۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۰۹:۳۲
کد خبر: ۱۶۵۱۵۸
استاد اخلاق حوزه علمیه:

لقمه حرام اعمال صالح انسان را تباه می‌کند

خبرگزاری رسا ـ استاد سطح عالی حوزه علمیه قم با اشاره به اثرات لقمه حرام و با بیان این‌که غذای حرام سبب ماندگار نبودن عمل صالح فرد می‌شود، گفت: پرخوری مایه غفلت انسان از مرگ است.
حجت الاسلام و المسلمين سيد رحيم توکل حجت الاسلام‌والمسلمين سيد رحيم توکل

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین سید رحیم توکل، استاد سطح عالی حوزه علمیه قم، یک‌شنبه شب در شبستان امام خمینی(ره) حرم حضرت معصومه(س) گفت: پرخوری سبب غفلت انسان و غفلت از مرگ می‌شود، اما باید توجه داشت که افراط و تفریط در خوردن غلط است، این امر تازه در روزی حلال است و اگر انسان غذای خود را از حرام تأمین کند، تأثیرات بسیار منفی‌ای دارد.

وی به بیان نکته‌ای از حضرت آیت‌الله بهجت پرداخت و گفت: جوانی نزد حضرت آیت‌الله بهجت آمد و گفت من خیلی دلم می‌خواهد نماز شب بخوانم اما موفق نمی‌شوم آقای بهجت به او گفتند برو کباب بخور و ضعف تو را گرفته است و به خاطر ضعف توان نداری که شب بلند شوی، خوردن متعارف لازم است، کم خوردن و زیاد خوردن غلط است.

استاد اخلاق حوزه علمیه قم به بیان روایتی درباره مال و غذای حرام پرداخت و گفت: در روایت است اگر انسان بخواهد با روزی حرام عبادت کند، مانند این است که بر روی آب یا شن‌زار بخواهد بنا و خانه‌ای بسازد.

وی گفت: عبادت با لقمه حرام دوام و ماندگاری ندارد، در روایت دیگر است که عمل با لقمه حرام مانند این است که انسان آب را در غربال بریزد و به طور قطع آب در غربال هیچ‌گاه باقی نخواهد ماند.

حجت‌الاسلام والمسلمین توکل ابراز کرد: اگر انسان می‌خواهد اوج معنوی پیدا کند، باید عمل برای او بماند و جانش را نورانی کند و این نور از بین نرود، انسان برای نورانی شدن به برکت و رحمت خداوند نیاز دارد و اما به ماندگاری عمل هم نیازمند است.

وی بیان کرد: انسان اگر بخواهد گیاهی بکارد در زمین شن‌زار نمی‌شود، باید در خاک این گیاه را رشد بدهد، زیرا رشد گیاه نیاز به آب دارد و رشد گیاه بدون آب ممکن نیست، همچنین در حدیث دیگری آمده است که انسان اگر چهل روز لقمه حلال بخورد خداوند قلب او را نورانی می‌کند.

استاد سطح عالی حوزه علمیه قم افزود: پیامبر(ص) در روایتی درباره قیامت فرمود از امت من ده گروه به صحنه محشر می‌آیند، چهره‌هایشان برگشته است و برخی از آنان به شکل بوزینه هستند، آنان که به شکل بوزینه هستند در دنیا سخن‌چین بودند.

وی در بیان شرح و توضیح ادامه روایت گفت: ادامه روایت این‌چنین است که پیامبر(ص) می‌فرماید کسانی که به شکل خوک بودند آنان مال حرام خور بودند اما گروهی هستند که گند آنان از مردار گندیده بالاتر است و بوی گند آنان تمام محشر را فرامی‌گیرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین توکل ابراز کرد: پیامبر(ص) می‌فرماید این انسان‌ها افرادی هستند که اهل شهوت بودند و در شهوت غوطه می‌خوردند و تمام هم و غمشان شهوت‌رانی بود و حق خدا را در اموالشان به مردم ندادند و مال آنان حرام شد.

وی ادامه داد: وهابیت قبر جناب حجربن‌عدی را خراب کردند و جنازه ایشان را بیرون آوردند بعد از چهارده قرن جنازه سالم و خون روی جنازه تازه اما دلی که بیمار است، این نکته‌ها را متوجه نمی‌شود./914/پ202/پ

ارسال نظرات