۲۶ فروردين ۱۳۹۲ - ۱۷:۱۵
کد خبر: ۱۶۱۸۶۷
گزارشی از مدرسه علمیه‌ حضرت مهدی(عج) مشهد؛

طلابی که گلستان می‌خوانند و در بوفه آزاد تمرین تقوا می‌کنند

خبرگزاری رسا ـ اگر به این مدرسه بروید، بخشی را ملاحظه می‌کنید که شاید بیشتر توجه شما را به خود جلب کند و آن به اصطلاح امروزی‌ها بوفه آزاد نامیده می‌شود؛ هر یک از طلاب کالای مورد نیاز خود را برمی‌دارد و مبلغ آن را در صندوق فروشگاه قرار می‌دهد.
مدرسه علميه جهانگيرخان قم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، مدرسه علمیه حضرت مهدی(عج) از سال82 با مدیریت حجت‌الاسلام نظافت در پشت بام مسجد فقیه سبزواری آغاز به کار کرد و پس از سه سال که مورد اقبال ورودی‌های حوزه علمیه قرار گرفت، حجت‌الاسلام امامی، امام جماعت مسجد فقیه سبزواری با ایثاری بی‌بدیل، ساختمان مدرسه علمیه خود را در اختیار حجت‌الاسلام نظافت قرار داد. البته این ساختمان به لحاظ ویژگی‌هایی که داشت مقداری تغییر یافته و چند سالی است که با خرید منازل اطراف توسعه پیدا کرده است.

 

این مدرسه به صورت شبانه‌روزی بوده و علاوه بر این‌که مانند سایر حوزه‌های علمیه دارای حجره می‌باشد، حجره‌ای با مفهوم اصطلاحی وجود ندارد. یعنی مکان استراحت طلاب با آموزش‌ آنان دو مکان خاص و متفاوت است. البته به نظر می‌رسد که اگر سایر مدارس علمیه نیز فضای آموزشی‌ خود را از فضای رفاهی جدا کنند، موفقیت بیشتری در بخش‌های آموزشی خواهند داشت؛ چرا که هر مکانی اقتضائات خاص خود را دارد.

 

از دیگر ویژگی‌های این مدرسه وجود فضای گرم و صمیمی بین طلاب است که بخشی از آن به واسطه حضور طلاب در همه وعده‌های غذایی است و این امر در همدلی، همراهی و ایجاد نشاط بین طلاب بسیار تأثیر گذار بوده است؛ زیرا مسؤولان مدرسه نیز این فرصت را پیدا می‌کنند تا در کنار طلاب حضور پیدا کنند.

 

کتابخانه‌ مدرسه علمیه حضرت مهدی(عج) به لحاظ تنوع موضوعات در میان مدارس علمیه سطح یک حوزه علمیه بی‌نظیر است. این کتابخانه به صورت قفسه باز بوده و از ویژگی‌های آن اختصاص مکانی اختصاصی برای هر طلبه می‌باشد و این امر باعث شده کتابخانه وسعت دو چندانی پیدا کرده و از شاداب‌ترین مکان‌های این مدرسه به حساب آید.

 

در این مدرسه هم‌چنین امور ورزشی طلاب دارای اهمیت ویژه‌ای بوده و با فضایی که توسط دست‌اندرکاران مدرسه ایجاد شده، طلاب تا حد امکان به فعالیت‌‌های ورزشی می‌پردازند. نکته قابل توجه آن است که یکی از آروزهای مدیران این مدرسه ایجاد مکان وسیعی برای ورزش طلاب است.

 

 

فعالیت‌هایی با محوریت قرآن و نهج‌البلاغه

مدرسه حضرت مهدی(عج) به لحاظ مباحث علمی فعالیت خود را از ابتدا با محوریت قرآن و نهج‌البلاغه آغاز کرده است. یعنی در کنار سایر دروسی که به طلاب آموزش داده می‌شود، قرآن و نهج‌البلاغه به صورت پررنگ‌تری مورد توجه قرار گرفته است. در این راستا و برای تشریح بیشتر این مسأله و دیگر ویژگی‌های این مدرسه با حجت‌الاسلام محمدجواد پارسا، مدیر مدرسه علمیه حضرت مهدی(عج) در فضایی سرشار از نشاط طلبگی به گفت‌وگو پرداختیم که در ادامه آمده است:

 

حجت‌الاسلام پارسا در خصوص محوریت برنامه‌های علمی این مدرسه می‌ِگوید: برنامه‌های قرآنی که برای طلاب این مدرسه در نظر گرفته شده در زمان سه سال اجرا می‌شود و طلاب از سال‌های ابتدایی حضورشان در این مدرسه پیرامون موضوع «ترجمه و مفاهیم قرآن» آموزش می‌بینند و در قالب این موضوع نکات صرف و نحو، لغت و مباحث تفسیری(ویژه پایه سه) طلاب تقویت می‌شود.

