۲۷ فروردين ۱۳۹۲ - ۱۳:۰۱
کد خبر: ۱۶۱۹۳۶

باز شدن مرز‎های اردن برای کشتار مردم مظلوم سوریه

خبرگزاری رسا ـ روزنامه گاردین چاپ انگلیس نوشت که اردن با گشوده شدن مرزهای خود برای انتقال سلاح های خریداری شده عربستان و قطر برای گروههای مسلح در سوریه موافقت کرده است.
شورشيان مسلح در سوريه

 

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از شبکه المنار لبنان، اردن با گشودن مرزهایش برای انتقال سلاح هایی که با پول های قطر و عربستان برای گروههای مسلح در سوریه خریداری شده، موافقت کرده است و این اقدامی است که به گفته برخی مسؤولان، نارضایتی کشورهای مجاور و حامی نظام سوریه را بر می انگیزد و همچنین نگرانی را تقویت می کند که این روند مسلح کردن گروههای مسلح در سوریه باعث شود که سوریه نیز مثل عراق شود و شدت درگیری طایفه‎ای و مذهبی در آن افزایش یابد. 

 

روزنامه گاردین نوشت: این تصمیم اردن همزمان با دریافت کمک مالی یک میلیارد دلاری از عربستان برای پشت سر گذاشتن تنگنای مالیش گرفته شد.

 

نقش اردن در دو ماه اخیر به عنوان گذرگاهی برای انتقال سلاح به سوریه بوده است به گونه ای که عربستان و قطر برخی دیگر از کشورهای عرب حوزه خلیج فارس در کنار انگلیس، فرانسه و آمریکا بر حمایت تسلیحاتی خود از تشکیلات مخالفان نظامی به اصطلاح میانه رو افزوده اند و این کشورها مدعی هستند که هدف از این اقدام ، متوقف کردن پیشرفت گروههای مسلح مرتبط با القاعده است.

 

این روزنامه به نقل از دیپلمات های غربی و عربی نوشت: اردن با افزایش قدرت شبکه القاعده به عنوان تهدیدی که موجودیتش را تهدید می کند، برخورد می کند و مسؤولان نظام اردن همچنین از افزایش قدرت گروه اخوان المسلمین نگران هستند؛ گروهی که با نظام پادشاهی اردن اختلاف دارد و انتخابات پارلمانی امسال را تحریم کرد.

 

به نوشته گاردین، عبدالله دوم شاه اردن در اتخاذ یک تصمیم مستقیم در آغاز بحران سوریه مردد بود و با رساندن کمک ها به آوارگان و افراد جدا شده از نظام سوریه موافقت کرد اما تمایل نداشت که خط مقدم نبرد باشد زیرا از سازمان اطلاعات سوریه می ترسید اما بعد از ضعیف شدن این سازمان، اردن جرات بیشتری یافت.

 

این دیپلمات ها گفتند: عبدالله دوم معتقد است که تسریع در حل بحران سوریه شانس بیشتری به عناصر میانه رو برای شکست دادن نظام و رسیدن آنها به قدرت در دمشق فراهم می کند.

 

حاتم الحلوانی وزیر صنعت اردن در کنفرانس حمایت از مخالفان سوری اخیر در شهر دوحه قطر گفت: عربستان یک میلیارد و 250 میلیون دلار به اردن حواله کرده است وهمچنین اردن از آغاز سال جاری میلادی 200 میلیون دلار از عربستان گرفته است.

 

نقش اردن به عبور دادن سلاح برای افراد مسلح محدود نمی شود بلکه خبرهایی درباره مشارکت واشنگتن در آموزش عناصر گروه موسوم به ارتش آزاد سوریه در اردن و اعزام آنها به جنوب سوریه مطرح شده است./994/ب102/د

ارسال نظرات