۲۸ فروردين ۱۳۹۲ - ۲۲:۵۶
کد خبر: ۱۶۲۱۹۲
آیت‏الله خرازی:

غضب، سبب دشمنی و کینه می‎شود

خبرگزاری ر سا ـ آیت‎الله خرازی گفت: غضب گاهی اوقات سبب می‎شود که انسان به ذلالت گرفتار شود، همچنین در بیشتر موارد غضب سبب آفاتی می‎شود و انسان را از محبوب خود جدا می‎کنند، این رذیله اخلاقی سبب آزار دیگران می‎شود و کسی که گرفتار غضب شود گرفتار ضرب و شتم، دروغ، تهمت و غیبت نیز می‎شود.
آيت الله محسن خرازي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیتالله محسن خرازی، استاد اخلاق حوزه علمیه قم شب پنج شنبه بیست و هفتم فروردین ماه سال 92 در درس اخلاق خود که با حضور طلاب، علما و فضلا در مدرسه عالی فیضیه برگزار شد به بررسی صفت زشت غضب و آفات این رذیله اخلاقی پرداخت.

وی گفت: غضب گاهی اوقات سبب میشود که انسان به ذلالت گرفتار شود، همچنین در بیشتر موارد غضب سبب آفاتی میشود و انسان را از محبوب خود جدا میکنند، این رذیله اخلاقی سبب آزار دیگران میشود و کسی که گرفتار غضب شود گرفتار ضرب و شتم، دروغ، تهمت و غیبت نیز میشود.

استاد اخلاق حوزه علمیه قم تصریح کرد: حتی گاهی غضب سبب میشود که فرد اسرار دیگران را بازگو کند؛ غضب سبب کینه و دشمنی میشود و وقتی فرد گرفتار این رذیله اخلاقی شود از دوستان، خانواده و اقوام جدا میشود.

وی افزود: گاهی فرد غضب و کینه خود را نسبت به دیگران اظهار نمیکند و دست به کارهایی که صحیح نیست نمیزنند ولی در دل خود نسبت به آنها دشمنی دارد و اگر برای کسی بلا و گرفتاری به وجود بیاید خوشحال میشود که در روایت نیز از این حالت افراد نهی شده‎اند.

آیتالله خرازی با بیان این که پیامبر(ص) در روایتی فرمودهاند «مؤمن نسبت به دیگران کینه ندارد» بیان داشت: انسان باید صبر داشته باشد، دل باید دریا و اقیانوس باشد که فرد گرفتار کینه نشود و اگر فرد نسبت به دیگران کینه داشته باشد گرفتار دشمنی و درگیری با دیگران نیز میشود.

وی تصریح کرد: سالک نباید مانند کرم ابریشم اطراف خود را با گناه پر کند و نتواند حرکت کند؛ غضب از بیماری‌هایی است که انسان را گرفتار مشکلات میکند، نفس انسان را گرفتار میکند و نمیگذارد انسان به خدا تقرب داشته باشد.

استاد اخلاق حوزه علمیه قم بیان داشت: غضب سبب تنزل فرد از مقام کمال میشود و سبب میشود که انسان به چیزهایی دست پیدا کند که از خداوند متعال دور شود؛ فرد باید با مردم به محبت رفتار کند.

وی افزود: فرد باید نسبت به دیگران کینه نداشته باشد بلکه مال خود را در اختیار دیگران قرار دهد تا افراد نیز از آنها بهرمنده شوند؛ کینه سبب درگیری افراد با یکدیگر میشود و همچنین دشمنی را نیز به وجود می‎آورد.

آیتالله خرازی خاطرنشان کرد: پیامبر(ص) در روایتی میفرمایند «هیچ گاه نشد جبرئیل بر من نازل شود و نگوید پرهیز کن از دشمنی نسبت به دیگران»، مؤمن باید محبت داشته، دیگران را دوست داشته باشد و خود را آلوده به گناه و کینه نکند؛ این صفت دشمنان اسلام است نه صفت انبیا.

استاد اخلاق حوزه علمیه قم در ادامه به آفات و عوارض این رذیله اخلاقی اشاره کرد و اظهار داشت: اگر کسی مبتلا به این صفت زشت شود افزونبر این که فرد در قیامت گرفتار عذاب میشود در این دنیا نیز گرفتار رنج میشود و این فرد همیشه ناراحت است که چرا من به فلان شخص دست پیدا نکردم تا به او آسیب وارد کنم و لحظهای از این عذاب راحت نمیشود.

وی ادامه داد: اگر فرد آسیب و آفات این رذیله اخلاقی را بداند گرفتار این رذیله اخلاقی نمیشود؛ چرا که این رذیله اخلاقی سبب میشود فرد در دنیا و آخرت گرفتار عذاب و ناراحتی شود اگر فردی گرفتار غضب و کینه شود اعمال ثواب و کارهای خوبی که انجام داده است از بین میرود.

آیتالله خرازی بیان داشت: بهترین راهی که فرد میتواند از این رذیله اخلاقی نجات پیدا کند این است انسان نسبت به کسی که کینه دارد همانند دوست رفتار کند، به او اظهار دوستی کند و به شخصیت او بی احترامی نکند.

وی در پایان گفت: جهاد تنها به این نیست که فرد در میدان جنگ حضور داشته باشد بلکه تهذیب نفس هم جهاد است فرد باید تهذیب نفس داشته باشد تا بینی شیطان را به خاک بمالد؛ چرا که شیطان هیچگاه دوست ندارد مؤمنان با یک دیگر دوست و رفیق باشند./993/پ201/پ

ارسال نظرات