۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۱۸:۵۹
کد خبر: ۱۶۳۸۸۴
به مناسبت روز شوراها؛

ویژه نامه اینترنتی «عقل‌ها مر عقل را یاری دهد» منتشر شد

خبرگزاری رسا ـ ویژه نامه اینترنتی «عقل‌ها مر عقل را یاری دهد» به مناسبت روز شوراها در پایگاه اطلاع‌رسانی راسخون منتشر شد.
ويژه نامه اينترنتي «عقل‌ها مر عقل را ياري دهد»
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، ویژه نامه اینترنتی «عقل‌ها مر عقل را یاری دهد» شامل بانک صوت و فیلم، بانک احادیث و پرسش و پاسخ در پایگاه اینترنتی راسخون منتشر شد.
از جمله مقالات این ویژه‌نامه می‌توان به روز شوراها، وظایف و اختیارات شورای اسلامی شهر، تاریخچه شوراها، لزوم مشورت پایه های استواری نظام حکومت در اسلام، همه چیز درباره شورا، شوراها ابزاری در جهت تحقق حاکمیت مردم، شور و شورا و مشورت در سیره پیامبر(ص)اشاره کرد.
اهمیت و ضرورت مشورت در قرآن و حدیث
در مقاله‌ای از این ویژه نامه می خوانیم: اخلاق رسول خدا(ص) قرآن‏بود و عمل او مشورت، مسأله شورا در قرآن در کنار نماز وانفاق، به عنوان یکى از ویژگی‌هاى اساسى انسان رشد یافته، مطرح‏شده است«والذین استجابوا لربهم و اقاموا الصلاه و امرهم‏شورى بینهم و مما رزقناهم ینفقون والذین اذا اصابهم البغى هم‏ینتصرون؛ و آنچه نزد خداست‏ بهتر و پایدارتر است‏ براى کسانى‏که ایمان آوردند و دعوت پروردگارشان را اجابت کردند و نمازرا به پا داشتند و کارشان میانشان به مشورت است و از آنچه به‏آنان روزى دادیم انفاق مى‏کنند و کسانى که چون تجاوز مسلحانه‏اى‏به آنان شود یکدیگر را در انتفام کشیدن یارى مى‏دهند».
علامه طباطبایى در باره این آیه مى‏گوید: «در جمله(و امر هم شورى بینهم‏) به ویژگى مهم و بنیادى‏مؤمنان اهل رشد و عمل اشاره شده، بدین صورت که آنان در به دست‏آوردن اندیشه صحیح و دیدگاه جامع و متقن به صاحبان عقل واندیشه و خرد مراجعه مى‏کنند و ضمن جمع آورى کلیه دیدگاه‌ها بهترین آنها را گزینش و تبعیت مى‏کنند و در واقع این آیه به‏نظر من با آیه (والذین یستمعون القول فیتبعون احسنه‏) نزدیک‏است و راه رسیدن به بهترین راه‌هاى موجود در هر عرصه‏اى براى‏دستیابى به واقعیت مشورت است، چرا که (و ماتشاور قوم الاوفقوا الاحسن ما فى ضمیرهم‏، هیچ قومى در کارهایشان با یکدیگرمشورت نکردند مگر آنکه به بهترین راه‌هاى موجود دست‏یافتند.
ازدیدگاه پیامبر اسلام(ص)، جامعه‏اى که فافد سنت مشورت است و رهبران مستبد و خودسر و توانگران تنگ نظر دارد، حق حیات‏ ندارد، چرا که فقدان سنت مشورت در جامعه شخصیت افراد را مى‏کشد و رشد فرهنگ و اندیشه‏ها را متوقف مى‏سازد، این حقیقت در حدیث‏ نبوى چنین آمده است:«اذا کان امراکم خیارکم و اغنیاءکم سمحاءکم و امرکم شورى‏بینکم فظهر الارض خیرلکم من بطنها و اذا کان امراءکم شرارکم واغنیاءکم بخلا کم ولم یکن امر کم شورى بینکم فبطن الارض خیرلکم‏من ظهرها؛ هرگاه زمامداران شما نیکان و توانگران شما سخاوتمندانتان باشد و کارهایتان به مشورت انجام شود، در این‏موقع روى زمین از زیر زمین براى شما بهتر است و شایسته حیات ‏و بقا هستید، ولى اگر زمامدارانتان بدان و توانگرانتان بخیلان‏ باشند و کارها با مشورت برگزار نشود، در این صورت زیر زمین ازروى آن براى شما بهتر است».
