به مناسبت سالروز شهادت دخت نبی؛
ویژه نامه اینترنتی «پرسمان حضرت زهرا» منتشر شد
خبرگزاری رسا ـ ویژه نامه اینترنتی «پرسمان حضرت زهرا» به مناسبت سالروز شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) در پایگاه اطلاعرسانی راسخون منتشر شد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، ویژه نامه اینترنتی «پرسمان حضرت زهرا» شامل موضوعاتی همچون کلام گهربار حضرت فاطمه(س)، حضرت فاطمه(س) از نگاه اهلبیت(ع) و پیامک های شهادت حضرت فاطمه(س) در پایگاه اینترنتی راسخون منتشر شد.
از جمله مقالات این ویژهنامه میتوان به کیفیت شهادت و وصیت حضرت فاطمه زهراء علیها السلام، زمان شهادت حضرت فاطمه زهراء علیها السلام، قاتل حضرت زهراء علیها السلام کیست، چرا حضرت فاطمه علیها السلام را در شب دفن نمودند و علت اختلاف در محل دفن حضرت فاطمه علیها السلام اشاره کرد.
علت گریه های حضرت فاطمه علیها السلام، حکمت بخشش فدک به حضرت فاطمه علیها السلام، عبادت و بندگی حضرت فاطمه علیها السلام، حجاب و عفاف حضرت فاطمه علیها السلام، آشنایی با کمالات و فضایل حضرت فاطمه علیها السلام، جایگاه حضرت فاطمه زهرا علیها السلام در روایات و سیمای حضرت فاطمه زهرا علیها السلام در روز قیامت برخی دیگر از مقالات این ویژهنامه است.
کیفیت شهادت و وصیت حضرت فاطمه زهراء علیهاالسلام
در موضوعی کیفیت شهادت و وصیت حضرت فاطمه زهرا علیهاالسلام در منابع شیعه و سنی اعم از تاریخی و روایی چنین آمده است: در کتاب روضة الواعظین روایت کردهاند که حضرت فاطمه علیهاالسلام را بیماری شدیدی عارض گردید و تا چهل روز ممتد شد، چون خبر وفات آن حضرت علیهاالسلام به او رسید ام ایمن و اسماء بنت عمیس و حضرت امیرمؤمنانعلیهالسلام را حاضر ساخت و گفت: ای پسرعم، از آسمان خبر فوت به من رسیده و من عازم سفر آخرتم، تو را وصیت میکنم به چیزی چند که در خاطر دارم.
چون خبر شهادت حضرت زهرا در مدینه منتشر شد، شیون از خانههای مدینه بلند شد و مردم جمع شده بودند و گریه میکردند و انتظار بیرون آمدن پیکر حضرت را میکشیدند، پس ابوذر بیرون آمد و گفت: بیرون آوردن آن حضرت را به تأخیر انداختند، پس مردم متفرق شده، برگشتند، چون پاسی از شب گذشت و دیدهها به خواب رفت، جنازه را بیرون آوردند، امیرمؤمنان و حسن و حسین علیهم السلام و عمار و مقداد و عقیل و زهیر و ابوذر و سلمان و بریده و گروهی از بنیهاشم و خواص آن حضرت، بر آن بانوعلیهاالسلام نمازگزاردند و در همان شب دفن کردند.
حضرت امیر علیه السلام فرمود: ای دختر رسول خدا آنچه خواهی وصیت کن، پس بر بالین آن حضرت نشست و هر که در آن خانه بود بیرون کردند، پس ساعتی هر دو گریستند، حضرت علی علیه السلام سر فاطمه علیهاالسلام را مدتی به دامن گرفت و به سینه خود چسبانید و فرمود: هر چه میخواهی وصیت کن، آنچه فرمایی به عمل میآورم و امر تو را بر امر خود اختیار میکنم.
