۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۰۱:۲۸
کد خبر: ۱۶۴۴۵۶
استاد سطح عالی حوزه علمیه قم:

رسالت حوزه‎های علمیه خدمت به ائمه است

خبرگزاری رسا ـ استاد سطح عالی حوزه علمیه قم گفت: هویت، عزت، رسالت و تمام فلسفه وجودی حوزه‎های علمیه خدمت به حضرت فاطمه(س) و فرزندان ایشان است و لباس مقدس روحانیت این مسؤولیت را برجسته‎تر می‌کند.
مراسم عمامه گذاري طلاب توسط آيت الله جوادي آملي در شب ميلاد حضرت زهرا(س)

به گزارش خبرنگارخبرگزاری رسا، حجتالاسلام سید احمد حسینی خراسانی، استاد سطح عالی حوزه علمیه قم در مراسم عمامه گذاری جمعی از طلاب که شامگاه ولادت حضرت زهرا(س) در مدرسه علمیه حقانی برگزار شد با اشاره به آیات سوره کوثر گفت: هر چند سوره کوثر سوره کوتاهی است ولی دارای مفصلترین مباحث و مطالب است.

وی ادامه داد: اساس محور این سوره همان کوثر است، کوثر یک معنای حقیقی به عنوان خیر انبوه دارد و عامه به استناد روایت معنای آن را به رود یا حوضی در بهشت بیان میکنند؛ همچنین مفسران اهل تسنن معنایی همانند علم، حکمت، قرآن، اسلام و غیره را نیز برای کوثر بیان کردهاند.

این استاد حوزه تصریح کرد: هم شأن نزول سوره و هم شواهد داخلیه سوره نشان میدهد که بسیاری از تطبیقات برای به انحراف کشیدن مقصود سوره است؛ معنای پرجمعیت نیز برای کوثر بیان شده است و مرحوم علامه طباطبایی معنای کوثر را اعطا اولاد فراوان بیان میکند که حضرت زهرا(س) منشأ این اولاد هستند.

حضرت زهرا کوثر هستند

حجتالاسلام حسینی خراسانی گفت: شأن نزول سوره زمانی بوده که برخی افراد پیامبر(ص) را ابتر قلمداد میکردند و ابتر در ادبیات رایج آن زمان به کسی که فرزند پسر نداشته تا نسل او را ادامه دهد گفته میشد.

وی افزود: سخن دشمنان رسول الله(ص) این بود که پیامبر(ص) فرزند پسر ندارد تا نسل ایشان امتداد داشته باشد و قرآن میفرماید دشمن تو ابتر است و کسی که تو را ابتر میخواند ابتر است.

استاد سطح عالی حوزه علمیه قم با بیان اینکه حضرت زهرا(س) کوثر هستند، اظهار داشت: وجود، حیات، فرزندان، کلمات و حتی بیت حضرت فاطمه(س) خیر هستند، هر چه در عالم خیر است منشأ آن حضرت صدیقه کبری(س) هستند.

عالم بدون حضرت فاطمه پوچ است

وی خاطرنشان کرد: اگر فاطمه زهرا(س) از عالم گرفته شود به این معنا است که ائمه(ع) از عالم گرفته شوند، عالم بدون فاطمه(س) عالم بدون حضرت مهدی(عج) است و عالمی که بدون امام زمان(عج) باشد یک عالم بهم ریخته است چرا که ایشان حجت خدا بر روی زمین بوده و همه چیز به خاطر این وجود مقدس بر پا است.

حجتالاسلام حسینی خراسانی تأکید کرد: عالم بدون فاطمه زهرا(س) پوچ است، حوزههای علمیه پرتوی از نور حضرت زهرا(س) هستند، هر فردی به جایی رسید به سبب ارتباط با صدیقه کبری(س) است، هر جا پرچم عدالت خواهی و حرکت توحیدی شکل گرفته است عَلَم در درست فرزندان فاطمه(س) بوده است.

وی بیان داشت: اگر کربلا نبود چیزی از اسلام باقی نمیماند و کربلا نیز به سبب فرزند فاطمه(س) به وجود آمد، در عصر کنونی نیز افرادی همانند امام خمینی(ره)، مقام معظم رهبری و سید حسن نصرالله که مقابل ظلم ایستادند از فرزندان حضرت زهرا(س) هستند.

فلسفه وجودی حوزهها خدمت به ائمه است

استاد سطح عالی حوزه علمیه قم در ادامه با بیان اینکه طلاب وقتی معمم به لباس مقدس روحانیت میشوند، مسؤولیت آنها نیز سنگینتر میشود، اظهار داشت: مردم طلبه را شاگرد امام صادق(ع) و سرباز امام زمان(عج) میدانند.

وی ادامه داد: هویت، عزت، رسالت و تمام فلسفه وجودی حوزههای علمیه خدمت حضرت فاطمه(س) و فرزندان ایشان است و لباس مقدس روحانیت این مسؤولیت را برجستهتر میکند، مردم از طلاب توقع داشته و آنها را مرجع در مسائل شرعی، اعتقادی و سیاسی جاری میدانند، از اینرو طلاب باید در تمام عرصهها آمادگی لازم را داشته باشند.

حجتالاسلام حسینی خراسانی با اشاره به اسلام، شیعه و ایران هراسی دشمنان و تبلیغات سوء آنها در سطح دنیا، تأکید کرد: آمادگی طلاب باید امروز نسبت به گذشته دقیقتر و بیشتر باشد.

وی افزود: طلاب باید در تمام عرصهها همانند فقه، اصول، کلام، عقاید و ادبیات خوب درس بخوانند تا به شبهاتی که درباره عقاید شیعه از سوی دشمنان وارد میشود پاسخ بدهند، وظیفه حوزهها است که به شبهات دشمنان پاسخ بدهند./993/پ202/ن

ارسال نظرات