۲۸ فروردين ۱۳۹۲ - ۱۵:۲۴
کد خبر: ۱۶۲۱۰۳
استاد اخلاق حوزه علمیه قم:

علم نافع در گرو ادب و معنویت است

خبرگزاری رسا ـ استاد اخلاق حوزه علمیه قم گفت: اگر می‌خواهید علمتان نافع باشد باید معنویت و ادب داشته باشید، ادب را همانند علم باید کسب کرد، طلبه باید ادب را یاد گرفته و تمرین ادب و حلم داشته باشد.
درس اخلاق طلاب و روحانيون

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام محمد همتیان سورکی، استاد اخلاق حوزه علمیه قم در درس اخلاق که با حضور طلاب در مدرسه مبارکه رضویه برگزار شد، با اشاره به این‌که علم و اخلاق دو بال مهم برای طلبه هستند، گفت: اگر افراد علم و اخلاق را با هم نداشته و تنها علم را پیشه کنند محقق مشکک می‌شوند.

وی ادامه داد: کم نبودند کسانی که پله‌های علم را پیموده ولی در کنار آن به کسب اخلاق نپرداختند و امام مشککین شدند، همچنین افرادی نیز بودند که طیف عظیم و گسترده‌  علم، اخلاق را با هم جمع کردند و علمایی ربانی شدند، امیرمؤمنان(ع) در روایتی می‌فرمایند «ای مومن علم و ادب بهاء برای جان تو است».

این استاد حوزه با بیان این‌که ارزش افراد به علم و ادب آن‌ها بستگی دارد، خاطرنشان کرد: انسان باید تلاش کند که علم و ادب را در کنار یک‌دیگر به دست بیاورد چرا که هر قدر به علم و ادب انسان افزوده شود ارزش او نیز افزایش می‌یابد.

طلبه نباید احساس بی‌محتوایی بکند

وی افزود: اگر طلبه‌ای بی‌سواد باشد بد است، اما اگر تقوا و دین‌داری داشته باشد هر چند بی‌سوادی او عیب و زشت است ولی ضرر چندانی برای فرد ندارد؛ ارزش دارد که فرد تمام عمر خود را بگذارد تا یک انسان را نجات بدهد.

حجت‌الاسلام همتیان خاطرنشان کرد: یک طلبه نباید هیچ‌گاه احساس بی‌محتوایی و بی‌هدفی بکند، همچنین فکر نکند فلسفه وجودی او تنها این است که برای دیگران تبلیغ کند و نافع باشد بلکه برای خود نیز باید نافع باشد.

وی اظهار داشت: اگر طلبه‌ای با سواد شد ولی دین نداشت، اصطلاحات علمی را خوب یاد گرفت ولی دین نداشت نمی‌توان به او گفت این کار تو عیب و ننگ است بلکه به تعبیر پیامبر(ص) این راهزن است، کسی که علم دارد ولی ایمان ندارد راهزن است.

استاد اخلاق حوزه علمیه قم با اشاره به آیه «کَمَثَلِ الْحِمَارِ‌ یَحْمِلُ أَسْفَارً‌ا» گفت: کسی که علم دارد ولی عمل ندارد سنگینی و مکافت علم بر دوشش است و به تعبیر معصومان(ع) «علم او حجت می‌شود علیه او نزد خداوند متعال»، برخی از استادان تعبیر می‌کردند که ممکن است تعبیر آیه این باشد که این فرد در قیامت به شکل حمار وارد صحرای محشر می‌شود و باری از کتاب بر پشت او است.

طلبه باید عالم، عاقل و دین‌دار باشد

وی افزود: همه به دنبال طلبه‌ای هستند که عالم، عاقل و دین‌دار باشد و این طلبه در هر زمانی ارزش دارد، طلبه باید به دنبال این باشد که عالم شده و در تحصیل جدی باشد، نباید خود را زیاد درگیر نمره کند، هر چند که نمره نیز ضروری است ولی علم را برای علم بخواند.

حجت‌الاسلام همتیان با بیان این‌که در کنار علم باید معنویت و تقوا نیز رعایت شود، اظهار داشت: اگر می‌خواهید علمتان نافع باشد باید معنویت و ادب داشته باشید، ادب را همانند علم باید کسب کرد، طلبه باید ادب را یاد گرفته و تمرین ادب و حلم داشته باشد.

عدم معرفت مشکل دشمنان اهل‌بیت بود

وی ادامه داد: اگر در کسب معنویت و ادب تمرین و ممارستی نباشد فایده‌ای ندارد، در روایتی آمده «فرد باید امر به معروف و نهی از منکر کند تا به انجام معروف عادت کند»؛ مشکل دشمنان اهل‌بیت(ع) معرفتی بود، عیب آن‌ها علم نبود علم داشتند، خوب می‌دانستند، مشکل آن‌ها نداشتن معرفت بود، مشکل آن‌ها این بود که علم و ادب و دین را با هم نداشتند./993/پ202/ن

ارسال نظرات