فاطمه علیهاالسلام فرمود: خدا تو را جزای خیر دهد ای پسرعم رسول خدا، وصیت میکنم تو را اول که بعد از من امامه را به عقد خود درآوری، او برای فرزندان من مثل من است، پس فرمود: برای من تابوتی قرار ده، زیرا که ملائکه را دیدم که صورت تابوت برای من ساختند، پس فرمود: باز وصیت میکنم تو را که نگذاری که یکی از آنها که بر من ستم کرده و حق مرا غصب کردند بر جنازه من حاضر شوند، زیرا که ایشان دشمن من و دشمن رسول خدایند و نگذاری که احدی از ایشان و نه از اتباع ایشان، بر من نماز بخوانند و مرا در شب دفن کنی، در وقتی که دیدهها در خواب باشد.
ابن شهرآشوب و دیگران روایت کردهاند چون خواستند که آن حضرت علیهاالسلام را در قبر گذارند، دو دست شبیه دستهای رسول خدا صلی الله علیه و آله از میان قبر پیدا شد و آن حضرت را گرفت و به قبر برد.
در کشف الغمه روایت کردهاند چون وفات حضرت فاطمه علیهاالسلام نزدیک شد، اسماء بنت عمیس را گفت: آبی بیاور که من وضو بگیرم، پس وضو گرفت، به روایتی دیگر غسل کرد و بوی خوش طلبیده و خود را خوشبو گردانید و جامههای نو طلبید، پوشید و فرمود: ای اسماء، جبرئیل در وقت وفات پدرم از بهشت، چهل درهم کافور آورد، حضرت آن را سه قسمت کرد و یک بخش را از برای خود گذاشت و یکی را برای من و یکی را برای علی، آن کافور را بیاور که مرا به آن حنوط کنند، چون کافور را آورد، فرمود: نزدیک سر من بگذار، پس رو به قبله خوابید و جامهای بر روی خود کشید و فرمود: ای اسماء مدتی صبر کن، بعد از آن مرا صدا کن، اگر جواب نگویم، علی را طلب کن و بدان که من به پدر خود ملحق گردیدهام.
اسماء ساعتی انتظار کشید، بعد از آن فاطمه علیهاالسلام را ندا کرد، صدایی نشنید، پس گفت: ای دختر مصطفی، ای دختر بهترین فرزندان آدم، ای دختر بهترین کسی که بر روی زمین راه رفته است، ای دختر آن کسی که در شب معراج به مرتبه قاب قوسین او ادنی رسیده است، چون جواب نشنید جامه را از روی مبارکش برداشت، دید که مرغ روحش به ریاض جنت پرواز کرده است، پس بر روی آن حضرت افتاد و آن حضرت را میبوسید و میگفت: چون به خدمت حضرت رسول صلی الله علیه و آله میرسی، سلام اسماء بنت عمیس را به آن حضرت برسان.
در این حال امام حسن و امام حسین علیهماالسلام از در آمدند و گفتند: ای اسماء، چرا مادر ما در این وقت به خواب رفته است، اسماء گفت: مادر شما به خواب نرفته ولیکن به رحمت خداوندی واصل گردیده است، پس حضرت امام حسن علیه السلام خود را بر روی آن حضرت افکند و روی انورش را میبوسید و میگفت: ای مادر با من سخن بگو پیش از آن که روحم از جسد مفارقت کند و حضرت امام حسین علیه السلام بر پایش افتاد و میبوسید و میگفت: ای مادر بزرگوار، منم فرزند تو حسین، با من سخن بگو پیش از آن که دلم شکافته شود و از دنیا مفارقت کنم.
پس اسماء گفت: ای دو جگر گوشه رسول خدا بروید و پدر بزرگوار خود را خبر کنید و وفات مادر خود را به او برسانید، پس ایشان بیرون رفتند، چون نزدیک مسجد رسیدند صدا به گریه بلند کردند، پس صحابه به استقبال ایشان دویدند و گفتند: سبب گریه شما چیست ای فرزندان رسول خدا، حق تعالی هرگز دیده شما را گریان نگرداند، مگر جای جد خود را خالی دیدهاید و از شوق ملاقات او گریان گردیدهاید، گفتند: مادر ما از دنیا مفارقت کرد، چون امیرمؤمنان این خبر را شنید، فرمود: بعد از تو خود را به که تسلی دهم.
