۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۱۸:۲۵
کد خبر: ۱۶۳۲۵۱
استاد حوزه و دانشگاه:

شناخت ابعاد سبک زندگی دینی مطالبه جدی و بحق رهبر انقلاب است

خبرگزاری رسا ـ استاد اصغر طاهرزاده گفت: با پیشرفت علوم و فناوری در دنیای کنونی، ابزار روز خواه ناخواه نوع خاصی از سبک زندگی را به ما تحمیل می کنند؛ این موضوع در رویارویی ما با دنیای غرب بیشتر نمود پیدا می‌کند. اگر جامعه ما از مبانی فکری و دینی محکمی برخوردار نباشد، در برابر ابزارهای نوین به مرور تسلیم می شود.
اصغر طاهرزاده

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، اصغر طاهرزاده، استاد حوزه و دانشگاه، امروز در نشست سبک زندگی با عنوان«‌عالمی دیگر، آدمی دیگر» که به همت جمعی از جبهه فعالان فرهنگی اصفهان در سالن گسترش دانشگاه علوم پزشکی اصفهان برگزار شد، گفت: برای باز خوانی سبک زندگی باید تاریخ خود را نیز بازخوانی کنیم و ببینیم اکنون کجای تاریخ بشری قرار داریم و چه تاریخی را پشت سر گذاشته ایم.

وی با طرح این سؤال که آیا فکر، ابزار را می‌سازد یا ابزار، عنصر فکر را، خاطر نشان کرد: پاسخ به سؤال اول واضح و بدیهی است؛ اما پاسخ به سؤال دوم کمی سخت، تخصصی و نیاز به تحلیلی و بررسی شرایط دارد. برای مثال هنگامی که یک وسیله رفاهی خاص به زندگی خود وارد می کنیم، آیا در فکر اداره زندگی ما و سبک زندگی ما موثر است؟ تا حدی پاسخ به این سؤال مثبت است؛ اما منظور بحث ما تنها به این مثال نوعی محدود نمی‌شود.

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به عنصر فکر و ابزار در جامعه بشری اظهار داشت: در حالت کلی و با پیشرفت علوم و فناوری در دنیای کنونی، ابزار روز خواه ناخواه نوع خاصی از سبک زندگی را به ما تحمیل می کنند؛ این موضوع در مواجهه ما با دنیای غرب بیشتر نمود پیدا می کند. اگر جامعه ما از مبانی فکری و دینی محکمی برخوردار نباشد، در برابر ابزارهای نوین به مرور تسلیم می شویم و به تدریج دچار استحاله می شویم.

وی با اشاره به اشکال بعضی از صاحب نظران به طرح اصطلاح «سبک زندگی» از سوی رهبر معظم انقلاب افزود: غربی ها سال هاست در درباره سبک زندگی فکر می کنند از این رو رهبری به حق روی این موضوع پافشاری می کنند؛ چرا که امروزه ما خواه ناخواه با سبک زندگی مواجه هستیم و جز لاینفک زندگی انسانی ما محسوب می شود. امروز باید خیلی جدی روی مقوله فرهنگی سبک زندگی پژوهش و مطالعه شود. اگر ما بخواهیم تمدن اسلامی که خواسته بحق رهبر انقلاب از متفکران حوزه و دانشگاه است، محقق شود بر ما لازم است که به صورت جدی و زیربنایی به سبک زندگی بپردازیم.

نویسنده اثر نفیس«تمدن‌زایی شیعه»، درباره تأثیر شگرف رسانه‌ها در تحقق برنامه‌های اومانیستی در دنیا تصریح کرد: دنیای غرب به خوبی مخاطب طبقه متوسط خود را شناخت و با رسانه‌های خود به خوبی در جهت نیل به اهداف خود است. جامعه ما نیز از این تاثیر پذیری در امان نمانده است. متاسفانه بنا بر اعلام آمار رسمی، هفتاد درصد مخاطبان اینترنت در کشور از این ابزار توانمند استفاده غیر مفید می‌کنند.

معاون سابق آموزش و پرورش استان اصفهان با اشاره به تأثیر ابزارهای غرب در سبک زندگی گفت: غرب رسانه‌هایی همچون اینترنت را برای اهداف لیبرالیستی خو در دنیا طرح‌ریزی و مخاطب خود را جذب کرده است؛ حال اگر ما بخواهیم با همین اینترنت سبک زندگی قدسی و دینی ارائه کنیم، حقیقتا با مشکل روبه رو می‌شویم؛ چرا که هم اکنون با حجم کار بالای کشور در حوزه سایبری، ما هنوز در جذب مخاطب مشکل داریم و این تازه آغاز کار است؛ بنابر این باید برای سبک زندگی دینی، طرح نویی بر اساس متون متقن ریخت و این همان دغدغه رهبر انقلاب در این زمینه است.

نویسنده اثر فاخر «سلوک ذیل شخصیت امام خمینی(ره)» در خصوص تأثیرپذیری فرهنگ جامعه ظاهر و باطن فرهنگ غرب تصریح کرد: اگر مجتهد جامع الشرایطی همچون امام خمینی(ره) که بر علومی همچون فلسفه و عرفان مسلط است سکان جامعه دینی را بر عهده بگیرد، می توان از ابزار و تکنولوژی و پیشرفت ظاهری غرب برای سبک زندگی دینی بهره برد؛ اما بر باطن قدسی و دینی باقی ماند و به سعادت رسید.

 

قابل ذکر است، نشست «عالمی دیگر، آدمی دیگر» نخستین نشست از سلسله نشست‌های فرهنگی، تمدنی سبک زندگی است که به همت جمعی از جبهه فعالان فرهنگی اصفهان و همکاری سایر نهادهای فرهنگی این شهر و با حضور اندیشمندان، صاحب نظران و شخصیت های برجسته دانشگاهی و حوزوی در عرصه علوم انسانی در سالن همایش های علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان برگزار شد./939/پ201/س

ارسال نظرات