۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۱۸:۰۱
کد خبر: ۱۶۶۷۴۳
آیت الله علم الهدی:

ولایت فقیه بالاترین جایگاه مدیریتی در دنیا است

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه مشهد اظهار داشت: امام هادی(ع) نقش و رسالتی بزرگ در سازماندهی شیعیان، تثبیت جریان نیابت و برقراری ارتباط با امام معصوم(ع) بدون رؤیت آن داشتند.
آيت الله علم الهدي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله سید احمد علم الهدی، امام جمعه مشهد، امروز در مراسم سوگواری که به مناسبت شهادت امام علی نقی(ع) در حرم مطهر رضوی برگزار شد، به بیان نقش و رسالت امام هادی(ع) و همچنین فلسفه مظلومیت اهل بیت(ع) پرداخت و اظهار کرد: متأسفانه ما نقش هر یک از ائمه(ع) را به عنوان ویژگی خاص در نظر نمی گیریم و گمان می کنیم همۀ آن ها شبیه هم زندگی کردند و پس از قیام امام حسین(ع) به گوشه نشینی، تربیت شاگرد، بیان احکام و ... اکتفا کرده و در نهایت به دلیل کینه‌ای که حاکمان وقت نسبت به پیامبر(ص) و خاندانش داشتند، به شهادت رسیدند.

امامت یک جریان پویا

امام جمعه مشهد با بیان این که امامت یک جریان پویا است، تصریح کرد: ائمه اطهار(ع) هر کدام نقش و خاصیت ویژه و منحصر به فردی داشتند و حذف هر یک از این نقش ها در پازل امامت نقص و سکون به وجود می آورد.

وی پی بردن به عظمت خاص ائمه(ع) را منوط به شناخت نقش ویژه آنها دانست و عنوان کرد: امام هادی(ع) در جریان ابقاء دین و توسعه معارف اسلام ناب محمدی نقش ویژه ای داشتند و آنچه که در این عرصه باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد، تطبیق شرایط آن زمان با نقش این امام بزرگوار است.

 نماینده مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: مسأله غیبت از زمان پیامبر(ص) مطرح بود؛ اما این موضوع تا زمان امام هادی(ع) قابل تصور نبود به گونه ای که وقتی امام صادق(ع) این موضوع را مطرح کردند، برترین شاگرد ایشان متعجب شدند که چگونه می شود شیعیان امام را نبینند اما پیروی اهل بیت(ع) باشند، از آنها تبعیت کنند و از اساس اسلام جدا نشوند.

آیت الله علم الهدی عنوان کرد: در زمان امام هادی(ع) شیعیان باید پس از درک دو امام، از دیدار امام زمان خود محروم شوند؛ از این رو در این شرایط امام هادی(ع) باید شیعیان را به گونه‌ای برای غیبت آماده می‌کرد تا با وجود این که دستشان به امام نمی‌رسد، در راستای تحصیل رضای او و مبانی ولایت گام بردارند.

امام جمعه مشهد افزود: مسأله نیابت امام نیز از زمان امام هادی(ع) آغاز شد و ایشان با تعیین نماینده و نائب در سرزمین های مجاور، شیعیان را به رجوع به نائب امام، مطیع آن بودن، برقراری با امام به وسیله نائب و به عبارتی متصل شدن به امام بدون دیدن آن راهنمایی کردند.

وی به زیارت جامعه کبیره، میراث ماندگار امام هادی(ع) اشاره و خاطرنشان کرد: شیعیان با خواندن این زیارت در مقابل قبر ائمه(ع) و خطاب قرار دادن آنها به آرامشی دست می‌یافتند که انگار امام را دیده‌اند؛ این زیارت این موضوع را در ذهن شیعیان تداعی می کند که امام زنده و مرده اش یکی است و می توان با آنها سخن گفت و از آنها مطلب فرا گرفت و این موضوع نیز آمادگی شیعیان برای پذیرش مسأله غیبت و درک امام زمان(عج) را به دنبال داشت.

