام خانه هایند، فرمود:«خانه های انبیا»، ابوبکر برخاست و گفت: یا رسول الله، آیا خانه فاطمه و علی از مصادیق این آیه است، پاسخ شنید:«آری، از برترین مصادیق آن است.»
قرآن برای تبیین و معرفی نور خداوند، مثالی ذکر میکند: «مثل نور خداوند، مثل چراغدانی است که درون آن، چراغی گذارده باشند».
راوی می گوید: از امام(ع) درباره این کلام الهی پرسیدم، فرمود:«آن چراغدان، فاطمه(ع) است و آن چراغ، امام حسن(ع) و آن زجاجه (فانوس یا حباب شفاف)، امام حسین (ع)است.» این بیان در حقیقت اشاره به جایگاه والا و متعالی فاطمه(ع) و فرزندانش در عالم تکوین و هدایت بشر دارد.
امام(ع)، ذیل این آیه قرآن که میفرماید:«ستاره ای درخشنده چون مروارید»، فرمود:«فاطمه ستاره درخشان و فروزانی از میان جمله زنان عالم است.»
امام باقر(ع) درباره آیه«همانا آن از مسائل مهم است و هشدار و انذاری است برای همه انسانها» فرمود:«یعنی فاطمه»، واژه «کُبَر» جمع«کبری» و تأنیث اکبر است، بنابراین، آیه مذکور چنین معنا میشود:«فاطمه زهرا(ع) یکی از بزرگان است».
در بیانی کوتاه میتوان گفت: این تفسیر، عظمت معنوی آن بانوی بزرگوار اسلام را بازگو میکند که در اثر آراستهشدن وی به سجایا و کمالات الهی برایش حاصل گشته است.
حضرت فاطمه (س) در اندیشه امام خمینی(ره)
در مقاله دیگری از ویژهنامه لیلةالقدر حضرت زهرا(س) در اندیشه امام خمینی(ره) چنین آمده است: حضرت فاطمه (س) در اندیشه امام خمینی در دو قسمت حوزه عرفان و حوزه سیاست پررنگ است.
امام خمینی در آثارشان مقام ائمه اطهار(س) را به لحاظ مراتب معنوی و باطنی مساوی رسولالله (ص) دانستهاند، اگرچه رسول اکرم(ص) در باطن اصل و ائمه(ع) پیرو و به تبع آن حضرت مطرح شدهاند، اما از آنجا که «کلهم نور واحد» هستند، ترتب پیامبر (ص) بر حضرت زهرا(س) ترتب زمانی است و نه رتبی.
به نظر امام خمینی رسول اکرم(ص) و ائمه(ع) قبل از این عالم، انواری بودهاند در ظل عرش و در انعقاد نطقه و طینت از بقیه مردم امتیاز داشتهاند و مقاماتی دارند الی ماشاءالله، چنانکه در روایات معراج جبرئیل عرض میکند: «لو دنوت انمله لاحترقت؛ هرگاه کمی نزدیکتر میشدم، سوخته بودم» یا این فرمایش که «ان لنا مع الله حالات لایسعه ملک مقرب و لانبی مرسل؛ ما با خدا حالاتی داریم که نه فرشته مقرب آن را میتواند داشته باشد و نه پیامبر مرسل»، این جزء اصول مذهب ماست که ائمه (ع) چنین مقاماتی دارند، این مقامات سوای وظیفه حکومت است، مطابق این اندیشه، اگر حضرت زهرا(س) در زمان پیامبر(ص) میبودند رسالت را بر عهده میگرفتند.
نکته عرفانی دیگری که امام به تبع از عارفان بزرگوار اسلام در مقام حضرت زهرا(س) به خوبی تحلیل کردهاند، در تفسیر سوره لیلهالقدر است، عارفان در آثارشان نماد روز را به امیرمؤمنان(ع) و نماد شب را به حضرت زهرا(س) تطبیق کردهاند، روز مظهر ولایت و شب مظهر غیب است.
در روز ماه رمضان تکلیف روزهداری بر عهده روزه دار است و در شب رمضان، تکلیف برداشته میشود، در روایات شیعه، لیلهالقدر را به صدیقه طاهره(س) تطبیق کردهاند، در حقیقت لیلهالقدر از باطن مبارک فاطمه نازل میشود، به اعتقاد امام خمینی(ره) دلالت بر آنچه احتمال دادیم از حقیقت لیلهالقدر میکند حدیث شریف طولانی که در تفسیر برهان از کافی شریف نقل فرموده و در آن حدیث است که نصرانی میگفت به حضرت موسی بن جعفر که تفسیر باطن «حم والکتاب المبین انا انزلناه فی لیله مبارکه اناکنا منذرین، فیها یفرق کل امر حکیم» چیست، امام فرمود: اما «حم، محمد صلی الله علیه و آله است و اما کتاب مبین، امیرمؤمنان علی است و اما الیله، فاطمه علیهماالسلام است.
