۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۱۰:۴۴
کد خبر: ۱۶۵۷۵۹
رییس جامعه المصطفی العالمیه:

ایجاد ابواب فقهی جدید برای الگوپردازی فقه ضروری است

خبرگزاری رسا ـ رییس جامعه المصطفی با تاکید بر ضرورت گسترش ابواب فقهی گفت: اگر فقه ما می خواهد به الگو پردازی کمک کند، باید بر اساس تجربه‌های جدید و پرسش‌های نو نیاز امروز ابواب جدیدی مانند تعلیم و تربیت و روابط اجتماعی را برطرف کند از این رو ایجاد ابواب فقهی جدید ضروری است.
حجت الاسلام عليرضا اعرافي رييس جامعه المصطفي العالميه
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین علیرضا اعرافی، رییس جامعه المصطفی العالمیه در نشست تخصصی دومین کنفرانس الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت با ارائه سخنرانی خود با عنوان "اجتهاد تمدن ساز" با تأکید بر لزوم توسعه و تعمیق ابعاد اجتهاد و با بیان این که اسلام دینی است که همه ابعاد بشری را پوشش می دهد و اجتهاد در اسلام یک امر عقلی و استدلالی است اظهار داشت: اگر ما بخواهیم به سمت الگوسازی حرکت کنیم، نیاز به اجتهاد دقیق‌تر با تنبه بیشتر داریم و ما هم در حوزه و هم در دانشگاه در زیر ساخت های این نوع اجتهاد، کاستی‌های فراوانی داریم.
رییس جامعه المصطفی با تاکید بر این که اگر ما بخواهیم زیر ساخت یک تحول را ایجاد کنیم باید در زیر ساخت های تفکر اجتهادی تحولاتی ایجاد کنیم، عنوان داشت: فقه موجود ما بسیار غنی است و از روش مندی محکمی هم برخوردار است اما این روش در چارچوب پنجاه و چند باب فقهی می‌گنجد.
ایجاد ابواب فقهی جدید ضروری است
وی افزود: اگر فقه ما می خواهد به الگو پردازی کمک کند، باید بر اساس تجربه های جدید و پرسش‌های نو، نیاز امروز ابواب جدیدی مانند تعلیم و تربیت و روابط اجتماعی به آن اضافه شود و فقه ما هنوز قابلیت این که این ها را کنار هم قرار بدهد پیدا نکرده است و ایجاد ابواب فقهی جدید ضروری است.
وی با بیان این که در استخراج احکام در فقه با نگاه موضوع شناسی کار نشده است، بیان داشت: باید در راستای نظام سازی اجتهادی قدم برداریم که مرحوم امام موسی صدر در این راستا کارهایی کرده است اما ما هنوز کاستی داریم به عنوان مثال، مرحوم شهید صدر در کتاب اقتصادنا به قدر زمان خود به نظام سازی اقتصادی پرداخته است اما هنوز روشن نیست که منطق استدلال‌هایش چیست.
اخلاق متناسب با فقه گسترش پیدا نکرده است
رییس جامعه المصطفی العالمیه اجتهاد در اخلاق را گام مهم دیگری در اجتهاد تمدن ساز دانست و گفت: ما سوگمندانه باید اعتراف کنیم دانش اخلاق اسلامی متناسب با گسترش دانش فقه، توسعه پیدا نکرده است و من از معتقدان استحکام و تداوم دستگاه اجتهادی حوزه هستم ولی معتقدم اجتهاد باید به این حوزه هم تسری پیدا کند.
وی گسترش اجتهاد ناظر به توصیفیات اسلام را گام دیگری در اجتهاد تمدن ساز دانست و عنوان داشت: در این زمینه ها غالبا کم عمق کار کرده ایم و اگر اجتهاد در این زمینه و منظومه سازی و نظام سازی آن ها وارد شود، نتایج بسیار خوبی خواهیم داشت.
حجت الاسلام والمسلمین اعرافی امتداد تفکر فلسفی اسلامی را گام مهم دیگری در راستای اجتهاد تمدن ساز دانست و با بیان این که این تفکر اسلامی امتدادهایی در حوزه‌های اجتماعی و فرهنگی دارد و ما به اجتهاد فلسفی فلسفه الهی مان نیاز داریم عنوان داشت: محور هایی که تا این جا بیان شد کاری است که بر عهده حوزه است و حوزه در این زمینه گام های خوبی برداشته اما عقب ماندگی هایی هم داشته است و مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت باید در این زمینه تلاش کند.
وی با بیان این که مجموعه آن چه در محورهای ذکر شده به دست آوردیم باید در حوزه دانش های دیگر به خصوص علوم انسانی که مشکل چند دهه ما در دانشگاه هاست به کار بگیریم بیان داشت: اجتهاد باید در تمام علوم به ویژه علوم انسانی بازتاب خود را نشان دهد که بخشی از این بر عهده حوزه و بخشی برعهده دانشگاه‌هاست.
نتایج اجتهادی باید در هنر و معماری و در سبک زندگی کاربردی شود
حجت الاسلام والمسلمین اعرافی ادامه داد: گام بعدی در خصوص اجتهاد تمدن ساز  مربوط به فناوری هایی مانند هنر و معماری است که محصول علوم و دانش و تجربه های بشری است و باید مناسباتی بین تولید این ها و ارزش های اسلامی باشد.
این پژوهشگر گام مهم آخر را مربوط به نرم افزارهای کاربردی در زندگی دانست که با نام سبک زندگی از آن یاد کرد و با بیان این که اجتهاد ما باید این زمینه‌ها را نیز در بر بگیرد، عنوان داشت: در مقام عمل، پیاده سازی کارهایی که در چارچوب این محورها ذکر شد نیاز به برنامه‌ریزی‌های دقیق و اصولی و پشتوانه های اجرایی بالا دارد. /959/پ202/ع 
ارسال نظرات