آیت الله علم الهدی تأکید کرد: بنابر این سازماندهی شیعیان، تثبیت جریان نیابت و برقراری ارتباط با امام توسط آنها و همچنین اتصال به امام بدون این که امام دیده شود مهم‌ترین رسالت و نقش امام هادی(ع) بود که باید آن را در حالی انجام میداد که متوکل عباسی ایشان را در پایگاهی نظامی محاصره و ارتباط های ایشان با بیرون را قطع کرده بود.

مدیریت ولایت بالاترین مدیریت در دنیا است

وی با بیان اینکه مدیریت ولایت بالاترین مدیریت در دنیا است، گفت: امام هادی(ع) با وجود این که در اردوگاه نظامی و در میان زندان بان ها و مأموران متوکل عباسی زندانی بود توانست ارتباط هایش را مدیریت و رسالت و وظیفه اش را به سرانجام برساند.

امام جمعه مشهد ادامه داد: ایشان مأموران اردوگاه را شیعه و جذب خود کردند و این افراد به جریان ارتباطی امام هادی(ع) با بیرون و نائبان ایشان تبدیل شدند و این جریان تا جایی پیش رفت که حتی دوستان و نائبان امام نیز برای زیارت ایشان به اردوگاه رفت و آمد می کردند.

 نماینده مجلس خبرگان رهبری همچنین به فلسفه مظلومیت اهل بیت(ع) اشاره و اظهار کرد: اهل بیت(ع) بزرگ ترین مصداق و مظهر مظلومیت در تاریخ اقوام و ملل هستند؛ از روزی که پیامبر(ص) رحلت کرد یک جریان مداوم و مستمر در مظلومیت اهل بیت(ع) آغاز شد و تا امام زمان(عج) ادامه پیدا کرد به گونه ای که غیبت ایشان نیز در راستای همان مظلومیت مستمر و تثبیت شده در حق خاندان پیامبر(ص) است.

آیت الله علم الهدی، مظلومیت اهل بیت(ع) را دارای سه بُعد دانست و افزود: بُعد اول مظلومیت اهل بیت(ع) غصب حق بود زیرا مقام معصوم(ع) مظهر اجرایی حاکمیت خدا بر روی زمین است و جریان ظالم درصدد بر آمد تا آنها را از این حاکمیت خلع کند و مدیریت اجتماعی و سیاسی امت اسلام را به دست آورد.

وی سرکوب اهل بیت(ع) توسط جریان های ظالم را به عنوان دومین بُعد مظلومیت اهل بیت(ع) معرفی و تصریح کرد: جریان های ظالم بر مردم مسلط شده و حاکمیت را در دست گرفتند اما در این میان اهل بیت(ع) از دید اعتقادی و بینش واقع گرایانه مرم به عنوان محور شناخته شده بودند؛ ساده زیستی، حکمت، مقام بالای علمی و عقلی و فکر و فرهنگ سازی ای که ائمه(ع) از خود نشان می دادند این موضوع را در ذهن مردم تداعی می کردند که اهل بیت(ع) با این ویژگی ها شایسته خلافت و حکومت اند و جریان حاکم نیز جریانی ظالم و غاصب است.

زهد و سیره زندگی اهل بیت(ع) یک جریان اعتراضی نسبت به حکومت

آیت علم الهدی ادامه داد: بنابراین زهد و سیرۀ زندگی اهل بیت(ع) یک جریان اعتراضی نسبت به حکومت ایجاد می کرد که جریان ظالم برای مقابله با آن به سرکوب اهل بیت(ع) می پرداختند.

امام جمعه مشهد با بیان این که بُعد سوم مظلومیت اهل بیت(ع) از زمان بنی عباس به وجود آمد، گفت: بنی عباس قصد داشت مقام ولایت و امامت را در استخدام حکومت در بیاورد تا زهد، علم، تقوا و بصیرت امام توجیه گر جرایم و جنایات بنی عباس باشد و چون ائمه(ع) اجازه چنین کاری را به بنی عباس نمی دادند، آنها به مقابله و اذیت و آزار اهل بیت(ع) می پرداختند./934/پ202/س

ارسال نظرات