مشورت ادراک و هشیارى دهد عقل‌ها مر عقل را یارى دهد مشورت در کارها واجب شود تا پشیمانى در آخر کم شود، نبى اکرم (ص) در امور مختلف مشورت مى‏کرد و سپس تصمیم مى‏گرفت وعمل مى‏کرد.
چنانچه امام رضا(ع) فرمود:«ان رسول الله(ص) کان‏یستشیر اصحابه ثم یعزم على ما یرید؛ البته مشورت نبى‏اکرم(ص) در امور مربوط به خدا و رسولش که حکم صریح داشت و به‏عنوان نص ارائه مى‏شد، صورت نمى‏گرفت، بلکه مشورت‌ها در امورمربوط به امت تحقق مى‏یافت، ضمیر«هم‏» در آیه «و امرهم ‏شورى بینهم‏» به این نکته اشاره دارد، زیرا اجتهاد در مقابل‏نص جایز نیست و آیات متعددى از قرآن آن را باطل مى‏داند، «فلاو ربک لایومنون حتى یحکموک فیما شجر بینهم ثم لا یجدوا فى‏انفسهم حرجا مما قضیت و یسلموا تسلیما؛ نه به خدایت‏سوگند،ایمان نمى‏آورند تا تو را در اختلاف‌هاى خویش حاکم کنند، سپس در دل‌هاى خود از آنچه حکم کرده‏اى، ملالى نیابند و کاملا تسلیم‏گردند».
جایگاه مشورت
در مقاله دیگری از این ویژه‌نامه آمده است: یکى از اساسى‏ترین پایه‏هاى استوارى نظام حکومت در اسلام، گسترش دامنه مشورت در تمامى ابعاد زندگى از جمله شؤون سیاسى، اجتماعى است، قرآن در این باره در توصیف مؤمنان مى‏فرماید:«و امرهم شورى بینهم‏».
واژه«امرهم‏» از نظر ادبى اسم جنس است که به ضمیر جمع اضافه شده، بنابراین شامل تمامى شؤون مربوط به زندگى به ویژه در رابطه با زندگى گروهى که رأس آن شؤون سیاسى اجتماعى است، خواهد بود.
خداوند در این آیه مؤمنان را مورد ستایش قرار داده که در تمامى ابعاد حیات فردى و اجتماعى، شیوه مشورت را رهنمود خود قرار مى‏دهند و در ضمن رابطه تنگاتنگ میان ایمان و ضرورت مشورت را گوشزد مى‏کند و در حقیقت، این یک دستور شرعى محسوب مى‏شود.
کارها به ویژه امور مربوط به مسائل جامعه، اگر با مشورت انجام گیرد، احتمال خطاى آن کمتر است،«من شاور الرجال شارکها فى عقولها؛ هر که با رجال کارآزموده به کنکاش بنشیند، از خرد و کاردانى آنان بهره کامل برده است،«من شاور ذوى الالباب دل على الرشاد، هر که با صاحبان خرد به شور بنشیند، به راه راست هدایت گردیده است».
مشورت در نظام اسلامى یک اصل و پایه است، به ویژه مسؤولان امر، صریحا دستور مشاورت دارند، خداوند، پیامبر اسلام را مخاطب قرار داده مى‏فرماید: «و شاورهم فى الامر فاذا عزمت فتوکل على الله‏».
روز شوراها
در مقاله‌ای از این ویژه‌نامه با عنوان روز شوراها چنین آمده است: انسان، موجودی اجتماعی است که نیازها و خواسته‏های او جز با همکاری و تبادل نظر فکری دیگران برآورده نمی‏شود، نوآوری‏های بزرگ و بهره‏برداری از آنها، حاصل کمک و هم‏فکری انسان‏ها با همدیگر است.
پیشرفت دانش و فن‏آوری، ضرورت این کار جمعی و تبادل اطلاعات را میان انسان‏ها، ملت‏ها و دولت‏ها بیشتر نمایان می‏سازد، تصمیم‏گیری‏های اجتماعی در جنبه‏های گوناگون سیاسی، نظامی، فرهنگی و اقتصادی زمانی دقیق‏تر و درست‏تر خواهد بود که افراد صاحب‏نظر در تنظیم آن بیشتر شرکت کنند و از نظرخواهی و تبادل اندیشه‏های گوناگون بهره گرفته شود.
برخورد اندیشه‏ها به صورت صحیح و پیوسته، می‏تواند نارسایی‏های تصمیم‏گیری و اجرا را از بین ببرد و نتایج به دست آمده را هر چه کامل‏تر و دقیق‏تر کند.
