۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۱۸:۳۹
کد خبر: ۱۶۶۵۷۱
در اعتراض به امور داخلی سوریه؛

معترضان ترک خواستار استعفای اردوغان شدند

خبرگزاری رسا ـ مردم ترکیه در اعتراض به سیاست‎های مداخله‎جویانه نخست‎وزیر این کشور در امور داخلی سوریه راهپیمایی کرده و خواستار استعفای وی شدند.
اردوغان

 

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از پایگاه خبری اینوپلکس، معترضان ترک در شهر ریحانیه در جنوب ترکیه و نزدیک به مرزهای سوریه به خیابان ها ریخته و ضمن محکوم کردن حملات تروریستی در این شهر، خواستار استعفای نخست وزیر کشورشان شدند.  


معترضان تاکید داشتند که بمب گذاری های اخیر در این شهر نتیجه حمایت های رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه از شورشیان مسلح در سوریه است.


تظاهرات مشابهی نیز در شهر آنکارا، پایتخت ترکیه برگزار شد که در آن ده‎ها نفر به خیابان ها آمده و شعارهایی علیه اردوغان و احمد داوود اوغلو، وزیر خارجه این کشور سر دادند.


روز شنبه هفته جاری انفجار دو بمب در شهر ریحانیه ترکیه چهل و شش کشته و ده‎ها زخمی بر جای گذاشت.


ترکیه انگشت اتهام را به سوی دمشق نشانه رفته و این کشور را عامل اصلی بمب گذاری های دو روز پیش می داند، ادعایی که سوریه به شدت آن را تکذیب می کند.


عمران الذهبی، وزیر اطلاع رسانی سوریه روز یکشنبه در یک کنفرانس خبری گفت که کشورش "دست به چنین اقدامی نزده و هیچ گاه نیز چنین اقدامی نمی کند، چرا که ارزش ها این اجازه را به دولت سوریه نمی دهند که به حملات تروریستی متوسل شود".


وی همچنین به دلیل همکاری آنکارا با کشورهای عربی و ارسال پول و اسلحه به داخل سوریه که باعث تشدید درگیری ها در این کشور می شود از ترکیه انتقاد کرد. 


ترکیه یکی از سخت ترین منتقدان بشار اسد، رییس جمهور سوریه به شمار می رود و از تروریست های مسلحی که برای سرنگونی دولت وی می جنگند حمایت می کند.


احزاب مخالف ترکیه همواره از سیاست های مداخله جویانه دولت در امور داخلی سوریه انتقاد کرده اند.


رهبر حزب "خلق جمهوری" ترکیه ماه جولای گذشته به دولت این کشور هشدار داد که با مواضع ضد سوری خود ترکیه را در "باتلاق خاورمیانه" گرفتار خواهد کرد./990/ ب902/د

ارسال نظرات