حجت الاسلام واعظ جوادی خواستار توجه به تدوین نسخههای جدیدتر از مفاتیح الحیات شد
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام مرتضی واعظ جوادی، رییس بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء مرکز نشر اسراء عصر روز پنج شنبه دوازدهم اردیبهشت ماه در نشست «تأثیر مفاتیح الحیات بر سبک زندگی» در غرفه سرای اهل قلم در بیست و ششمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران ابراز داشت: با توجه به اینکه عصر حاضر عصر پیشرفت، علم، دانش و تکنولوژی است و زمینههای علم و معرفت از در و دیوار عالم طبیعت برای ما سرازیر میشود، انتخاب یک دانش، نظر، رأی و مطلب مناسب، صحیح و درست، کار سخت و دشواری است.
وی با بیان اینکه شعار درستی بهعنوان «استقلال فرهنگی» در فرهنگ عمومی و اندیشه دینی ما راه پیدا کرده است، اظهار داشت: بدون شک میدانیم آنچه از ناحیه دیگران میآید، باتوجه به مبانی فکریشان در مسائل معرفت شناسی، هستی شناسی و انسان شناسی، دانشی را تولید میکند که قطعا با مبانی دینی سازگار نیست و آنچه بر اساس آن تولید میشود، یک فرهنگ عمومی و نتیجه آن سبک زندگی است.
حجت الاسلام واعظ جوادی با اشاره به اینکه هماکنون بحث استقلال فرهنگی مورد تهدید و آسیب قرار میگیرد، عنوان داشت: متولیان فرهنگ و آنهایی که مدیریت فرهنگی را بهعهده میگیرند باید برای فرنگ عمومی چارهجویی کنند.
رییس بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء در ادامه این مطلب تصریح کرد: کتاب مفاتیحالحیات که مبتنی بر یک نظریه است و بنیان بسیار مستحکمی را ارائه میکند، میتواند زمینههای استقلال فرهنگی را تا حدودی فراهم آورد.
وی با بیان اینکه عقل در اختیار انسان قرار دارد و در هرآنچه از ناحیه آن برای انسان حاصل میشده، عقل را در مقابل دین قرار میدادند گفت: عقل و نقل هیچگاه در مقابل هم نبوده و نیستند و تعارض بین عقل و نقل، ابتدایی، سطحی و عبوری است.
حجت الاسلام واعظ جوادی با بیان این مطلب تأکید کرد: این نگاه که مبنای مفاتیح الحیات است، برای مشکلاتی که با آن روبرو هستیم، راهگشا است.
رییس بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء عقل و نقل را زمینه رشد و بالندگی اندیشه انسان دانست و ابراز داشت: بر این اساس انسان میتواند جهان را بشناسد، مدیریت کند و بیاراید.
وی با بیان اینکه ارائه تفسیر سطحی و مادی و حتی تفسیر خشک فلسفی نمیتواند نظام هستی را آنگونه که هست برای انسان باز کند، ابراز داشت: مکتب معرفتی آمیخته عقل، نقل و شهود زمینه را برای کشف جهان هستی از مبدا تا انتها بهوجود آورده است.
حجت الاسلام واعظ جوادی در ادامه این مطلب با اشاره به اینکه اینطور نیست که فقط با حس و تجربه بخواهیم هستی را واکاویم، عنوان داشت: دانشمندان اهل حس و تجربه با سطح و ملک عالم روبرو هستند و از ملکوت و باطن عالم خبر ندارند؛ ملکوت برای هرچیزی وجود دارد اما حس و تجربه قدرت شناخت آن را ندارند.
رییس بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء گفت: در درون انسان ملکی به نام حس و تجربه، ملکوتی بهنام عقل و جبروتی بهنام قلب وجود دارد که سه بازوی معرفتی برای انسان هستند.
وی بیان داشت: راز اینکه امروز در جهان غرب علوم اینگونه سراسیمه و افسارگسیخته جلو میرود و این همه فجایع را به بار میآورد، این است که یک حد محدود و ضعیفی را از جهان شناختهاند.
حجت الاسلام واعظ جوادی با بیان این مطلب عنوان داشت: از نظر دین آنها که فقط دنیا و طبیعت را میبینند، نابینا هستند؛ بینای طبیعت هستند اما چشم عقل و قلب آنها قدرت دیدن ندارد و جهان را محدود میبینند.
رییس بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء با اشاره به حدیثی، بنیان هر فعالیت و حرکتی را معرفت دانست و با اشاره به بحث جهانداری اظهار داشت: خدای متعال انسان را فاعل بالتسخیر و عالم را مسخر او قرار داد و عقل و نقل به میدان آمده و جهانداری را به انسان یاد میدهد که چگونه جهان را اداره کند.
وی در ادامه این مطلب افزود: عدهای برای اداره جهان قائل به مدیریت فقهی و عدهای دیگر قائل به مدیریت علمی هستند و عدهای قائل به اقتصاد فقهی و عدهای دیگر به اقتصاد علمی قائل هستند که این، تقسیم و نگاه باطلی است و هیچ وقت نمیشود که ما دو نگاه داشته باشیم و جامعه اسلامی با دو این نگاه زندگی کند و این یک تعارض است.
حجت الاسلام واعظ جوادی با اشاره به بحث جهان آرایی ابراز داشت: عقل و نقل به کمک یکدیگر میآیند تا تصویر کنند که این آراستن چگونه امکان پذیر است و خداوند انسان را بهعنوان آبادگر زمین معرفی کرده است اما آنچه در غرب بدان توجه میشود اداره کردن و آراستن عالم به هر صورتی است.
رییس بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء با بیان اینکه مفاتیح الحیات ایدهای بوده که آیتالله جوادی آملی بیش از دو دهه آن را مطرح کرده است، عنوان داشت: الحمدلله جامعه پذیرای این فرهنگ است و باید به تدوین نسخه های جدیدتری از مفاتیح الحیات برای سطوح دیگر از جامعه با فرهنگهای مختلف توجه داشته باشیم./956/پ202/ص