 

وی در خصوص آثار مفید این برنامه‌های قرآنی، ادامه می‌دهد: برنامه‌ریزی‌های قرآنی برای طلاب موجب نشاط و انس بیشتر آنان با این کتاب آسمانی شده و موجبات کاربردی شدن مباحث درسی برای طلبه را فراهم می‌سازد. از دیگر آثار این برنامه کمک به مبحث‌های درسی طلبه است؛ بدین جهت که هم‌زمان با پرداختن طلبه به برنامه‌های قرآنی، توسط استاد به مباحثی نظیر تجزیه و ترکیب نیز توجه پیدا می‌شود.

 

توجه دادن طلاب به نکات اخلاقی در قرآن توسط استادان از دیگر آثار درس‌های قرآنی است که حجت‌الاسلام پارسا به آن اشاره می‌کند: برنامه‌ریزی‌های آموزشی قرآنی برای طلاب موجب افزایش عرصه مطالعه طلبه می‌شود.

 

مدیر مدرسه علمیه حضرت مهدی(عج) با تذکر این‌که کتاب نهج‌البلاغه نیز از همین آثار برخوردار است، ولی به لحاظ این‌که باید روی متن این کتاب بیشتر کار شود، برنامه‌ریزی آموزشی‌اش چهار ساله است، خاطرنشان می‌کند: ما می‌توانیم برنامه‌ مدون آموزشی مباحث قرآنی و نهج البلاغه را به سایر مدارس ارائه دهیم، چرا که نکات ریز آموزش‌های این برنامه مشخص، تدوین و کاربردی شده است.

 

 

توجه عمیق طلاب به آثار شهید مطهری

از دیگر نکات قابل توجه در مدرسه علمیه حضرت مهدی(عج) توجه به منویات رهبر معظم انقلاب نسبت به حوزه‌های علمیه و طلاب علوم دینی است که مدیر این مدرسه در این خصوص می‌گوید: رهبر معظم انقلاب مطالعه آثار شهید مطهری را برای طلاب امری ضروری دانسته و می‌فرمایند: «من اگر جزء برنامه‌ریزان حوزه‌های علمیه بودم، کتاب‌های شهید مطهری را در قالب کتاب‌های درسی قرار می‌دادم، برنامه‌ریزی می‌کردم و امتحان می‌گرفتم» و هم‌چنین می‌فرمایند: «اگر کسی کتاب‌های شهید مطهری را مطالعه کند به جهت فکری و معرفتی در سطح راقی قرار می‌گیرد».

 

او هم‌چنین یکی از خلأهای موجود را عدم برخورداری از چهارچوب فکری قوی و مستحکم دانسته و با بیان این‌که مطالعه آثار بزرگانی همچون شهید مطهری به این مسأله کمک می‌کند، می‌افزاید: مراجعه مستقیم به منابع و استفاده از میراث بزرگانی هم‌چون شهید مطهری سبب می‌شود که تفکر یک طلبه و چهارچوب ذهنی‌اش مستحکم شود.

 

 

خواندن گلستان و تقویت نویسندگی طلاب

امروز می‌توان از خلاءهای طلاب به فاصله گرفتن آن‌ها از نوشتن و نویسندگی اشاره کرد! حجت‌الاسلام پارسا به توجه مسؤولان این مدرسه به این امر اشاره کرده و می‌گوید: ما اگر به اقدامات جبهه باطل علیه اسلام نگاه کنیم، ملاحظه خواهیم کرد که آنان حرف‌های باطل‌شان را به بهترین نحو بیان می‌کنند و قلم‌های قوی دارند. از این رو در مدرسه علمیه حضرت مهدی(عج) بنا بر این امر گذاشته شده است تا عرصه برای نوشتن طلاب(به‌طور ویژه افراد با استعداد) گشوده شود که در این مسأله دو قالب در نظر گرفته شد؛ نخست آشنایی با متون مختلف که در قالب‌های کلاس‌های گوناگونی طلبه با این متون آشنایی پیدا می‌کند. به عنوان مثال بخشی از گلستان سعدی در کلاس‌ها خوانده می‌شود، چرا که حتی افرادی که با نثر امروزی سر و کار دارند، بی‌نیاز از نثرهایی مثل نثر سعدی که بسیار مستحکم بوده، نیستند.