چرا حضرت فاطمه علیها السلام را در شب دفن کردند
در ذیل موضوع دیگری از این ویژهنامه آمده است: از حضرت صادق علیهالسلام پرسیدند: به چه سبب حضرت امیرمؤمنان علیه السلام، فاطمه علیهاالسلام را در شب دفن نمود، حضرت فرمود: برای آن که فاطمه علیهاالسلام وصیت کرده بود که آن دو مرد اعرابی که هرگز ایمان به خدا و رسول نیاورده بودند بر او نماز نخوانند.
از حضرت علی علیه السلام، از علت دفن فاطمه علیهاالسلام در شب پرسیدند، فرمود: زیرا که او خشمناک بود بر جماعتی و نمیخواست آنها بر جنازه او حاضر شوند و حرام است بر کسی که ولایت و محبت آن جماعت را داشته باشد، که بر احدی از فرزندان فاطمه نماز کند.
علت اختلاف در محل دفن حضرت فاطمه علیها السلام
در بخش دیگری در پاسخ به این که علت اختلاف محل دفن حضرت فاطمه(س) چیست آمده است: چون به روایتی حضرت علی علیه السلام بر دور قبر آن حضرت هفت قبر دیگر ساخت که ندانند قبر آن بانو علیهاالسلام کدام است.
به روایتی دیگر چهل قبر دیگر را آب پاشیدند که قبر آن حضرت مشخص نباشد و به روایت دیگر قبر آن حضرت را با زمین هموار کرد که علامت قبر معلوم نباشد، این کارها برای آن بود که موضع قبر آن حضرت را ندانند و بر قبر ایشان نماز نخوانند و خیال نبش قبر آن را به خاطر نگذرانند.
به این سبب در مورد محل قبر آن بانو علیهاالسلام اختلاف نظر واقع شده است، بعضی گفتهاند در بقیع نزدیک قبور ائمه بقیع است و بعضی گفتهاند میان قبر حضرت رسالت و منبر آن حضرت دفن شده است، زیرا که حضرت فرمود: میان منبر و قبر من باغی از باغهای بهشت است و منبر من بر دری از درهای بهشت است، اصح آن است که آن حضرت را در خانه خود دفن کردند، چنانچه روایت صحیح بر آن دلالت میکند، ابن شهرآشوب و دیگران روایت کردهاند چون خواستند که آن حضرت علیهاالسلام را در قبر گذارند، دو دست شبیه دستهای رسول خدا صلیالله علیه و آله از میان قبر پیدا شد، و آن حضرت را گرفت و به قبر برد.
حکمت بخشش فدک به حضرت فاطمه(س)
در موضوعی از این ویژهنامه به حکمت بخشش فدک به حضرت زهرا(س) پرداخته شده که چنین است: اندک مدتى پس از فتح فدک، پیامبر از جانب خداوند مأموریت یافت تا حق اقرباى خویش را بدیشان بپردازد «و ءات ذا القربى حقه»، در پى نزول این آیه، پیامبر از جبرئیل پرسید: منظور از «ذاالقربى» چه کسانى هستند و حق ایشان چیست.
جبرئیل از جانب خداوند عرضه داشت: «فدک را به فاطمه عطا کن»، فنزل«و آت ذا القربى حقه». قال: «و ما هو»، قال: «اعط فاطمة فدکا و هى من میراثها من امها خدیجة، فحمل الیها النبى صلى الله علیه و آله ما اخذ منه و اخبرها بالآیه».
پیامبر بلافاصله حضرت زهرا علیهاالسلام را فراخواند و فرمود: خداوند فدک را براى پدرت فتح کرد و چون لشکر اسلام آن جا را فتح نکردهاند، هیچ سهم و نصیبى از آن نمىبرند و مالکیت آن به اذن خداوند از آن من است تا خواست خداوند را درباره آن اجرا گردانم، هم اکنون دستور خداوند بر عطاى فدک بر تو نازل شده و از سوى دیگر، مهریه مادرت خدیجه، بر عهده پدرت مانده است.
