۲۶ فروردين ۱۳۹۲ - ۱۴:۰۶
کد خبر: ۱۶۱۸۰۴

مراسم شام غریبان شهادت حضرت زهرا در ترکمنستان برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ مراسم سوگواری شهادت صدیقه کبری حضرت فاطمه زهرا(س) با حضور رایزن فرهنگی، دیپلمات‎ها و شماری از ایرانیان مقیم این کشور در عشق‌آباد پایتخت کشور ترکمنستان برگزار شد.
مراسم شام غريبان در ترکمنستان

 

به گزارش خبرگزاری رسا، مراسم سوگواری شهادت صدیقه کبری حضرت فاطمه زهرا (س) در مسجد امام رضا(ع) در عشق‌آباد پایتخت کشور ترکمنستان با حضور رایزن فرهنگی، دیپلمات‌ها و شماری از ایرانیان مقیم این کشور و جمع زیادی از آذری، کرد، فارس، بلوچ و ترکمن برگزار شد.


رسول اسماعیل زاده، رایزن فرهنگی سفارت ایران در عشق‏‌آباد در این مراسم معنوی که با تلاوت آیاتی از قرآن کریم و اقامه نماز مغرب و عشا آغاز شد، با تسلیت این ایام حزن‌انگیز به تبیین ابعاد مختلف شخصیت حضرت فاطمه(س) پرداخت و ویژگی و سجایای اخلاقی، عرفانی، معنوی، روحانی و اجتماعی ایشان را تبیین و تفسیر کرد.

وی با اشاره به مقام و منزلت این بانوی بزرگ اسلام تشریح کرد که تولد این شخصیت عظمی در دوره‌ای از تاریخ که نسبت به قشر زن کم‌توجهی و با زنان جامعه رفتار بسیار زشت و ناپسند داشتند، اتفاق افتاد که خود معجزه‌ای الهی بود.


اسماعیل زاده افزود: رفتار پیامبر اسلام با ایشان سبب شد که در یک جامعه جاهلی آن گونه مکتبی شکل گیرد که زن به عنوان اصلی‌ترین و تأثیرگذارترین عنصر جامعه مطرح شود.

 

رایزن فرهنگی ایران با اشاره به حوادث پس از رحلت پیامبر(ص) و فاجعه جدایی حضرت فاطمه(س) از پدر بزرگوارشان و همچنین به وجود آمدن برخی از ناملایمات در جامعه اظهار داشت: در طول تاریخ این سؤال در ذهن و اندیشه هر مسلمانی است که چرا فاطمه (س) در سن جوانی دار فانی را وداع گفت و علت شهادت وی چه بود. هرچند که می‌توان در این خصوص بررسی‌های متقنی را ارائه داد اما حکمت و فلسفه آن دقیقا معلوم نیست که چرا این امر به عنوان یک معمای بزرگ همچنان باقی است.


وی تأکید کرد: حضرت فاطمه (س) الگو و نمونه برای تمامی مسلمانان اعم از زن و مرد است.


رستم‏علی عباس‏اف، امام جماعت مسجد امام رضا(ع) نیز پیش از سخنرانی رایزن فرهنگی سفارت ایران در عشق‏‌آباد در سخنانی کوتاهی با استناد به آیات از قرآن کریم و احادیث از پیامبر اسلام(ص) و حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه(س) به تبیین عظمت و جایگاه والای خاندان اهل بیت(ع) پرداخت و گفت: باید بیشتر در مورد زندگی پر افتخار، رفتار، اعمال، گفتار، ایمان، عبادت اهل بیت (ع) تحقیق کرده و آنها را در زندگی معنوی خود سرلوحه قرار دهیم. 

 

در پایان نیز یکی از کارمندان سفارت ایران در عشق‌‏آباد و مداح اهل بیت (س) با ذکر مصائب آن بانوی بزرگوار به مرثیه سرایی پرداختند و عزاداران با سینه زنی اشک ماتم ریختند./980/ب101/د

ارسال نظرات