۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۱۳:۴۲
کد خبر: ۱۶۴۱۵۳
کارشناس حوزوی مطرح کرد؛

ویژگی‌های مشاور خوب

خبرگزاری رسا ـ کارشناس حوزوی گفت: کسی که سست اندیش است و استحکام فکری و صلابت ندارد برای مشاوره مناسب نیست، زیرا این حالت سستی را به تو نیز منتقل می‌کند.
ايستگاه مشاوره قرآني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سعیدی، محقق و پژوهشگر در حوزه اخلاق اجتماعی، در برنامه صبح روشن که از رادیو معارف پخش می‌شد، به ارائه بحث مشورت کردن و مشاور خوب پرداخت و گفت: خداوند به پیامبر اکرم (ص) دستور داد که اهل مشورت باشد و پیامبر (ص) نیز این دستور را به ما داده‌اند و خودشان هم اهل مشورت بودند.

وی ادامه داد: امام صادق (ع) می‌فرمایند «هیچ انسانی از مشورت کردن هلاک و نابود نمی‌شود»، مشورت و هم‌فکری مهم‌ترین اثراتش و مهم‌ترین لزومش این است که عقل‌های متفاوت با هم فکر می‌کنند، وقتی انسان از همیاری و کمک دیگران در فکر استفاده کند، پیروزی در کار و کم شدن خطا ارمغانی است که مشورت برای او می‌آورد.

ویژگی‌های مشاور خوب

حجت الاسلام سعیدی ابراز داشت: کسی که مشورت می‌دهد نظرش خالص است و خالص فکر می‌کند، وقتی انسان چیزی را می‌خواهد مثلاً شخصی که می‌خواهد ماشینی را بخرد، هدف و فکرش، تایید طلبی است و ته دلش یک دوست داشتنی وجود دارد که مانع درست فکر کردن می‌شود، اما کسی که مشورت می‌دهد، نسبت به آن ماشین هیچ نفعی ندارد و خالص فکر می‌کند.

این پژوهشگر مسائل اخلاقی اجتماعی گفت: مهم‌ترین ویژگی‌های مشاور عقل داشتن، بخیل نبودن و ترسو نبودن است، امام صادق (ع) می‌فرمایند «اَنْ یَکُونَ حُرّاً مُتَدَیِّناً»، یعنی مشاور باید آزاده و متدین باشد، قید و بندی نسبت به دیگران نداشته باشد و از قید دنیا و دیگران آزاد و به تمام قیود الهی مقید باشد، حضرت در ادامه می‌فرماید: مشاور خوب باید دوست و برادر تو باشد و صداقت و دوستی او را حس کنی.

وی افزود: امام صادق (ع) می‌فرماید «راز خودت را به مشاور به اندازه‌ای که خودت می‌دانی بگو»، در مشاوره بعضی اوقات فرد تمام حقیقت را نمی‌گوید، مثل کسی که پیش وکیل برود و تمام حق را به او  نگوید، در مشاوره باید همه چیز را به مشاور منتقل کرد، پس کسی که انتخاب می‌کنیم باید راز دار باشد، باز حضرت می‌فرماید «کسی که استبداد رای دارد را انتخاب نکن»، کسی که حرف، حرف خودش است مشاور خوبی نیست.

این کارشناس حوزوی اظهار داشت: از نظر امام صادق (ع) کسی که سست اندیش است و استحکام فکری و صلابت ندارد برای مشاوره مناسب نیست، زیرا این حالت سستی را به تو نیز منتقل می‌کند، آدمی که رنگ به رنگ است یا به تعبیر ما دم دمی مزاج است نیز باعث می‌شود ما در تصمیمات و کارهایمان صلابت و ثبات نداشته باشیم، امام صادق (ع) می‌فرماید اگر با چنین فردی مشورت کنی مثل او می‌شوی.

وی افزود: حضرت می‌فرماید «با آدمی که لجوج است نباید مشورت کنی»، این پافشاری و لجبازی در مشاوره نه برای مشاوره دهنده و نه برای مشاوره شونده سودی ندارد، امیر مؤمنان (ع) می‌فرماید «با کسی که دروغ گو است مشورت نکن این آدم در راه حل‌هایش کذب را به جای صدق می‌نشاند و تو را به گناه راهنمایی می‌کند»، تدیُّن به طور عام همه این موارد را در بر می‌گیرد.

این کارشناس حوزوی ابراز داشت: کسی که خداترس است چند خاصیت دارد، از خلق خدا نمی‌ترسد، از دروغ، خیانت و گناه می‌ترسد، بنده خدا را دوست دارد و می‌داند قدرت کامل در دست خدا است، امیرمؤمنان (ع) می‌فرماید «با آدمی که دارای هضم باشد یعنی دور اندیش باشد مشورت کن» کسی که دوراندیش است یک افق بالاتری را نگاه می‌کند و نتیجه کار تو را در فردا محاسبه می‌کند. /9194/پ202/ن

 

ارسال نظرات