پدرت به دستور خداوند و در قبال مهریه مادرت، فدک را به تو عطا مىکند، آن را براى خود و فرزندانت بردار و مالک آن باش، فقال (ص) «یا بنى ان الله قد افاء على ابیک بفدک واختصه بها، فهى له خاصة دون المسلمین افعل بها مااشاء و انه قد کان لامک خدیجة على ابیک مهر و ان أباک قد جعلها لک و انحلتکها لک و لولدک بعدک».
فاطمه زهرا(س) به پدر عرضه داشت: شما بر جان و مال من صاحب اختیارید و تا شما زنده اید، نمى خواهم در آن تصرفى داشته باشم، پیامبر فرمود: ترس من از آن است که نااهلان، تصرف نکردن تو را در زمان حیاتم بهانهاى قرار دهند و بعد از من، آن را از تو منع کنند، فاطمه عرضه داشت «پس آن گونه که صلاح مى دانید، عمل کنید»، فقالت: «لست احدث فیها حدثا و انت حى انت اولى بى من نفسى و مالى لک»،.فقال: «اکره ان یجعلوها الیک سبه فیمنعوک ایاها من بعدى»، فقالت: «انفذ فیها امرک».
پیامبر، ورقهاى خواست و امیرمؤمنان علیه السلام را فراخواند و از او خواست تا سند مالکیت فدک را براى حضرت زهرا(س)، به عنوان اعطایى پیامبر، تنظیم کند و آنگاه پیامبر(ص)، على علیه السلام و ام ایمن را بر این امر شاهد گرفت و پس از شهادت دهى ام ایمن، در شأن او فرمود: «ام ایمن زنى از زنان اهل بهشت است»، «فدعا بادیم و دعا على ابن ابى طالب»، فقال: «اکتب لفاطمة علیهاالسلام بفدک نحلة من رسول الله، فشهد على ذلک على ابن ابى طالب(ع) و مولا لرسول الله و ام ایمن»، فقال رسول الله: «ان ام ایمن امرأة من اهل الجنة».
سپس پیامبر، مردم را به منزل حضرت زهرا فراخواند و به آنان خبر داد که فدک از آن فاطمه است و در همان جا اولین درآمد فدک را به عنوان اهدایى فاطمه علیهاالسلام بین مردم تقسیم فرمودند و بدین صورت مالکیت فاطمه علیهاالسلام بر فدک را رسمیت بخشیدند، «فجمع الناس الى منزلها و اخبرهم أن هذا المال لفاطمة، ففرقه فیهم و کان کل سنة کذلک و تأخذ منه قوتها».
در پى این بخشش حضرت زهرا علیهاالسلام نمایندهاى از جانب خویش براى فدک تعیین کرد و کارمندانى را تحت فرمان او سپرد تا پس از محاسبه دقیق و پرداخت حق الزحمه کارگران، سود خالص آن را خدمت آن حضرت تقدیم کنند.
در طول چهار سال مالکیت پر افتخار حضرت زهرا علیهاالسلام تمام درآمد سالیانه فدک که بالغ بر 120هزار سکه طلا مىشد، «و جاء اهل فدک الى النبى، فقاطعهم على اربعه و عشرین الف دینار فى کل سنه»، به دست سخاوتمند آن حضرت در امور خیر و سامان بخشى به زندگى نیازمندان مصرف مى گشت.
ویژه نامه اینترنتی «پرسمان حضرت زهرا» به مناسبت سالروز شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) در پایگاه اطلاعرسانی راسخون منتشر شده است و علاقهمندان به مشاهده و استفاده از این ویژهنامه میتوانند به نشانی اینترنتی www.rasekhoon.net مراجعه کنند./907/پ202/ع
ارسال نظرات