نکته عرفانی دیگری که بارها امام خمینی در مورد حضرت صدیقه(س) مطرح کردهاند، تنزیل جبرئیل در مجلس حضرت فاطمه(س) بوده است، جبرئیل آنگونه که قرآن توصیف فرموده بزرگترین فرشته خداست که مأمور علم در جهان است، تمام علومی که در عالم منتشر میشود از خزینه فرشتهای به نام جبرئیل نازل میشود، خداوند از وی به «قوی و امین» تعبیر نموده و کفر به جبرئیل را کفر به خدا میداند.
عارفان در تنزیل معانی از عالم غیب سخن عمیقی دارند، به نظر عرفا پیامبر صرفا آینهای نبود که سخن خدا را در خود منعکس کند بلکه نزول و تنزیل رابطهای مستقیم با حقیقت فردی دارد که به روی وحی نازل میشود، در حقیقت مطابق اندیشه عرفانی، پیامبر(ص) به لحاظ قدرت باطنی به درجهای بود که جبرئیل را از مرتبه عقول نازل میکردند و مانند بچه دبستانی بدنیا میآوردند و با وی گفتگو میکند.
فاطمه علیها السلام از نگاه اهل بیت
در مقالهای حضرت فاطمه(س) از نگاه اهلبیت(ع) چنین مطرح شده است: در روایات مختلف و به مناسبت هاى گوناگـون از پیامبر(ص) نقل شده است: «ان الله لیغضب لغضب فاطمه و یرضـى لرضاها؛ خداوند به هنگام خشمگین شدن فاطمه خشمگیـن مـىشـود و هنگام خـشنـودى او خـشنود مىگردد و در برخى روایات چنیـن نقل شده است: «انها بضعه منى یوذینى ما آذاها؛ او پاره تـن من است، هر که او را آزرده نمـایـد، مـرا آزرده کـرده است» و در بعضـى نقلها اضافه شـده است: «و یسرنـى ما سـرها؛ آنچه او را شـاد نمـایـد، مـرا شـاد مـى گـردانـد».
امام حسـن(ع) در موارد متعددى راجع به مادر گرامیـش، سخـن گفته است، از جمله نقل شـده است: «مـادرم را دیـدم که در شب جمعه در محراب عبادت ایستاده و پیـوسته تا هنگامـى که خـورشید پهنه افق را فرا گرفته بود، مشغول رکـوع و سجـود بـود و شنیـدم که براى مردان و زنان باایمان دعا مىکرد و اسامى یکایک آنها را مـىبـرد و براى خویشتـن چیزى از خدا نخـواست، عرض کردم: «مادر، چرا همان گـونه که براى دیگران دعا مىکنى، براى خـود دعا نمى کنى»، فرمود:«فـرزنـدم، اول همسـایه، بعد از آن خـانه».
امام حسیـن(ع) در مـوارد متعددى از مـادرش فـاطمه به عظمت یـاد کرده و از اینکه مادرى چـون فاطمه دارد، مباهات مـىکند و آن را از امتیازات و برترى خـود بر دیگران به حساب مـىآورد، در جریان عاشـورا ایـن مـوضـوع به خـوبـى مشـاهـده مـى شود .
در روز عاشورا بعد از شهادت على اصغر، امام حسیـن(ع) بر مرکب خویـش سـوار شد و براى جنگ و جهاد حرکت کرد و اشعارى خـواند که مضمونش چنین بود:«عمر سعد با لشکرى سنگیـن براى ظلم و ستـم به سوى مـن آمده، نه به جهت کار ناشایستـى که از من سر زده باشـد، تنها جرم مـن آن است که به روشنایـى خـورشیـد و ماه (پیامبـر و علـى) افتخار مـى کردم، به علـى که پـس از پیامبر برترین بود و به پیامبر قرشى از طرف پدر و مادر، بهتریـن مخلـوقات، پدرم بـود و بعد از آن مـادرم، پـس مـن فـرزنـد بهتـریـن انسـانها هستم.
ویژه نامه اینترنتی «لیلةالقدر» به مناسبت سالروز شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) در پایگاه اطلاعرسانی راسخون منتشر شده است و علاقمندان به مشاهده و استفاده از این ویژهنامه میتوانند به نشانی اینترنتی www.rasekhoon.net مراجعه کنند./907/ت302/پ
ارسال نظرات