مشورت، یکی از ارکان مهم سلامت تصمیم‏گیری‏هاست، جامعه‏ای که سنت مشورت در آن حاکم نیست، در تب و تاب خودمحوری می‏سوزد، ولی در جامعه‏ای که در آن هم‏فکری و نظرخواهی، اصلی یقینی است و از اجزای ضروری حیات آن به شمار می‏آید، بهترین راه و کامل‏ترین مسیر در برابر افراد گشوده خواهد شد.
پیامبر اعظم صلی‏الله‏علیه‏و‏آله نیز می‏فرماید: هیچ قومی مشورت نکردند جز آنکه به بهترین امور هدایت یافتند، آنان که گرفتار خودرأیی و استبدادند، در اشتباه به سر می‏برند و تنش‏های اجتماعی و سیاسی می‏آفرینند، نبود سنت مشورت در جامعه، رشد افکار را متوقف می‏سازد و چنین مردمی، شایستگی زندگی حقیقی را از دست می‏دهند.
مشورت، یکی از مسائل مهمی است که خداوند در قرآن کریم، بارها ضرورت و نیازمندی به آن را با شیوه‏های گوناگون و واژه‏های مختلف بیان و عمل به آن را سفارش کرده است، بر اساس آیات قرآنی، مسأله شورا، به اسلام اختصاص ندارد.
در برخی آیات، از افرادی سخن به میان آمده است که در امور گوناگون با اطرافیان خود مشاوره می‏کردند، از جمله این آیات، به واکنش بلقیس، ملکه سبا در برابر نامه حضرت سلیمان(ع) می‏توان اشاره داشت که با بزرگان قوم خود مشورت کرد و از آنان نظر خواست.
موضوع مشاوره در اسلام اهمیت خاصی دارد تا آنجا که حتی در قرآن کریم، سوره‏ای به نام «شورا» نام‏گذاری شده است، در دیدگاه اسلام، مشورت کردن افزون بر هدایت انسان، او را از تنگناها می‏رهاند، در انجام امور، نیرومند می‏سازد، مایه برکت و فهم بصیرت انسان می‏گردد، او را به رضای خالق نزدیک می‏کند و به رأی خالص می‏رساند.
آیه«وَ أَمْرَهُمْ شُورَی بَیْنَهُمْ» در مکه و آیه «وَ شَاوِرْهُمْ فِی الأَمْرَ» در مدینه نازل شده است، یعنی دین اسلام هم در شرایط خفقان مکه و هم در دوران تشکیل حکومت در مدینه، به مشورت سفارش می‏کند.
هدف از حکومت اسلامی، اجرای احکام اسلام و اداره امور مسلمانان براساس قوانین عادلانه اسلام است، زیرا اسلام، تمام نیازهای فردی، خانوادگی و اجتماعی بشر و سعادت وی را در دنیا و آخرت پیش‏بینی کرده است، هدف قرآن از تأکید بر مشورت این است که اساس شورا و مشورت در شریعت اسلام، همواره پابرجا و جاویدان بماند، زیرا مشورت، سبب تبادل نظر، یکپارچگی افکار، روشن شدن امور و اطمینان خاطر در برطرف ساختن خطا می‏گردد و ترک آن ستمی بزرگ بر جامعه و امت اسلام است.
در حکومت اسلامی ضرورت دارد دولت‏مردان برای حل بسیاری از مسائل اجتماعی و تأمین مصلحت‏های عمومی، با افراد با صلاحیت به مشاوره بنشینند و بر پایه آن تصمیم‏گیری کنند.
در اسلام، شورا و مشاوره زمانی موضوعیت می‏یابد که حکم و قانونی وجود نداشته باشد، وقتی حکم خدا و قوانین و مقررات اسلام یا فرمان صریح پیامبر و معصومان وجود دارد، نمی‏توان مشاوره کرد و آن احکام و قوانین باید بدون هیچ‏گونه تردید و تأملی اجرا شود، قرآن در این زمینه می‏فرماید:«هیچ مرد و زن با ایمانی را در کاری که خدا و رسول حکم کنند، اراده و اختیاری نیست (که رأی خلافی اظهار کنند) و هر کس نافرمانی خدا و رسول کند، دانسته، به گمراهی سختی افتاده است» ازاین‏رو، موضوع شورا و مشورت در اموری جاری می‏شود که اسلام، نظر قاطع و تعیین‏کننده‏ای نداده باشد.
ویژه نامه اینترنتی «عقل‌ها مر عقل را یاری دهد» به مناسبت روز شوراها در پایگاه اطلاع‌رسانی راسخون منتشر شده است و علاقمندان به مشاهده و استفاده از این ویژه‌نامه می‌توانند به نشانی اینترنتی www.rasekhoon.net مراجعه کنند./907/ت302/پ
ارسال نظرات