 

وی می‌افزاید: البته در کنار این نثرها سعی شده تا از متون ادبی جدید نیز استفاده شود. بدین جهت بخش ادبیات فارسی کتابخانه مدرسه را بسیار مستغنی کرده‌ایم؛ به این صورت که رمان‌هایی که موجب تشویق طلبه‌ها شده و یا ضرورت دارد که طلاب آن‌ها را مورد مطالعه قرار دهند را تهیه کردیم، اما باید طلبه در این مسأله راهنمایی و هدایت شود.

 

مدیر مدرسه علمیه حضرت مهدی(عج) با بیان این‌که در کنار مطالعه متون جدید و قدیم، کارگاه نویسندگی برای طلاب در نظر گرفته شده است، یادآور می‌شود: از اقداماتی که در مدرسه علمیه حضرت مهدی(عج) برای تقویت نویسندگی طلاب صورت گرفته است، ایجاد مکان‌هایی برای نوشتن طلاب بوده و طلاب می‌توانند مطالب خود را در قالب‌هایی نظیر ستون آزاد در منظر دید همگان قرار دهند.

 

 

توجه به استعداد ذاتی طلاب

از ویژگی‌های بارز این مدرسه حضور جوانان نخبه و دارای نبوغ در دوران‌های تحصیل است که این مدرسه ضمن توجه به استعدادهای این طلاب برنامه‌های خاصی نظیر «مکالمه عربی»، «آشنایی با متون حدیثی» و «سیر مطالعاتی» را برای آنان در نظر گرفته است.

 

حجت‌الاسلام پارسا، ضمن این‌که فضای علمی طلاب این مدرسه را بسیار پرنشاط معرفی می‌کند، در این خصوص می‌گوید: گاهی اوقات که افراد دارای استعداد، علاقه‌مند به آموزش برخی از مباحث می‌باشند، مدرسه به نیازهای آنان توجه می‌کند و زمینه آشنایی و آموزش آنان را فراهم می‌نماید. به عنوان مثال تعدادی از همین افراد، گروه تاریخ مدرسه را تشکیل داده‌اند و خود طلاب با کمک استادان، کارگردانان این گروه‌ها هستند.

 

او علت ایجاد نشاط علمی بین طلاب را جامعیت نسبی ایجاد شده بین آنان دانسته و ادامه می‌دهد: آمار و ارقام و فضای مدرسه نشان داده است که اگر ما به جامعیت طلاب توجه داشته باشیم، در آینده مجتهدان بزرگی از این طلاب خواهیم داشت.

 

 

بوفه آزاد و تمرین تقوا

اگر به این مدرسه بروید، بخشی را ملاحظه می‌کنید که شاید بیشتر توجه شما را به خود جلب کند و آن به اصطلاح امروزی‌ها بوفه آزاد نامیده می‌شود. بدین صورت که اجناس مورد نیاز طلاب در این بخش تهیه و قیمت‌های هر یک درج شده، اما فروشنده‌ای برای فروش حضور ندارد و هر یک از طلاب کالای مورد نیاز خود را برمی‌دارد و مبلغ آن را در صندوق فروشگاه قرار می‌دهد. این امر علاوه بر این‌که نشان دهنده اعتماد دو سویه مدیران و طلبه‌هاست، سبب عزت بخشی به طلاب می‌شود.

 

حجت الاسلام پارسا نیز به تشریح این بخش پرداخته و می‌گوید: یکی از اصولی که در این مدرسه بر روی آن تأکید می‌شود، تکریم طلاب است. یعنی طلبه اگر کرامت پیدا کند از خیلی مسائل فاصله می‌گیرد و یا این‌که اگر طلبه شخصیت پیدا کند، می‌تواند شخصیت‌بخشی کند. در این راستا در مدرسه فروشگاهی تعبیه شده است که اجناس آن را کالاهای ساده و ضروری طلاب تشکیل می‌دهند. این نوع رفتار با طلبه از همین امروز به او تقوا می‌آموزد و طلبه به نوعی تمرین تقوا می‌کند که اگر چیزی خرید پول آن را همان لحظه در صندوق قرار دهد.

 

مدیر مدرسه علمیه حضرت مهدی(عج) در پایان می‌گوید: گاهی اوقات بنده ملاحظه می‌کنم که روزهاست در گوشه‌ای از مدرسه پولی افتاده ولی کسی حتی به او نگاه هم نمی‌کند.

 

/932/501/ر

 

ارسال نظرات